Slechte leerkracht maakt getalenteerde leerling dommer

Een goede leerkracht helpt een leerling met 'goede genen' te lezen naar zijn potentieel, terwijl een slechte leerkracht alle kinderen, met zowel goede als slechte genen, in de klas tot hetzelfde gemiddelde niveau brengt. Dat blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek.

Tweelingen

De Amerikaanse onderzoekers bestudeerden 280 identieke tweelingen en 526 twee-eiige tweelingen in het eerste en tweede leerjaar. Identieke tweelingen delen al hun DNA, twee-eiige slechts de helft. De theorie van de onderzoekers was dat als één kind van de identieke tweeling het beter doet dan zijn of haar broer of zus in een ander klaslokaal, dat verschil dan moest komen door de leerkracht. Om de kwaliteiten van een leerkracht te bepalen, gebruikten ze een leestest voor de ganse klas van elke tweeling. Ze bekeken hiermee de evolutie van de leeskwaliteiten van de kinderen aan het einde van het schooljaar.

Potentieel
Daaruit bleek dat bij een goede leerkracht, bleek dat genen echt invloed hadden op het leesresultaat van de leerling. Als de ene tweeling het goed deed bij een goede leerkracht, dan deed de andere dat ook. Maar als de ene een sterke leerkracht had en de andere een zwakke, dan behaalde de laatste niet zijn 'genetisch potentieel'. Een slechte leerkracht haalt dus het niveau van zelfs hoogbegaafde leerlingen naar beneden, een goede leerkracht helpt zijn leerlingen.

Genen
Professor in de gedragsgenetica Jeanette Taylor. "In het geval dat alle leerkrachten goed zijn in een school komt het niveauverschil qua lezen bij de studenten door hun genen. Slechte leerkrachten daarentegen kunnen ervoor zorgen dat kinderen niet ten volle hun kwaliteiten kunnen ontwikkelen. Een goede leerkracht garandeert geen succes bij zijn leerlingen, maar het is belangrijk dat de overheid beseft dat goede lessen ontzettend belangrijk zijn, zelfs voor getalenteerde kinderen", besluit Taylor. (ep)