Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: zo doe je slim boodschappen en weersta je aan de verleidingen van de supermarkt

Diëtiste Sanne Mouha in de supermarkt.
Steven Richardson Diëtiste Sanne Mouha in de supermarkt.
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Vandaag dag 20: slim inkopen doen en niet bezwijken voor de kleurrijke rayons van de koeken- en snoepafdeling vereist een goede planning. Sanne gidst je door een slim supermarktparcours.

1. Honger is je grootste vijand

Om maar een open deur in te trappen: ga nooit met honger winkelen. Een lege maag laat je meer suikerrijke en vette keuzes maken en laat je ook grotere porties kopen. 

2. Maak een boodschappenlijstje

Sanne: “Winkelen zonder lijstje duurt langer en verloopt chaotischer. Met lijstje vergeet je niets en ben je doelgerichter, minder kans dus om door de kleurrijke snoepafdeling verleid te worden.”

3. De route door de supermarkt? Die is allesbehalve toevallig

Heb je je ooit afgevraagd waarom de eieren altijd onvindbaar zijn? Supermarkten zetten alledaagse producten bewust achteraan of op plaatsen die niet direct in het oog springen. Zo ben je gedwongen de hele route te nemen en ook andere producten te zien. En zien doet vaak kopen, weten supermarkten maar al te goed.  

Is het je weleens opgevallen dat de chipsafdeling in de buurt van het wijnschap staat? Of de ontbijtgranen bij de zuivel, babykoekjes bij de pampers, pannenkoekenmix bij de eieren... dit om de ‘logische’ aankopen te stimuleren. Als je toch al een biertje koopt, waarom dan geen zakje borrelnoten?

Kijk ook verder dan je neus lang is. Op ooghoogte vind je vaak de (duurdere) A-merken. Boven of onder in het schap liggen de huismerken en goedkopere alternatieven. En de K3-koekjes? Die vind je dan weer op ooghoogte van je kinderen, zodat zij wel herinneren aan wat je zelf niet nodig hebt.

(lees verder onder de foto)

Heel belangrijk: de etiketten lezen.
Steven Richardson Heel belangrijk: de etiketten lezen.

4. Lees de etiketten

Fabrikanten doen alles om hun verpakking er mooi en gezond te laten uitzien. Maar draai die verpakking ook om en lees het etiket. Pas dan weet je wat je koopt. ‘Puur biologisch fruitsap’ kan bijvoorbeeld fruitpulp aangelengd met water zijn. Fruitsap ‘zonder toegevoegde suiker’ bevat van nature al veel suiker. ‘Natuurlijke kleurstoffen’ op een snoepverpakking klinkt misschien gezond, het eindproduct is nog altijd een snoepje.  Plus, je betaalt vaak een meerprijs voor die mooie verpakking vol beloftes.

 5. Ruiken doet kopen

Supermarkten zetten bewust bloemen aan de inkom, of de broodafdeling aan het begin. Deze geuren geven een rustgevend en fijn gevoel, waardoor je meer geneigd bent om impulsaankopen te doen.

Ook groenten en fruit staan aan de ingang, om een ‘gezonde’ en ‘frisse’ indruk te geven.

6. Kleur doet kopen

Niet voor niets springt dat kleurrijke groenten- en fruitschap je tegemoet als je begint met winkelen. Een kleurige verpakking trekt sneller je aandacht dan een witte.  Ook met vormen werkt dit. De perfect ronde rode of groene appel kopen we sneller dan een even lekkere appel met een afwijkende vorm.

7. Let op aanbiedingen

Aanbiedingen zijn goed voor je portemonnee? Ja, maar ze doen ook meer kopen. Twee pakken chips voor de prijs van 1, 30 procent extra in je zak ontbijtgranen, een korting bij bulkaankopen of een cocktailglas bij de Amaretto. Zo koop je gemakkelijker iets wat je eigenlijk niet in huis zou halen.

Ook ‘limited editions’ en speciale uitgaven werken deze aankopen in de hand.

8. Bestel je boodschappen online

Door je boodschappen online te bestellen kun je impulsaankopen vermijden. “Je kunt rustig kiezen, je hoeft je niet te ergeren aan lange wachtrijen én je kunt een vast boodschappenlijstje instellen.”

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gezond gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen? 

Dag 18: Deze apps maken gezond leven een stuk makkelijker

Dag 17: Voldoende fruit eten was nog nooit zo eenvoudig.

Dag 16: Af en toe een glaasje kan geen kwaad. Zo houd je je alcoholgebruik binnen de perken.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Lydia Bosman

    Persoonlijk let ik al op mijn voeding, maar ik vind dat wanneer alles met mate hebt niks moet ontzeggen, je leeft maar een keer