Exclusief voor abonnees

10 dagen puur en lichter met Pascale Naessens: dit zegt de voedingsdeskundige

Drie recepten van Pascale Naessens: fruitontbijt, lunch met wortelen en spekblokjes en kabeljauw met pittige erwtenpuree voor avondeten.
Roos Mestdagh Drie recepten van Pascale Naessens: fruitontbijt, lunch met wortelen en spekblokjes en kabeljauw met pittige erwtenpuree voor avondeten.
Opvallend hoe vetten prominent in de ingrediëntenlijst van Pascale Naessens’ recepten prijken. “Pascale heeft gelijk”, stelt de Nederlandse arts en voedings­deskundige William Cortvriendt. “Want natuurlijke vetten zijn onschadelijk. Het zijn net de koolhydraten die verdikken.” Meedoen aan de Puur & Lichter Challenge? Schrijf je hier in.

William Cortvriendt is niet de eerste, de beste. Met zijn bestseller en gelijknamige tv-programma ‘Hoe word je 100?’ groeide hij uit tot één van Nederlands meest vooraanstaande artsen en voedingsdeskundigen. Intussen is hij ook één van Pascale Naessens vurigste voorstanders: “Wie haar recepten volgt, zal er alleen maar beter van worden”, zegt hij, wetenschappelijke bewijzen in de hand. Ook als het over vetten gaat.

“Aan — natuurlijke — vetten kleeft onterecht een slecht imago. Net de koolhydraten zijn de boosdoener”, klinkt het. “Alleen kwamen die kort na de Tweede Wereldoorlog natuurlijk handig van pas. De bevolking groeide zienderogen én samen met de nog altijd heersende voedselschaarste, leken die koolhydraten de ideale oplossing. Ze waren goedkoop, makkelijk te bewaren en bezaten hoge calorische waarden. Met andere woorden: ze konden heel wat monden voeden.”

“Korte tijd daarna nam in de westerse landen het aantal hartaanvallen toe, waar de vetten meteen de schuld van kregen. Maar intussen staat wetenschappelijk vast dat nét suiker en andere snel verteerbare koolhydraten de grote schuldigen zijn. Helaas droeg de overheid toen op, zoals in 1977 de Amerikaanse McGovern-senaatscommissie, om meer vetten uit voeding te halen én tegelijk nog meer koolhydraten toe te voegen. De voedingsmiddelenindustrie had niet liever — ook voor hen waren koolhydraten veel goedkoper en langer houdbaar — en de overheden van andere landen volgden gedwee. Volle melk werd plots halfvol en boter moest de plaats ruimen voor margarine. ‘Omdat al die halfvolle voedingsproducten zoveel beter zouden zijn voor hart- en bloedvaten’, hield men de mensen voor.”

“Wat men er echter niet bij vertelde: net vetten bepalen de smaak van voeding. Haal die eruit en je eten smaakt naar karton. Wat de voedingsindus­trie probeerde en nog altijd probeert te camoufleren met zout, suiker én alle mogelijke E-additieven. Het resultaat was er helaas ook naar: kort na het brandmerken van vetten en het ophemelen van koolhydraten, kenden alle westerse landen een opstoot van obesitas. En nog eens enkele jaren later volgde de toename van hartaanvallen en diabetes — de zogenaamde welvaartsziekten.”

Groot misverstand

Vandaag wil dokter Cortvriendt van één groot vooroordeel af: “Het is een groot misverstand dat ons lichaam vetten opslaat, enkel omdat we vetten eten. Vetten in vetweefsel worden in ons lichaam namelijk vooral aangemaakt uit suiker en snelle koolhydraten als aardappelen, rijst, pasta en brood. De verklaring: suiker is geen bouwsteen van ons lichaam. Tenzij we Alpe d’Huez beklimmen, kan ons lichaam nergens met die suikervoorraad heen én zit er voor onze lever niets anders op dan die suiker te verwerken tot triglyceriden, die vervolgens als vetten in ons vetweefsel worden opgeslagen.”

“Vetten zoals die in natuurlijke voeding voorkomen, worden door ons lichaam wél gebruikt als bouwstoffen, onder meer voor de vorming van celmembranen of de aanmaak van bepaalde hormonen. Alleen kan ons lichaam sommige soorten vetten niet zelf aanmaken, dus moeten we die echt wel uit onze voeding kunnen halen. Veel te lang werd gedacht dat vetten slecht waren omdat ze per gram meer calorieën bevatten dan één gram koolhydraten. Maar net die vetten zijn gezonder en zullen zelfs tot gewichtsverlies leiden. Intussen is dat al liefst veertien keer aangetoond door wetenschappelijke onderzoeken, waarvan de eerste gepubliceerd werden in het toonaangevende vakblad New England Journal of Medicine: bij mensen die volle melk of roomboter gebruiken in plaats van margarine, zijn er net de helft minder hartaanvallen.”

Vlees met vetrandje

“En bijkomend voordeel: van vetten raak je sneller én langer verzadigd dan van koolhydraten. Let op: er zijn ook slechte vetten in de vorm van de bakvetten voor gefrituurde producten en de intussen gelukkig grotendeels verdwenen transvetzuren — die zijn wel schadelijk. Maar van natuurlijke vetten zoals die voorkomen in natuurlijke voedingsproducten zoals roomboter, olijfolie of vlees met een vetrandje kan je alleen maar baat hebben. (lacht) Geregeld krijg ik op Belgische lezingen de vraag: ‘En wat dan met ons pakje friet met mayonaise?’ Mijn antwoord: laat die frieten liggen en eet vooral de mayonaise op.”

Van 24 augustus tot en met 2 september loopt de Puur & Lichter challenge met Pascale Naessens. Bekijk hier alle recepten, boodschappenlijsten, adviezen en tips. Wens je nog deel te nemen aan de challenge? Schrijf je hier in en ontvang dagelijks de recepten van Pascale Naessens. 

Benieuwd naar het nieuwe boek van Pascale? In Nog eenvoudiger 2 kookt ze met maar 4 ingrediënten. Alles om het je gemakkelijk te maken. Bestel het boek hier met 10 procent korting.

In 10 dagen puur en lichter met Pascale Naessens: “Al na enkele dagen voel je je energieker”




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.