Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: waarom je je favoriete spaghetti echt niet hoeft te mijden. “Koude of opgewarmde pasta is beter voor je lijn”

Sanne Mouha
Carline Vandercruyssen Sanne Mouha
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken.  Vandaag dag 13: zeg niet langer spaghetti tegen spaghetti. In de supermarkt wordt de klassieke tarwepasta steeds harder weggedrukt door volkoren- en andere speltslingers en zelfs caloriearme pasta. Men zou schrik hebben om nog naar gewone pasta te grijpen, maar zie: “Koud of heropgewarmd wordt ook gewone spaghetti een pak vezelachtiger en dus gezonder.”

Wat is glucomannan?

Waar gewone pastasoorten - ook volkoren en spelt - per 100 gram makkelijk 350 kcal bevatten, schuilen in 100 gram caloriearme pasta (vb van Lignevita) 8 luttele calorietjes. Met dank aan glucomannan: de vezel van de Aziatische Konjac-wortel waarvan deze pasta gemaakt wordt én die voor diëtiste Sanne Mouha geen onbekende is.

“In Japan wordt het meel van deze glucomannan al eeuwen gebruikt in een noedelbereiding die ‘shirataki’ heet”, klinkt het. “Glucomannan heeft het grote voordeel dat het niet kan worden afgebroken in ons spijsverteringskanaal en daardoor amper calorieën levert. Bovendien absorberen de vezels makkelijk water waardoor ze stevig opzwellen en ons sneller een verzadigd gevoel bezorgen.”

Al is er één grote máár: “Vergeleken met klassieke pasta is de smaak veel neutraler en neemt de vezel ook aanzienlijk minder smaak op van de saus of bijgerechten. Ook is de textuur meer glibberig dan we hier gewend zijn.”

Suikers? Graag traag!

Wie voor de smaak blijft zweren bij de klassieke pasta, moet er die verdoemde berg koolhydraten bijnemen. Al mogen we ons daar volgens Sanne niet op blindstaren. “Het is zelfs aangeraden dat 55% van onze dagelijkse calorieën uit koolhydraten komt”, zegt ze. “Net zoals een auto brandstof nodig heeft, kunnen wij niet functioneren zonder die suikers. Alleen moeten we erop letten zo vaak mogelijk naar trage suikers te grijpen en dát is het eeuwige probleem van die ‘witte’ pastasoorten als tarwe en spelt. Zij leveren vooral snelle suikers die minder makkelijk voor verzadiging zorgen - waardoor we er te veel van eten - én ook vlug verteren - en snel opnieuw honger hebben.”

“’Bruine’ pastasoorten zoals volkoren en zes granen bevatten niet alleen meer vitamines en mineralen, maar zijn ook aanzienlijk vezelrijker. En net die vezels - trage suikers genoemd - zullen voor een sneller verzadigingsgevoel én een langere brandstofvoorraad zorgen. We eten er minder van en komen er langer mee toe. Niet dat ik ‘witte’ pasta echt als ongezond bestempel, maar op het bord valt volkoren- of zesgranenpasta gewoon meer aan te raden.”

Warm of koud?

Al is er ook goed nieuws voor wie zijn witte pasta niet zomaar wil opgeven. Samen met twee wetenschappers deed het BBC-programma ‘Trust Me, I’m A Doctor’ onlangs een zeer opzienbarende ontdekking. Wie gekookte witte pasta eerst laat afkoelen en die koud oplepelt, krijgt minder snelle suikers binnen en raakt dus sneller verzadigd. Dat effect wordt zelfs nóg groter als de pasta nadien heropgewarmd wordt gegeten: de suikeropstoot bleek daar zelfs met 50% verminderd, terwijl de pasta zelf zich een stuk vezelrijker toonde.

Beaamt ook diëtiste Sanne: “De reactie wordt veroorzaakt door het zetmeel in pasta. Als meervoudig koolhydraat bestaat zetmeel uit twee groepen suikers die aaneen plakken, terwijl die groepen zelf uit kleinere celletjes bestaan. Telkens een zetmeelrijk product zoals pasta - maar ook aardappelen of rijst - wordt verwarmd, zullen deze celletjes aanzwellen en uiteenbarsten. Sommige cellen lossen zelfs op in het kookvocht en laten een plakkerig residu achter in de kom. Uiteindelijk verandert dit hele proces de structuur van zetmeel zodanig dat het resistent wordt voor onze verteringsenzymen. Het kan veel moeilijker opgenomen, worden waardoor er ook minder suikers in ons lichaam terechtkomen. Terwijl de onverteerde restjes in de dikke darm opgebruikt worden door de goede bacteriën. Vermoedelijk vindt dit proces bij heropwarming een tweede keer plaats, waardoor er nóg meer resistent zetmeel wordt gevormd en nóg minder suikers opgenomen.”

Of hoe ook witte pasta voor een vezeleffect kan zorgen. Wie ondanks zijn liefde voor klassieke spaghetti toch makkelijker slank wil blijven, warmt zijn slingertjes beter een tweede keer op.

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen? 

Dag 12: Zo lukt het wel om genoeg water per dag te drinken.

Dag 11: Broodjeslunch? Dit zijn gezonde keuzes.

Dag 10: Zo zorg je voor een goede nachtrust.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Maya Debie

    Zeer gevaarlijk, oudere spaghetti. Niet opeten, niet doen!

  • paul dene

    Heropgewarmde spaghetti kan je een voedselvergiftiging bezorgen, dit is dus zeker geen "gezond" advies!

  • Mario Adams

    Glucomannan is alsof je op rubber kauwt. Mijn vrouw eet dat regelmatig omdat er niet veel calorieën in zitten, maar na één of twee happen heb ik het wel gehad.