5 bizarre dingen die er met je lichaam gebeuren als je koolhydraten schrapt uit je dieet

Shutterstock
Koolhydraatarme diëten zitten al een tijd in de lift, zeker nu het ketodieet waarbij je weinig koolhydraten, maar wel veel eiwitten, vet en groenten eet, steeds meer aan populariteit wint. Maar net zoals bij elk ander extreem dieet, gaat ook een koolhydraatarm dieet gepaard met de nodige bijwerkingen.

Hoofdpijn

In de eerste paar dagen van een koolhydraatarm dieet, moet je lichaam heel wat aanpassingen ondergaan omdat het op zoek moet gaan naar andere energiebronnen dan zijn favoriete brandstof; glucose en glycogeenvoorraden (die afkomstig zijn van de suikers en koolhydraten die je eet). Als er geen glucose beschikbaar is, dan gaat je lichaam voornamelijk vetten afbreken en verbranden waarbij ketonen vrijkomen. De fysieke effecten van dit proces staan ook wel bekend als de ‘keto-griep’ die ook de schuldige is van de hoofdpijn die je aan het begin van het dieet ervaart. Na ongeveer 3 à 4 dagen begint je lichaam die ketonen ook daadwerkelijk te gebruiken, waardoor je hoofdpijn zou moeten verminderen.

Slechte adem

De aanwezigheid van ketonen, en met name aceton, kan ook je adem erg onaangenaam doen ruiken.

Gevoel van zwakte of vermoeidheid

Tijdens de eerste paar dagen van een koolhydraatarm dieet kan je je erg moe voelen en zelfs beginnen te beven. Dat komt omdat je lichaam op zoek is naar een alternatieve brandstofbron. Na een tijdje verdwijnt dat gevoel meestal wel opnieuw.

Spierkrampen

Spierkrampen kunnen verschillende oorzaken hebben zoals uitdroging of een gebrek aan bepaalde mineralen zoals kalium of magnesium. Die kunnen dan weer het gevolg zijn een koolhydraatarm dieet. Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt en overleg met je arts of je eventueel een magnesiumsupplement moet nemen.

Obstipatie of diarree

Als je complexe koolhydraten zoals bonen en peulvruchten schrap uit je dieet, dan ga je automatisch ook minder vezels opnemen. Vezels zijn uitermate belangrijk om je darmen gezond te houden. Daarom dat zoveel mensen die een koolhydraatarm dieet volgen ook problemen ervaren met hun stoelgang.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Louis Bouduin

    Ik lees dergelijke artikels zeer graag. Het lijkt mijn kennis en gezondheid ten goede te komen; ook al heb ik nooit iets geschrapt en ken ik ook niemand die ooit iets schrapt. Doch dit terzijde.

  • Margreet Beenen

    Ja en vrouwen krijgen last van hun hormoonhuishouding. Heftige en langdurige menstruatie wat voor het koolhydraatarm dieet niet voorkwam.

  • Nick Leenders

    Probleem is dat mensen hype ziek zijn. Keto is voor het aftrainen. Een dag of 8 a 9 voor sporters. Maar nu is het ineens heilig net zoals de superfood hype wat echt complete marketing is. Broccoli en paprika zijn ook superfoods bijvoorbeeld en dat aten de meeste al. Quinoa is veel duurder. Logisch denken verdwijnt en mensen gaan beslissen op basis van omgeving en artikelen. Maar lekker doen en geloven allemaal. Vooral ketogeen blijven diëten en onbalans blijven creëren.

  • Maarten du Bois

    Uitdrogen en tekorten treden alleen op bij een onverstandige implementatie. Er wordt niet té veel eiwit geconsumeerd, slechts plm. 1 gram per kg/lichaamsgewicht per dag. Een vierde van het dieet is uit groenten en fruit (meer dan vezels genoeg). Hart, hersenen en vele andere cellen hebben veel liever ketonen dan glucose. Glucose kan aangemaakt worden uit vetten. Koolhydraten overbodig. Uiteraard moet je even wennen aan de verlaagde insulinespiegel. Te lang, te veel insuline is schadelijk.

  • Bart van den Hoogen

    Maar wat een enorme voordelen heeft een keto lifestyle wanneer je deze kleine ongemakjes in het begin voor lief neemt...

Video