Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: neem de tijd voor je maaltijd en zondig af en toe. Zo haal je alles uit een gezond eetpatroon

Diëtiste Sanne Mouha.
Carline Vandercruyssen Diëtiste Sanne Mouha.
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken.  Vandaag dag 15: in de stroom berichten over gezond/ongezond eten, koolhydraten die de baarlijke duivel zijn en het gevaar van rood vlees zouden we het bijna vergeten: eten is leuk! Genieten van je maaltijd past juist bij een gezonde levensstijl, zegt diëtiste Sanne Mouha. En ja, er is plaats voor dat taartje of een lekker stuk chocolade.

Meteen na het werk in de koelkast duiken en een onverklaarbare zin hebben in zoet en vet voedsel zijn duidelijk tekenen dat je gedurende de dag niet genoeg hebt gegeten. Maar ook het spreekwoordelijke klopje na de maaltijd is een hongersignaal. Sanne: “Ook al herken je het niet meteen als honger, dit is de manier waarop je lichaam je vertelt dat je nood hebt aan voedingsstoffen.”

Volgens Sanne eet je daarom best om de drie uur iets. Dit zijn, verspreid over de dag, drie maaltijden en drie tussendoortjes. “Heb je moeite met ontbijten? Eet dan ‘s morgens eerst iets kleins, zoals yoghurt, een granenreep of een stuk fruit. Een paar uur later kan je dan wel een goed ontbijt gebruiken.”

(lees verder onder de foto)

Voorbeeld van een gezond, snel ontbijt. Havermout, noten en vers fruit of diepvriesfruit.
Shutterstock Voorbeeld van een gezond, snel ontbijt. Havermout, noten en vers fruit of diepvriesfruit.

Gezond koken is één ding, die maaltijd vervolgens opeten is een ander. Want ook hier valt veel te winnen. Zo haal je meer uit je maaltijd en voel je je langer verzadigd:

• Eet rustig. Kauw goed, en neem pas een nieuwe hap als je de vorige hebt doorgeslikt. Als je rustig eet, voel je sneller wanneer je verzadigd bent en heb je minder kans je te overeten.

• Voor de tv ploffen met je maaltijd of tussendoortje is heel verleidelijk, maar geen goed idee. Door de afleiding registreren je hersenen pas veel later dat je aan het eten bent (denk maar aan de zak chips die ‘opeens’ leeg is). Resultaat: je hebt het gevoel dat je niets hebt gegeten en krijgt sneller terug honger. Iets lezen heeft minder effect, maar houd je aandacht liever bij je lekkere maaltijd.

• Verwarm je bord. Zet je bord tijdens het koken in een oven op 40 graden. Zo blijft je eten langer warm en hoef je je minder te haasten.

• Betrap je jezelf op schransen? Leg je bestek neer om die neiging te weerstaan en wacht even tot je weer begint te eten.

(lees verder onder de foto)

De ideale portie bestaat voor de helft uit groenten, een kwart uit vlees of vleesvervanger, en een kwart uit koolhydraten (pasta, rijst, aardapelen...)
Shutterstock De ideale portie bestaat voor de helft uit groenten, een kwart uit vlees of vleesvervanger, en een kwart uit koolhydraten (pasta, rijst, aardapelen...)

Zin in dat stuk tiramisu of taart? Geef er aan toe!

Zondigen mag, nee, moet zelfs af en toe, zegt de diëtiste. “Ongezonde tussendoortjes helemaal uit je leven bannen is niet leuk. Je gezonde eetpatroon volhouden wordt ook zo een pak moeilijker.” De truc is om het zondigmomentje te beperken tot één keer per dag. “Kies dan iets dat je écht lekker vindt, je favoriete taartje van de bakker bijvoorbeeld, in plaats van een slecht pak koeken naar binnen te spelen.” Leg van tevoren vast hoe groot je portie zal zijn en koop ook geen grote voorraad ongezonde snacks. Een geopende zak chips is immers moeilijk te weerstaan.

Tiramisu.
Thinkstock Tiramisu.

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gezond gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen? 

Om te vergelijken: zoveel kcal bevat je favoriete snack tegenover de gezondere tegenhanger.

Dag 14: Heb je moeite om je gezonde gewoonte vol te houden? Sanne geeft motivatietips.

Dag 13: Waarom je je favoriete spaghetti echt niet van het menu moet schrappen.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Roger Geens

    Bij mij ligt dat heel eenvoudig ,als ik voel dat mijn glucose gehalte iets te laag staat dan neem ik 1/2 stuk speculoos of 1 snee grof brood met een mespunt Manuka honing .Andere suikers eet nooit en dat sedert een 25 jaar ,net zoals alcoholische dranken ,mijn drank is water of een tas koffie . Op die manier blijft mijn Hb1ac binnen de perken .