Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: Is een 'superfood' als een goji-bes nu echt gezonder dan een gewone appel? Onze diëtiste legt uit

Sanne Mouha.
Steven Richardson Sanne Mouha.
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Vandaag dag 3: ‘Superfood’ is voeding waarin veel vitamines, mineralen en antioxidanten zitten. Maar hoe zit dat dan met ‘gewone’ groente en fruit? Sanne komt met alternatieven die net zo gezond en heel wat prijsvriendelijker zijn.

Superwaar of supernonsens? Sanne neigt naar het tweede. “‘Superfood’ is geen officiële benaming en kan dus te pas en te onpas gebruikt worden. Maar zowat alle fruitsoorten zitten al boordevol vitamines en mineralen, terwijl ook gewone noten en zaden voor flink wat gezonde vetzuren en antioxidanten zorgen.”

Vriesdrogen

Voor een fabrikant is het natuurlijk commercieel aanlokkelijker om een product als ‘superfood’ te bestempelen en met claims uit te pakken als zouden de meeste superfoods het risico op onder meer diabetes en hart- en vaatziekten aanzienlijk terugdringen. “Terwijl vooral ‘superfood’ in de vorm van poeders of shakes me weinig gezondheidsvoordeel lijkt te bieden”, zegt Sanne. “Samen met het drogen en vermalen van de ingrediënten verdwijnen automatisch ook heel wat vezels en vitaminen.”

Heel wat superfood-producenten kiezen voor het vriesdrogen, omdat dit procedé voor een optimale bewaring van alle gezonde stoffen zou zorgen. Sanne: “Bij vriesdrogen worden inderdaad meer voedingsstoffen bewaard omdat die stoffen zonder verwoestende warmte makkelijker in het product blijven. Al zit er wel een addertje onder dat gezonde gras: enkele vitaminen en vezels zijn ook zeer gevoelig aan handelingen als versnijden, malen en mixen. Hoe fijner het eindproduct, hoe minder van de oorspronkelijke vitaminen en vezels aanwezig zullen zijn.”

Seizoensfruit is superfood

Opvallend: in één adem met superfood worden haast altijd de goji- en açai-bessen vernoemd, samen met het chia-zaadje. Terecht? “Zowel goji- als açai-bessen zitten boordevol vitaminen en mineralen, maar of ze zo uitzonderlijk zijn? Nee, hoor. Ze hebben een exotische oorsprong en aparte smaak, maar verder net dezelfde eigenschappen als andere bessen.”

Ook het chia-zaad verschilt niet zodanig veel van de rest. “Net als noten bevatten zaden vooral eiwitten, vezels en oliën. En in die oliën zitten vooral gezonde vetzuren als omega 3 en omega 6, die goede hart- en bloedvaten bevorderen. Met dit ‘extraatje’ dat in chia-zaad vooral omega 3-zuren zitten, maar verder is daar weinig speciaals aan. Eigenlijk zijn alle seizoensgroenten en -fruit superfoods, met elk hun eigen positieve eigenschappen. Daarvoor hoef je echt geen dure superfood-poedertjes te koop. Eet dagelijks twee stukken fruit en tweemaal 150 gram groenten, drink 1,5 liter water en met ook nog wat beweging erbij zullen lichaam en portefeuille je dankbaar zijn.”

Alternatieven voor dure superfoods

•Blauwe bessen: €14,98/kilo
Even gezond: diepvries blauwe bessen: €6,76/kilo

Links verse blauwe bessen, rechts de ingevroren variant, wat de prijs aanzienlijk drukt.
rv Links verse blauwe bessen, rechts de ingevroren variant, wat de prijs aanzienlijk drukt.

•Walnoten: €19,96/kilo
Even gezond: avocado: €5/kilo

Links walnoten, rechts de avocado.
Thinkstock/Getty Images/iStockphoto Links walnoten, rechts de avocado.

•Matcha: €198,60/kilo
Even gezond: groene thee: €70/kilo

Antioxidanten vindt je net zo goed in groene thee, die aanzienlijk goedkoper is dan het dure matchapoeder.
rv Antioxidanten vindt je net zo goed in groene thee, die aanzienlijk goedkoper is dan het dure matchapoeder.

•Chia: €12,63/kilo
Even gezond: lijnzaad: €7,96/kilo

Zaadjes die je ongeveer overal in kan verwerken, maar met een flink prijsverschil. Links chiazaad, rechts lijnzaad.
rv/Bigstock Zaadjes die je ongeveer overal in kan verwerken, maar met een flink prijsverschil. Links chiazaad, rechts lijnzaad.

•Goji: €24,95/kilo
Even gezond: gedroogde vijgen: €16,60/kilo

Links de gojibessen, rechts de goedkopere en makkelijker te verkrijgen gedroogde vijgen.
Shutterstock Links de gojibessen, rechts de goedkopere en makkelijker te verkrijgen gedroogde vijgen.

•Quinoa: €6,98/kilo
Even gezond: volkorenrijst: €2,79/kilo

Links quinoa, rechts de net zo gezonde bruine rijst.
Belga/Thinkstock Links quinoa, rechts de net zo gezonde bruine rijst.

•Gerookte zalm: €19,95/kilo
Even gezond: gerookte makreel: €9,95/kilo

Dit zijn beide vette vissoorten, maar met een flink prijsverschil. Links de gerookte zalm, rechts de gerookte makreel.
rv Dit zijn beide vette vissoorten, maar met een flink prijsverschil. Links de gerookte zalm, rechts de gerookte makreel.

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. 21 dagen lang verzamelen we hier concrete tips om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken.

Meer lezen? 

Dag 2: Zin in pizza of een goede biefstuk? Je maakt ze al gezonder door deze kleine aanpassingen.

Dag 1: Waarom gezond eten niet duur hoeft te zijn: zo bespaar je op je kassaticket.

Word je dikker van light producten?




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • marc de Volder

    Superfood...houd nu toch eens op met al die onnozele Engelse woorden en zinnen. En dan maar zeveren dat de jeugd geen Nederlands kent.Superfood fruit tegen gewoon fruit. Onnozel.

  • Roger Geens

    Gerookte makreel is gezien deze vis niet gekweekt wordt maar in het "wild " leeft ,gezonder dan gerookte gekweekte zalm .