5 mythes over buikspieren die je niet moet geloven

thinkstock
Met deze zomerse temperaturen komen ze willens nillens weer in het middelpunt van de belangstelling: onze buikspieren - of eerder nog: het gebrek eraan. Ijverig aan het trainen voor een wasbordje? Dan komen deze weetjes over de spieren in je buik ongetwijfeld van pas.

"Buikspieren ontstaan in de keuken"

Feit: je moet wat buikvet verliezen om je buikspieren zichtbaar te krijgen, en dat kan alleen door minder vet te eten. Maar toch moet je nog steeds je spieren trainen als je wil dat ze sterker worden. Het is belangrijk om met verschillende soorten oefeningen af te wisselen, zodat je zowel je schuine als rechte buikspieren traint. Hier vind je alvast wat inspiratie. 

"Hou je buikspieren een hele dag aangespannen voor een stevig wasbordje"

Een strakke buik krijgen door de hele dag je spieren op te spannen? Bespaar jezelf de moeite. Er is ook niemand die een hele dag met een samengebalde vuist de armspieren opspant. Bovendien kan je extra druk op je maag en ingewanden zetten door de spieren langdurig aan te spannen. Regelmatig oefeningen doen is de enige manier om aan strakke buikspieren en een stevige romp te komen.

"Koolhydraten en buikspieren gaan niet samen"

Schuif jij brood resoluut aan de kant in de hoop een strakkere buik te krijgen? Zonde, want koolhydraten staan absoluut geen stevigere buik in de weg. Een gezonde levensstijl bestaat uit een combinatie van volkoren granen, groenten, fruit, gezonde vetten en eiwitten. Wel blijf je beter weg van bewerkte voeding en enkelvoudige koolhydraten, zoals wit brood, koekjes en chips. 

"Hoe groter de oefening, hoe meer buikspieren"

Je hoeft heus geen oefening uit te voeren waarbij je van liggen helemaal rechtop gaat zitten om strakke buikspieren te krijgen. Soms kan een minimale oefening al voldoende zijn om die spieren extra hard te doen werken. Wissel af tussen verschillende soorten oefeningen. Zo beweeg je amper bij de (zijwaartse) plankhouding, terwijl je wél al je spieren optimaal aan het werk zet. 

"Buikspieren vormen de centrale spil van je romp"

Een paar goed ontwikkelde buikspieren zorgt voor een stabiele romp, maar het is zeker niet de enige spier die je core verstevigt. Ook je bekkenbodem, rug en diafragma vormen een belangrijk onderdeel. Als die niet goed ontwikkeld zijn, zullen je buikspieren ook verslappen.