10 minuten wandelen per dag kan dementie voorkomen

Getty Images
De ziekte van Alzheimer en andere types van dementie kunnen grotendeels voorkomen worden door gezonde voeding en niet roken, maar uit een samenvatting van verschillende studies blijkt dat beweging ook een belangrijke rol speelt.

In het meest recente nummer van ‘Alzheimer’s & Dementia’, het officiële tijdschrift van de Alzheimer’s Association, werd dieper ingegaan op de voordelen van wandelen op je geheugen.

Voor de eerste studie analyseerden de onderzoekers van het Boston University Medical Center de fysieke activiteit, denkvaardigheden, planningsvaardigheden en het geheugen van 2.700 proefpersonen. Daaruit bleek dat slechts 10 tot 21 minuten per dag van matige tot krachtige fysieke activiteit al kon gekoppeld worden aan een beter geheugen. Je hoeft dus zeker geen marathon te lopen om de symptomen van de ziekte te voorkomen.

Wat het wandelen betreft, geldt ook hier: hoe meer hoe beter. Dat blijkt uit verschillende verschillende studies. De eerste, uitgevoerd door onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum in Nederland, evalueerde het wandelpatroon - inclusief de loopsnelheid, stapbreedte en tijd - van 4.500 oudere volwassenen zonder dementie. De resultaten toonden aan dat de deelnemers die het minst vaak wandelden en het slechts scoorden op de wandeltest in de daaropvolgende jaren meer kans hadden op cognitieve achteruitgang.

Bij de tweede studie onderzochten wetenschappers van de universiteit van Newcastle de relatie tussen cognitie en ziekte-specifieke loopstoornissen. De onderzoekers analyseerden daarvoor de loopstijlen van 110 mensen van verschillende leeftijden. Sommigen onder hen hadden te kampen met de ziekte van Alzheimer, anderen leden aan Lewy body dementie en nog anderen hadden helemaal geen dementie. Daaruit bleek dat de manier van wandelen gelinkt kan worden aan een specifiek type van dementie. Zo variëren mensen met Lewy body dementie meer qua hoelang ze stappen en houden ze hun lichaam meer asymmetrisch tijdens het bewegen in vergelijking met mensen met de ziekte van Alzheimer.

Deze studies tonen dus aan dat niet alleen een gezond eetpatroon en niet roken, maar ook beweging erg belangrijk is om verschillende types van dementie te voorkomen, al hoef je er ook zeker geen marathon voor te lopen.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.