Met deze trucs laat de supermarkt jou meer kopen dan je van plan was

-
Getty Images -
Kom jij ook altijd met meer thuis dan je van plan was? Om je de ogen te openen waarschuwt de Nederlandse voedselwaakhond Foodwatch voor de slimme trucs die supermarkten gebruiken om te zorgen dat jij je niet aan je lijstje houdt.

Foodwatch is altijd op zoek naar manieren om consumenten te wijzen op misstanden en misleiding. De zelfbenoemde waakhond van de voedingsindustrie heeft dit lijstje samengesteld waarmee consumenten hun voordeel kunnen doen.

1 We worden hongerig gemaakt: Wie honger heeft, koopt meer. Dus zetten supermarkten hun afbakovens wijd open zodat de omzet omhoog gaat. Er zouden zelfs ‘parfums’ zijn met broodgeur. En als je mensen laat proeven, krijgen ze het gevoel dat ze de verkoper iets verschuldigd zijn.  

2 Ongezond eten ligt in het zicht: Het is niet zo dat supermarkten je dik willen maken, maar op sterk bewerkte fabrieksproducten vangen ze wel vaak hogere winstmarges. En die wil een supermarkt wel graag meepakken. Laten dat nu juist de producten zijn die meestal niet erg gezond zijn.

3 Muziek stuurt onze keuzes: Wist je dat in een supermarkt met Franse muziek meer Franse wijn wordt verkocht en in een supermarkt met Duitse muziek meer Duitse wijn? Onbewust stuurt de muziek een klant in zijn of haar keus, aldus Foodwatch.

4 Met grote winkelkarretjes koop je meer: Grote winkelwagens waar maar een handjevol producten in liggen, geven de klant het gevoel dat ze maar erg weinig hebben uitgekozen. Er kan nog best iets bij dat niet op het lijstje staat.

5 Eerst groente en fruit, dan kopen we meer junkfood: Dit klinkt onlogisch maar wie al bloemkool en aardbeien heeft gekocht, gunt zichzelf daarna wel een stukje chocolade of een zak chips. 

6 We lopen langs de verleidingen: In een supermarkt staan brood, melk en fruit lekker ver bij elkaar vandaan zodat we wel langs de andere, minder gezonde verleidingen moeten lopen. En dan is de kans dat we zwichten groter. 

7 Op ooghoogte ligt het duurdere spul: Supermarkten hebben een ooghoogtestrategie, aldus Foodwatch. Wat je ziet, kopen wij gemakkelijker. Een goede reden om producten met een hogere winstmarge op ooghoogte neer te zetten. Budgetmerken met lagere winstmarge liggen vaak onderaan. 

8 Net voor de finish gaat het vaak mis: Bij de schappen bij de kassa, gaat het vaak mis. Hier moeten we wachten voordat we aan de beurt zijn. Het ideale moment om je met iets verleidelijks een extra laatste (impuls)aankoop te laten doen. Daarom liggen er vaak allerlei impulsproducten: producten als een reep chocolade of klein zakje snacks of een aanbieding die je toch snel nog even koopt. Vaak zijn de producten gericht op kinderen. Daarom heet dit ook wel de ‘jengelzone’. Als je kind gaat zeuren zwicht je er eerder voor dan thuis, want dan blijft het gezellig. Zo maken supermarkten misbruik van de moeilijkere momenten in de opvoeding.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Kelchtermans

    Eten vlak voor je gaat winkelen - mensen met een volle maag kopen minder - en een lijstje meenemen waar je je aan houdt. Huismerken uitproberen, ook als je je moet bukken om ze te pakken, vaak is de prijs-kwaliteitverhouding veel beter dan bij A-merken. En promoties in de gaten houden, daar kan je echt geld mee besparen. Wel opletten voor valse acties en je niet laten vangen door promo's waarbij je superveel van hetzelfde moet kopen - tenzij je het echt op krijgt voor vervaldatum.

  • Elke Claes

    Die vreselijk grote, lompe, plastic winkelkarren van de carrefour - vréselijk! Ik doe elke keer mijn ribben pijn omdat die karretjes véél te diep zijn voor een kleiner persoon. Rits of knopen van mijn jas/handtas tussen die roosters van die ondingen! Dat is echt de reden dat ik zelden of nooit nog ga winkelen in de carrefour...

  • Philomena Vanderweyen

    Maak een boodschappenlijstje ,ik hou mij daar meestal aan,heb het afgeleerd om alle gangen van de supermarkt te gebruiken.

  • Marianne Van den Lemmer

    Heb je er ook zo'n hekel aan dat de producten regelmatig op een andere plaats worden gezet? Dan let ik altijd heel goed op dat ik niets extra koop, want dit gedrag ga ik niet 'belonen'.

  • Carolus Vif

    simpele oplossing hiertegen het boodschappenlijstje en je er strikt aan houden