Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: zin in pizza of een goede biefstuk? Je maakt ze al gezonder én goedkoper met deze kleine aanpassingen

Diëtiste Sanne Mouha maakt zelf pizza.
Carline Vandercruyssen Diëtiste Sanne Mouha maakt zelf pizza.
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Vandaag dag 2: af en toe zondigen mag, helemaal als je ‘guilty pleasure’ minder calorieën bevat. Maar hoe maak je een traditioneel gerecht als vol au vent of spaghetti gezonder? En hoe zit dat met de prijs? Wij zochten het voor je uit.

Uit de diepvries de oven in en klaar. Niets zo gemakkelijk als een pizza. Maar heb je iets meer tijd? Dan is een zelfgemaakte pizza niet alleen goedkoper, maar ook (veel) gezonder. Zelf pizzadeeg bereiden kost je maximaal een uur, wachten incluis. Daarna beleggen met veel groente, wat geraspte kaas erover, en klaar! Deze zelfgemaakte pizza bevat de helft minder calorieën dan een diepvriesexemplaar en je bespaart meer dan 7 euro.  

rv

Het prijs- en calorieverschil bij de biefstuk peperroom zit ‘m in de saus. In plaats van klassieke kookroom kies je voor een light versie met maar 7% vet. De cognac valt in de gezonde versie helemaal weg, in plaats daarvan wordt de fond op smaak gebracht met verse rozemarijn. Deze aanpassingen doen je ruim 7 euro besparen.

rv

In de gezonde versie van de klassieke spaghetti bolognaise zit veel meer groenten. De helft van het vlees bestaat uit rundsgehakt, dat magerder is dan gemengd gehakt. Ook is de portie spaghetti gehalveerd. In plaats van pasta kan je courgettini maken door een courgette fijn te schillen met een dunschiller of mandoline. Roerbak de slierten kort in een pan met wat olijfolie en serveer bij de spaghetti. Deze versie bevat maar 324 kcal, tegenover 535 kcal in de traditionele spaghetti. 

rv

Je croque madame met een eitje maak je heel gemakkelijk gezonder door voor volkorenbrood te kiezen. Gebruik in plaats van 300 gram 100 gram kaas en kies voor vier vrije uitloopeieren in plaats van zes gewone eieren. Dit betekent een verschil van meer dan 3 euro.

rv

Ook deze Vlaamse klassieker maak je gezonder door je pasteitjes zelf te maken van een rol bladerdeeg in plaats van te kiezen voor kant en klaar. Vervang het kalfsgehakt door magerder rundsgehakt en gebruik geen boter maar olijfolie. Deze vol au vent bevat 446 kcal, een heel verschil met de klassieke variant van 579 kcal. 

rv

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. 21 dagen lang verzamelen we hier concrete tips om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken.

Meer lezen? 

Dag 1: Waarom gezond eten niet duur hoeft te zijn: zo bespaar je op je kassaticket.

Zo lukt het wél om je goede voornemens vol te houden.

Is brood een dikmaker en tel je best alle calorieën die je opneemt?




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.