"Stevig wandelen verbrandt meer vet dan lopen"

10 sportvragen, 10 antwoorden

thinkstock
Ben je wel goed bezig, als je spierpijn hebt na een training? Ga je best ’s morgens of ’s avonds lopen? En wat is nu het meest efficiënt: wandelen of joggen? Er bestaan nogal wat misverstanden over sport, maar die helpt Lieven Maesschalck aan de hand van tien prangende sportvragen graag de wereld uit.

Waarom trillen je spieren bij hoge inspanning?

«Dat geeft aan dat de belasting die je op dat moment vraagt van de spier te hoog is. Een spier die samentrekt is een opeenvolging van kleine schakeltjes die in elkaar gaan haken, waardoor de spier korter zal worden. Daarvoor is energie nodig. Wanneer de energievoorraad in de spier onvoldoende is om een goed spannings- en ontspanningsmechanisme te veroorzaken, zal de spier beginnen te trillen.

Spierpijn ontstaat dan weer omdat bij de verbranding van energie in je spier afvalstoffen worden geproduceerd, namelijk lactaat of melkzuur. De combinatie van de productie van lactaat en de microscheurtjes die ontstaan in de spier bij zware inspanningen, veroorzaken de klassieke spierpijn. Maar dat is volledig normaal en kan geen kwaad. Verzuring van de spieren kan je wel voorkomen door na je inspanning een rustige cooling down te doen, bijvoorbeeld door rustig wat te fietsen of uit te lopen in een zeer laag tempo en met een lage hartslag.»

Je hebt 23% van dit artikel gelezen




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • JAN VAN REETH

    of je loopt of stapt: voor 5km verbrandt je exact evenveel Kcalorieën... uiteraard verbrandt je die sneller bij lopen dan bij stappen, maar dat kan mij persoonlijk niets schelen: ik geniet ondertussen.

  • MYRTHE PASS

    Waar zijn de acht andere puntjes?

  • sophie lemmens

    Mijn benen trillen soms zelfs als ik gewoon op een stoel zit met men tenen aan de grond en dan doe ik geen inspanning hoor. Geen idee wat dat trillen dan juist is op die moment, maar het is oncontroleerbaar. En amai, 8u/uur is stevig stappen of een trage jogger?? Dan ben ik al de benen van onder men lijf aan het lopen. Maar ja, ik heb dan ook maar hele korte beentjes :p

  • Gerard coteur

    Doe vooral wat je graag doet! 8 jaar geleden moest ik elke dag minstens 3kwartier lopen of ik functioneerde niet goed. Nu geniet ik van wandelingen. Rustig wat muziek luisteren en met de hond wandelen. Hier in de buurt of in een bos of zoals in het weekend op het strand. Zalig gewoon! Je moet doen waar je je goed bij voelt en wat je zelf ziet vol te houden. Succes!

  • Mario Tersago

    Alles hangt af van uw algemene spierontwikkeling en conditie alsook de frequentie en intensie van uw inspanningen. Dus zeer relatief. Ik beweeg elke dag minstens een uur redelijke intensiteit, dus ik zou meer baat hebben bij het wandelen en liefst vlak na de inspanning. Joggen zou mijn spieraanmaak belemmeren en meer kapot doen dan lief is. Wandelen is het minst schadelijke, meer verbranden is relatief.