Waarom houden kinderen zo van unboxing?

Getty Images
De omzet van de speelgoedverkoop tikt dit jaar af op 195 miljoen euro, dat betekent dat er een lichte dip van min 1% is. Al merkt de poppenafdeling daar niets van. Bij hen gaat de omzet in stijgende lijn. Allemaal dankzij één merk: L.O.L Surprise! Speelgoed dat kinderen eerst 7 keer moeten uitpakken. Maar wat is nu juist de ‘lol’ aan unboxing? 

Het is een raadsel voor vele ouders in het digitale tijdperk: je kind heeft écht speelgoed waarmee ze kunnen spelen, en toch verkiezen ze video’s waarin YouTubers (zoals bijvoorbeeld de immer populaire Ryan) speelgoed uitpakken. Ze willen vaak niet eens per se het speelgoed dat ze uitpakken hebben, ze willen gewoon zien hoe het uit de doos gehaald wordt. 

Maar wat maakt unboxing nu juist zo onweerstaanbaar? Experts halen aan dat de video’s herkenbaar zijn en enthousiasme opwekken bij kinderen. Ze krijgen al snel het gevoel alsof ze zelf de speeltjes uitpakken. Er wordt ook effectief een deel in het brein wakker gemaakt dat motivatie en spiegeling opwerkt. 

“Het idee is dat verlangens niet alleen inspelen op de grootte van het object, maar ook op of het object als aantrekkelijk beschouwd wordt door anderen”, legt kinderpsycholoog en neurowetenschapper Charlotte Keating uit aan Australië’s ABC News. 

Dat gaat hand in hand met het feit dat kinderen vaak grote fan worden van één bepaald ding. De slimme algoritmes achter de videos maken dat het moeilijker wordt voor ouders om de schermtijd van hun kinderen in het oog te houden. Daarnaast kunnen kinderen de video’s selecteren uit een online YouTube-menu én houden ze van de interactiviteit. 

Hoewel veel kinderen op een ongezonde manier geobsedeerd raken door de video’s en hun sterren, menen ouders ook dat de video’s wel degelijk hun voordelen hebben. Zo zouden ze helpen bij het leren van talen en spraak. 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • sjaak vanslembrouck

    Niet enkel kinderen bekijken menzen die "unboxen" zelf bekijk ik die videos ook vaak maar dan is er wel 1 constante, buiten het unboxen volgt er een review en commentaar op de kwaliteit, eventuele garantie, bijgeleverde kabels of andere dingen. Dus voor mij is het zo'n beetje een manier om de slechte producten er uit te wieden en een meer geinformeerde aankoop te doen.