Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: zo zorg je voor een goede nachtrust

Thinkstock
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Vandaag dag 10: slecht slapen betekent ook slecht nieuws als je net gezonder wil gaan leven, zegt diëtiste Sanne Mouha. “Wie slecht slaapt, zal nood hebben aan extra energie, en daarvoor grijpen we vaak naar vet- en suikerrijke voeding.” Wat eet je dan best wel voor het slapengaan?

In ieder geval geen vet of suiker, zegt Sanne. “Vermoeide mensen voelen zich ook vaak wat down. En om zichzelf mentaal op te peppen, om happy te worden, is eten alweer de meest ‘logische keuze’.”

Maar ook daar stopt het niet bij: wie al enkele dagen na elkaar slecht slaapt, zal dat vaak proberen te verhelpen door ‘s avonds later naar bed te gaan. Alleen wordt de dag op die manier langer én een langere dag vereist nu eenmaal meer voeding. “Met al deze ‘triggers’ dreigt men voor men het goed en wel beseft al in een vicieuze cirkel te zitten. Want suiker mag dan wel voor energieke momenten zorgen, het maakt ons tegelijk en onvermijdelijk ook vermoeid. En naar wat zal men op zulke momenten geneigd zijn te grijpen? Juist, naar suikerrijke voeding”, weet Sanne.

Lichte boterham

Uit onderzoek van onze krant gaf 68% van de lezers toe dat - hoewel ze beseften dat binnen de drie uur vóór het slapengaan beter niets meer gegeten wordt - toch tegen die regel te zondigen. “Al is ook 2 uur nog altijd een redelijk veilige marge. Zolang snelle suikers maar gemeden worden.”

Samen met het gezin nog gezellig wat koeken of chips binnen spelen tijdens het kijken naar de tv is dus geen goed idee. “Sowieso is vlak vóór bedtijd nog iets opknabbelen not done. Terwijl je maag die voeding nog moet beginnen te verteren, ga je al horizontaal liggen waardoor alles makkelijker weer richting slokdarm kan vloeien en de kans op zure reflux aanzienlijk wordt vergroot. Maar ook wie wél binnen die veilige marge van 2 à 3 uur blijft, beperkt zich beter tot iets lichts als een volkorenboterham met beleg en/of yoghurt. Niets met veel vetten - die zullen trager verteren - en al helemaal niets met snelle suikers. ‘s Avonds voor de televisie nog een blik cola openen met een chocoladekoek erbij is zowat het slechtst denkbare idee. Al die suiker zal in de volgende uren voor opstootjes van energie zorgen én de nachtrust dus gegarandeerd verstoren. Om diezelfde reden is het ook met fruit oppassen, want daar zitten natuurlijke suikers in.”

Is het dan niet gewoon beter om met een lege maag naar bed te gaan? Sanne: “Nee, onder meer onze hersenen, hart, maag én darmen blijven ‘s nachts werken en dus calorieën verbranden. Bovendien: wie met honger naar bed gaat, zou ‘s ochtends wel eens met reuzenhonger kunnen opstaan en vlugger naar iets ongezonds grijpen.” 

Dit eet je beter wel:

• Lichte volkorenboterham met beleg
• Yoghurt
• Crackers, eventueel belegd met bv kaas of een dun laagje veggiespread of confituur.
• Crackers met kruidensmaak
• Platte kaas met een half stukje fruit en/of lepel havermout
• Klein handje walnoten, amandelen, hazelnoten...
• Dessertbordje met restjes van een gezond avondmaal

En dit is te vermijden:

• Koeken en chocolade
• Gesuikerde frisdrank
• Fruit
• Met honger gaan slapen
• Minder dan twee uur voor het slapen gaan nog eten

 Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gezond gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen?

Te weinig slaap is ongezond, maar kun je eigenlijk ook te láng slapen?

Dag 9: Is de microgolf een handige oplossing of beperk je best het gebruik?

Dag 8: Zo verbrand je flink wat calorieën en je hoeft er niet voor naar de sportschool.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.