11 luie manieren om vandaag meer calorieën te verbranden

Thinkstock
Of je nu 's ochtends of 's avonds gaan sporten (of eigenlijk gewoon liever niet), in de maand van de goede voornemens doen we het allemaal. Maar er zijn ook makkelijkere manieren om wat meer te verbranden. Hetzelfde resultaat met minder moeite? Graag gedaan.

Lang leve de kopjes koffie
Cafeïne helpt je om meer calorieën te verbranden. Een effect dat maar liefst drie uur aanhoudt. Hoe dat komt? Het jaagt je metabolisme de hoogte in. Maar daarnaast is het ook bewezen dat het je prestaties bevordert. Dus voor wie alsnog de moed bij elkaar raapt om te gaan sporten vandaag (proficiat), voelt het minder zwaar, waardoor je langer en harder door kan gaan. Het resultaat: meer verbrande kcal. Geen fan van koffie? Thee is ook een goede optie.

Weg met die bureaustoel
Wanneer je op een zitbal zit in plaats van je achterste in een bureaustoel neer te poten, verbrand je al snel 260 calorieën meer per dag.

Ban de koolhydraten (voor even)
Probeer twee keer per week de koolhydraten uit je menu te schrappen. Waarschijnlijk verlies je zo zelfs nog meer gewicht dan mensen die op een full-time koolhydratendieet staan (hallo, goestingskes).

Kauwen maar
Kauwgom helpt tegen de drang om tussendoortjes naar binnen te smikkelen. De kans is groot dat je zo'n 10% minder eet.

Brrrrr
Zet de verwarming een beetje lager. Zo'n 17 à 18 graden zou ideaal zijn om vet te verbranden.

Hoe mee kruiden hoe beter
Ga met een gerust hart eens langs bij de dichtstbijzijnde Thaise winkel. Pittige kruiden zorgen dat je metabolisme stijgt met zo'n 23%.

Minder krachttraining
Doe het een dagje wat rustiger aan met de krachttraining. Twee keer per week krachtoefeningen doen, heeft toch min of meer hetzelfde effect als drie keer per week. Vervang het door een halfuurtje cardio, of gewoon een avondje Netflix. Jij kies.

Relax
Vrouwen onder stress verliezen maar liefst zo'n 100 calorieën minder dan vrouwen die niet onder druk staan. Laat je dus vooral niet opjagen.

Eentje is genoeg
Hou het bij één biertje op café. Twee zorgt ervoor dat het verbrandingsproces met maar liefst 73% vertraagd wordt. En je speelt weer extra calorieën binnen met dat pintje.

Ongedurigheid is goed
Stress mag dan wel geen goede invloed hebben, ongedurigheid des te meer. Door met je voet of been te wiebelen of wat te ijsberen kan je heel wat meer calorieën verbranden dan wanneer je gewoon stilzit.

Gematigd sporten
10 minuutjes oefeningen doen of sporten, helpt je metabolisme het komende uur al op weg. Je hoeft dus geen uren in de sportschool om effect te werken. Een fikse wandeling naar huis of een kwartiertje thuis die yogamat uitrollen, is ook al een goede start.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Peter Buyck

    12. Neem de bus, tram, trein, ... de afstand van thuis of auto naar de halte of het perron doet ook héél erg deugd...

  • Franklin Gantois

    Krachttraining is juist het beste middel om vet te verbranden, meer nog dan duursporten.. maar wel trainen in de sportschool niet gaan om te praten

  • Thierry De Gang

    De auto aan de kant laten staan en te voet of fiets gaan, ipv kauwgom (slecht vr maagzuur trouwens) een glas water drinken bij hongertje!