Kinderen moeten in de lagere school leren denken als een robot

Computationeel denken: vanaf 2020 een nieuwe lesvorm in het katholiek onderwijs.
Tine Schoemaker Computationeel denken: vanaf 2020 een nieuwe lesvorm in het katholiek onderwijs.
In het katholiek onderwijs zullen lagereschoolkinderen binnenkort sudoku-puzzels oplossen of Pictionary spelen in de klas. Niet omdat het leuk is om je tijd te verdrijven met spelletjes, maar wel om te leren hoe een computer denkt. Het concept werd uitgewerkt door de universiteiten van Gent, Leuven en Hasselt.

Je hebt 12% van dit artikel gelezen

Lees je graag alle artikels op HLN?

Krijg nu 1 maand onbeperkt en gratis toegang tot alle artikels.

Ik wil toegang
Digitaal abonnement HLNDigitaal abonnement HLN1ste maandgratis

Stop of pauzeer wanneer je wil

  • Onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Iedere week gratis tickets en straffe kortingen



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Thessa De Kegel

    Stop met de kinderen kapot te maken. Educatie is een must maar ons onderwijs wijkt steeds meer af van dat doel.

  • Marina Martens

    Een kind is geen kind meer, het zijn robots. Bv spelen kunnen ze niet meer, respect kennen ze niet meer, gehoorzaamheid, en en ze niet meer, gevoelens ..... Aub laat een kind toch een kind zijn, laat het wat genieten van die paar jaar dat ze kind zijn. Waar zijn ze toch allemaal mee bezig, onderwijs is totaal naar de vaantjes

  • marc verelst

    laat kinderen kinderen zijn zolang het kan waar zijn we in godsnaam mee bezig

  • RENE LENAERTS

    Leren hoe een computer denkt? Dat ding denkt helemaal niet; het voert taken uit die geprogrammeerd werden. Maar of die kinderen nog fatsoenlijk begrijpend lezen of correct schrijven zullen leren wordt niet verteld; evenmin of ze geschiedenis en fysica zullen leren. De vorige generaties hebben de computer ontworpen en ontwikkeld zonder het op school te hebben geleerd.

  • Ingrid Vantroostenberghe

    De robots gaan het toch allemaal overnemen en mensen zullen geen werk meer hebben dus wat heeft het voor zin