5 ochtendgewoontes die onze dag in de war sturen

thinkstock
Nog maar voormiddag en toch al een gigantische dip op het werk? Dan heb jij je onbewust misschien schuldig gemaakt aan één van deze 5 dingen, nog voor je de deur achter je dicht trekt. Want een hete douche, een kop koffie en een ontbijtkoek om de dag te starten, klinken aannemelijker dan ze eigenlijk zijn.

1. Je (werk)mails lezen zodra je wakker wordt

Het is aanlokkelijk met die smartphone naast je hoofd, maar probeer het werk nog even uit te stellen tot je echt aan je werkdag begint. De stroom aan ongelezen berichten kan je in paniekmodus brengen, nog voor je zelfs de slaap van je gezicht hebt kunnen wassen. "Door meteen mails te lezen begin je de dag op een negatieve manier," zegt psychologe Susan Bartell, die zich specialiseert in work-life balance. "Je zal trouwens meer fouten maken als je een mail half slapend beantwoordt."

2. Snoozen

Heerlijk toch, nog een paar keer omdraaien in bed en jezelf trakteren op enkele extra minuten slaap? Hoe goed dat soms ook voelt, we worden er niet wakkerder door, integendeel. Die korte slaapverlengingen brengen ons lichaam en onze slaapcyclus in de war, waardoor we ons net slomer en vermoeider gaan voelen. De korte pijn is dus de enige efficiënte oplossing. Dat lijkt niet zo als je nog in je warme bed ligt, maar doorheen de dag zal je er de vruchten van plukken.

3. Een gloeiend hete douche nemen

De gedachte aan een hete douche kan het makkelijker maken om uit bed te komen. Maar zet je die straal te warm, dan word je zo weer richting dromenland gewiegd. "Hitte geeft het signaal aan je zenuwstelsel dat je spieren zich mogen ontspannen en je hartslag naar beneden mag," weet psychiater Jared Heatman. Wil je je echt wakkerder voelen, dan is een snelle, koude douche de oplossing. Dat pikt, absoluut, maar het zorgt wel voor de aanmaak van adrenaline en endorfines, die je energie geven en een opgewekt gevoel bezorgen. Na die douche uiteraard, als je de kwelling met succes doorstaan hebt.

4. But first, coffee

Staat jouw alarmklok gelijk met het moment waarop je koffiemachine moet aanspringen? Slecht idee. Ook deze tip klinkt als een sadistische pestregel op een vroege ochtend, maar dat eerste kopje koffie stel je beter wat uit. Bij het ontwaken maakt je lichaam namelijk cortisol aan, een stof die je alerter maakt en werkt als een soort natuurlijke cafeïne. Ga je daarbovenop nog koffie liggen drinken, dan verstoor je de aanmaak van die cortisol. Je wacht dus beter met dat bakje troost tot wanneer het cortisolniveau laag is in het lichaam, zo ergens tussen 10u à 12u (Als je tussen 7u à 8u bent opgestaan natuurlijk).

5. Slecht ontbijten

Laat je niet misleiden door de term "ontbijtkoeken": deze zoete hap is geen slimme optie om de dag te starten. Kies voor een ontbijt met fruit, eiwitten en complexe koolhydraten die je lang een verzadigd gevoel bezorgen. Laat snelle suikers achterwege, die je even een energiepiek bezorgen, maar je daarna weer doen vervallen in dat klassieke voormiddagdipje.