Exclusief voor abonnees

21 dagen gezond: diëtiste Sanne toont aan waarom gezond eten niet duur hoeft te zijn

Met de tips van diëtiste Sanne Mouha is gezond eten niet duur.
Carline Vandercruyssen Met de tips van diëtiste Sanne Mouha is gezond eten niet duur.
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha advies om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Vandaag dag 1: gezond eten lijkt duur, maar is het dat ook? Hoe moet je naar het etiket kijken en welke extra’s betaal je voor light? En waar kan je best je voeding kopen? Zo houd je dat kassaticket binnen de perken.

“Stellen dat gezond eten duurder is, is appels met peren vergelijken”, zegt Sanne. “Als je uitgaat van de hoeveelheid calorieën voor de prijs, heb je met een kant-en-klare lasagne voor weinig geld je doel bereikt. Als je met een gezonde maaltijd hetzelfde aantal kcal moet halen, heb je meer ingrediënten nodig en dus meer geld. Maar als je naar de prijs-kwaliteitverhouding kijkt, zal je héél veel lasagne moeten eten om eenzelfde hoeveelheid vitaminen en gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. En dan is die lasagne wél duurder. Bovendien kan je met een aantal tips de prijs van een gezonde maaltijd op hetzelfde niveau houden als die van de ongezonde variant.”

1.  Vervang superfoods door Belgische producten

“Zogenaamde superfoods kosten vaak handenvol geld, alleen al door dat label. Daarnaast komt je açaibesje helemaal uit Brazilië en je chiazaad uit Mexico. Voor hun reis naar België betaal je natuurlijk ook. Je kan zulke producten volledig vervangen door lokale. Zo zijn lijnzaad en walnoten net zo goed superfoods. Meer zelfs: ze bevatten meer omega 3 dan chia. Belgische rode besjes en frambozen zijn veel verser en bevatten minstens zoveel vitaminen. Je hoeft het dus niet ver te zoeken. Ook appelen, peren, wortels, boerenkool zijn superfoods, en ze kosten stukken minder. Het enige verschil? Een ‘appelbowl’ klinkt waarschijnlijk niet zo sexy als een ‘acai bowl’ en een simpel bloemkoolsoepje staat misschien niet zo cool op je Instagram-profiel.”

2.  Ga af op de kiloprijs

“Als je bewust koopt en kijkt naar de prijs per kilo, zal je merken dat bio meestal duurder is omdat je met verschillende aspecten rekening dient te houden. Als bio-pesticiden duurder zijn, zal ook het eindproduct meer kosten. Als de watertoevoer strikter wordt geregeld, is daar een extra werkkracht of installatie voor nodig. Een bijkomende kost die uiteraard ook aan de klant wordt doorgerekend. Biologische producten kopen, is dan ook een levensstijl en een principiële keuze, om bijvoorbeeld het milieu te sparen of omdat het vertrouwen in de traditionele voedingsindustrie zoek is. Een bio-appel bevat echter dezelfde voedingsstoffen als een standaard appel, en bio-suiker is evenzeer suiker. Je lichaam zal er niet beter van worden, maar je draagt wel je steentje bij tot een meer natuurlijke landbouw en het dierenwelzijn. Wat dat laatste betreft: ook over vegetarisch eten bestaat een misverstand. Dat is niet per definitie duurder. Als je kiest voor verwerkte burgers of ‘nepvlees’, betaal je best wel wat, maar als je de vergelijking maakt met een stuk kwaliteitsvlees, is dit verschil erg klein. Peulvruchten zijn trouwens een heerlijke vleesvervanger en zijn zelfs een pak goedkoper.”

3. Doe niet mee aan dure voedingshypes

“Verkopers van kokosolie, kokosbloemsuiker en kokosmeel willen je heel graag laten geloven dat deze producten goed zijn voor onze gezondheid, maar helaas zullen ze weinig tot geen effect hebben op je lichaam. Alleen je bankrekening wordt er magerder van. Gewoon gezond eten heeft veel meer positieve gevolgen dan eender welke hype, is uit onderzoek gebleken. Hier geldt dus hetzelfde als voor de superfoods: voedingsmiddelen die van de andere kant van de wereld komen, zullen altijd duurder zijn, terwijl je in Europa alternatieven vindt die minstens zo gezond zijn. Olijfolie bijvoorbeeld.”

4. Laat ‘light’ links liggen

“Lightproducten kosten meer om drie redenen. Eerst en vooral is er voor deze producten meer verwerking en bewerking nodig, wat geld kost. Bovendien bevatten light-voedingsmiddelen weinig of geen suikers en vetten. Omdat dit net goede conserveringsmiddelen zijn, vervallen lightproducten sneller, en dat betaal je. Ten slotte koop je ook de naam: je betaalt meer, omdat er ‘light’ op de verpakking staat. Maar light is niet per se gezonder. Bij kaas, room en frisdrank is de gezondheidswinst duidelijk. Lightkaas of -room bevat 30 procent minder vet en dus minder kcal. Een light-frisdrank bevat minstens 30 procent minder suiker, en dus minder kcal. Bij light-koekjes of -chocolade is de gezondheidswinst minder duidelijk: een koek met 30 procent minder vet, is niet per se gezonder, want er zitten nog steeds veel vetten in en het aantal calorieën dat je ermee wint, is in verhouding niet zo groot. Als je wil afvallen, kan je hem dus beter vervangen door een gezond alternatief. Lightproducten zijn zeker niet ‘slechter’, maar geven niet altijd het hetzelfde verzadigingsgevoel en de smaak is vaak anders. Daardoor kan je soms beter een kleinere portie van een gewoon, lekker product kiezen in plaats van een overdaad aan light.”

5.  Betaal niet voor extra’s

“Duurder is niet altijd beter of gezonder. Neem nu brood als voorbeeld. Tussen wit brood en volkorenbrood is er meestal geen prijsverschil, maar als je kiest voor een brood met noten of veel pitten en zaden, merk je dat wél op het kassaticket. De reden ligt voor de hand: de ingrediënten van speciale broden zijn duurder, dus kost het totaalproduct meer. Kies je voor een gewoon volkorenbroodje, afgewisseld met een stevig meergranenbrood, dan ben je al heel goed bezig. Wil je toch veel noten en zaden toevoegen, dan kan je ook zelf brood bakken, maar het kost nogal veel moeite en het is dus de vraag of je dat wel wilt doen. Sommige gezonde kant-en-klaarbroden, zoals voorverpakt roggebrood, zijn immers niet zo prijzig.”

6. Goed kopen is goedkoper

• Koop lokaal. Tomaten uit Afrika of tomaten uit België: het maakt een groot verschil in je portemonnee. Lokale boeren doen ook regelmatig groentenmandacties. Zo heb je niet alleen voldoende afwisseling, het kost ook veel minder én het verkleint je ecologische voetafdruk.

• Koop seizoensgebonden. Aardbeien zijn onbetaalbaar in de winter, maar goedkoop in de zomer. Bekijk voor een duidelijk overzicht onze seizoenskalender.

• Koop diepvriesproducten. In de diepvriesafdeling van de supermarkt vind je vaak vrij goedkoop lekkere groenten, fruit en vis. Het feit dat ze ingevroren zijn, doet niks af aan hun voedingswaarde.

• Koop op de markt. Je vindt er niet alleen seizoensgebonden producten, marktkramers hebben ook vaak aanbiedingen, waardoor je nog goedkoper boodschappen doet. En als je een goede diepvriezer hebt, kan je de overschotten gemakkelijk bewaren voor later.

• Koop minder vlees. 100 à 150 g vlees per persoon per dag is voldoende. Die beperkte hoeveelheid is niet alleen gezonder, het maakt ook dat je minder uitgeeft. Schrap vlees ook af en toe eens helemaal van het menu. Eieren en peulvruchten, bijvoorbeeld linzen, kikkererwten en bonen, zijn ideale vleesvervangers en kosten bijzonder weinig.

• Koop slim. Vraag je visboer naar de vangst van de week of de dag. Die is vaak een stuk goedkoper. Vergeet die dure granola, koop een zak havermout en maak je ontbijt en gezonde koekjes zelf. Je bankrekening zal je dankbaar zijn.

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. 21 dagen lang verzamelen we hier concrete tips om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Wil je dagelijks een nieuwe tip ontvangen? Schrijf je dan hieronder in op de nieuwsbrief. 

Lees ook binnen HLN+ :

Zo lukt het wél om je goede voornemens vol te houden.

“Vries verse vis uit de supermarkt nooit in.” Deze professor voedselveiligheid leert je je voeding optimaal te bewaren.

Word je dikker van light producten?




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Hugo Bavré

    Gezond eten kan je maar als het eten gezond gekweekt is. Dat weet je maar wanneer je het zelf gekweekt hebt met natuurlijke middelen.

  • Mario Roman

    Ik heb eens een zware dieet gedaan met een diëtiste, Ik ben van 145 kg in anderhalf jaar naar 95 kg gegaan. Resultaat, ik heb een heel zware depressie gedaan waardoor ik 10 maanden niet ben kunnen gaan werken. De diëtiste zei niks meer als ik het haar vertelde. Dus geef mij maar een paar kilootjes meer, maar ik voel me wel goed in mijn vel

  • Rayan El Arami

    Het kan aan mij liggen maar ik vindt al die mensen die natuurvoeding en gezond eten er juist ongezond en ouder dan ze werkelijk zijn, uitzien.

  • Jan Marens

    Albert Hessens, dat noemen ze hongerstaking. Wordt je zeer zwak, ongelukkig van en erna komt het terug dubbel aan eens je eruit bent.

  • Nadine Van Oost

    Gezond eten?! Wat een gezever hele godse dagen. Ik eet waar ik zin in heb, sport en beweeg, voel me goed in mijn vel en ben zelden of nooit ziek! En... intussen al 52 jaar.