Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: heb je moeite om je gezonde gewoonte vol te houden? Diëtiste Sanne geeft motivatietips

Diëtiste Sanne Mouha
Carline Vandercruyssen Diëtiste Sanne Mouha
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken.  Vandaag dag 14: uitspraken als ‘mollig zijn zit in de familie, op dieet gaan heeft geen zin’ of ‘ik heb een slechte dag, ik heb die zak chips écht nodig’ staan een gezonde levensstijl in de weg. Volgens Sanne zijn ze niet meer dan excuses. Zo maak je er komaf mee.

“Slechts heel weinig mensen zijn erfelijk belast als het op hun gewicht aankomt”, zegt Sanne. “Je lichaamsbouw is dat wél. De aanleg tot dikkere billen, zware borsten of een buikje krijg je van je ouders mee. En sommige mensen hebben ook een trager metabolisme, maar dat is nooit in die mate van tel dat je kan zeggen: ‘Het is de schuld van mijn ouders dat ik overgewicht heb.’ Wat je wél van thuis uit hebt meegekregen, is je eetgedrag. Het beste voorbeeld is emo-eten. Een kind huilt, het krijgt een snoepje. Het is ziek, het wordt extra verwend met een koekje. Ook bepaalde eetgewoonten neem je mee uit je kindertijd. Kreeg je vroeger bijvoorbeeld altijd een wafel als je uitgehongerd van school kwam, dan is de kans groot dat je als volwassene op zo’n moment ook naar iets ongezonds zal grijpen. Je lichaamsbouw kan je niet veranderen, je eetgedrag wél. De eerste stap is om te kijken naar wat niet zo goed gaat. Zijn het de hoeveelheden die je eet, de momenten waarop je eet of de tussendoortjes die je kiest? Als je weet wat beter kan, kan je dat langzaamaan veranderen. Makkelijk is dat niet, maar er is niets wat je niet kan afleren. Gewoontes veranderen kost sowieso tijd. En probeer niet alles in één keer aan te passen, want dat lukt toch niet. Je metabolisme kan je trouwens altijd een handje helpen door te bewegen. Gewoon wandelen of de trap nemen is genoeg. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe sneller je metabolisme immers zal werken.”

Suikergeluk

Een ander motivatie-excuus is de drang naar zoetigheid en vet die de kop opsteekt als we een baaldag hebben, ons verdrietig of ongelukkig voelen. “Vet en suiker maken ons op zo’n moment effectief gelukkiger”, zegt Sanne. “De smaak van suiker activeert het beloningscentrum in de hersenen en zorgt voor de afgifte van dopamine. Die stof speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn. Vandaar het geluksgevoel, dat veroorzaakt wordt door een combinatie van drie dingen: vet, suiker én knabbelen. Kauwen, iets in je mond hebben, helpt om je beter te voelen. Maar al na enkele seconden is dat gevoel weg, zoals bij alles wat een snelle piek geeft.”

Volgens de diëtiste is het echter niet nodig om die vorm van emo-eten met alle middelen te bestrijden. “Het beste wat je kan doen, is gewoon kalm blijven”, zegt ze. “Zet een muziekje op, trek je terug en neem iets lekkers om te eten.”

Miniporties

Het is dus oké om een zak chips of reep chocolade te eten. “Maar neem je tijd en geniet er ook echt van”, zegt Sanne. “Het belangrijkste zijn de porties. Neem een klein kommetje chips of één stukje chocolade. Je loopt beter vijftien keer opnieuw naar de kast dan dat je alles in één keer naar binnen schrokt. Zorg dat je je bewust bent van wat je aan het doen bent. Als je merkt dat je je frustraties echt aan het wegkauwen bent, met andere woorden dat je je eten niet eens proeft, is het beter om gezonde alternatieven te zoeken. Neem bijvoorbeeld een stuk rauwe wortel om op te kauwen. Met een baaldag kan je op meerdere manieren omgaan. Je hebt immers ook mensen die, als ze thuiskomen, meteen hun sportkledij aantrekken om hun frustraties van zich af te lopen. Misschien eens het proberen waard? Al is het zeker ook oké om dat niét te doen.”

Extra groentjes

Tot slot nog dit: “Wij leren onszelf aan dat comfort food absoluut niet gezond is, maar je kan het altijd gezond máken”, aldus Sanne. “Neem bijvoorbeeld macaroni met ham en kaas. Meng er wat wortelen en erwtjes onder, of broccoli. Nog steeds even lekker, maar je hebt er ook wat gezonds bij. Veel mensen denken ook dat gezond koken meer werk is, maar dat is helemaal niet zo. Als je echt geen tijd hebt, kan je altijd voorgesneden of diepvriesgroenten kopen. Zelfs groenten uit blik zijn beter dan geen groenten. Je moet er natuurlijk wel voor openstaan. Als je geen nieuwe dingen wil proberen, zal het niet lukken.”

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gezond gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen? 

Om te vergelijken: zoveel kcal bevat je favoriete snack tegenover de gezondere tegenhanger.

Dag 13: Waarom je pasta best koud of opgewarmd eet.

Dag 12: Zo lukt het wel om genoeg water per dag te drinken.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.