Dior, Gucci, Fendi, Prada: dit is waarom alle grote modemerken dit jaar in het teken van de tijger staan
Morgen begint het Chinees Nieuwjaar, een feest dat elk jaar in het teken van een ander dier staat. Dit jaar is dat de tijger, en dat laat de modewereld allesbehalve ongemerkt voorbij gaan. Louis Vuitton, Valentino, Versace, Fendi, Balenciaga Saint Laurent: stuk voor stuk gebruiken zij het dier als inspiratiebron voor hun collecties. Tijger is duidelijk troef, maar is dat solidair of eerder strategisch? Moderedacteur David Devriendt: “Voor de Japanse consument moeten Westerse luxemerken hun aanbod weinig aanpassen, maar de Chinese markt vindt de lokale cultuur belangrijker.”
Binnenkort luidt China het Jaar van de Tijger in en shopaholics zullen dat geweten hebben. (Capsule)collecties en gelimiteerde items geïnspireerd op het roofdier lijken niet de uitzondering, maar de regel. Van Gucci tot Burberry, Marni, Balenciaga en Dior: alle grote luxemerken doen mee. Maar ook meer mainstream merken zoals MAC Cosmetics en Vans springen op de kar.
Beschuldigd van racisme
Er zijn subtiele interpretaties, zoals bij Bottega Veneta die heel wat oranjekleurige stukken aanbiedt onder de categorie ‘Lunar New Year’ (de Engelstalige benaming voor Chinees nieuwjaar), maar we zien vooral interpretaties die allesbehalve subtiel zijn. Tijger(motieven) versieren kledingstukken, handtassen en andere accessoires bij de vleet. Kortom, de tijger is overal.
(Lees verder onder de beelden.)
Toeval is dat niet. Volgens voorspellingen van Bain & Company is China goed op weg om in 2025 de grootste luxemarkt ter wereld te worden. “Voor grote luxemerken is de Aziatische markt zeer belangrijk”, bevestigt moderedacteur David Devriendt. “Men merkt dat de groei in Europa en Amerika stagneert, en in Azië alleen maar toeneemt. Er is daar heel veel kapitaal, en dus ook veel potentieel voor de luxemarkt.”
“Vroeger omvatte Japan de grootste markt in Azië, maar China heeft hen ondertussen voorbijgestoken qua koopkracht. Voor de Japanse consument moesten Westerse luxemerken hun aanbod weinig aanpassen, maar de Chinese markt vindt de lokale cultuur belangrijker. Dat maakt het voor Westerse bedrijven moeilijker om die markt aan te boren, en men heeft de bal in het verleden al vaak misgeslagen.”
Zo lag Burberry in 2019 onder vuur door een misplaatste campagne rond ‘Lunar New Year’ met een Chinese familiefoto die door velen bestempeld werd als creepy – en de essentie van de feestdag allesbehalve illustreerde. De commentaren waren niet mals: van “Dit gaat allesbehalve over Chinees Nieuwjaar” tot “Dit lijkt een groep mensen die van plan zijn hun ultrarijke grootmoeder te vermoorden om vervolgens om haar erfenis te vechten.”
(Lees verder onder de foto.)
Dolce & Gabbana werd in 2018 zelfs beschuldigd van racisme vanwege een reclamespot gericht op de Aziatische markt, waarin je modellen van Aziatische origine pizza en pasta ziet eten met stokjes. Daar kwam zelfs een rechtszaak van die nog steeds lopende is, en het hoeft niet vermeld te worden dat het imago van het luxemerk hierdoor een gigantische deuk kreeg.
Even commercieel interessant als Kerstmis
Om zulke tegenwind te vermijden, spelen de luxehuizen in 2022 op veilig. Men wil duidelijk de Aziatische markt bekoren, zonder daarbij ook maar iemand tegen de borst te stoten. De collecties zijn namelijk een letterlijke interpretatie van het Jaar van de Tijger, dat in China vanaf morgen gevierd wordt. David: “Veel kan men daar niet mis mee doen. En als je weet dat Chinees Nieuwjaar dezelfde recordverkopen haalt als Kerstmis bij ons, is het logisch dat grote merken deze kans niet laten liggen.”
Puur vanuit commercieel standpunt zijn collecties gebaseerd op het gestreepte roofdier een slimme zet. Maar ook bijzonder doorzichtig. “Vergelijk het met de regenboogcollecties. In het begin is het leuk om als groep of cultuur aandacht te krijgen, maar al gauw voelen sommigen zich hierdoor gereduceerd tot cash cows", aldus David.
Gelukkig verbindt een groeiend aantal merken hun winst ook aan filantropische doelen. Zo pakt Prada uit met ‘Action in the Year of the Tiger', een initiatief om bewustzijn te creëren rond de met uitsterven bedreigde diersoort - uiteraard vergezeld van een collectie. Bottega Veneta zal de renovatie van een stuk van de Chinese Muur financieren, maar permitteerde zich dan ook om een gigantisch reclamebord op het monument te installeren. Ze gebruikten hiervoor wel de kleuren die symbool staan voor geluk in het Mandarijns: groen en oranje, maar hun bedoeling blijft evengoed doorzichtig.
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
Seks in het openbaar of met een brandweerman: 40 Vlamingen verklappen wat hun stoutste fantasieën zijn
Wat is de stoutste fantasie die je ooit had? Die vraag stelde vroedvrouw en auteur Uwe Porters (32) aan 38.700 Vlamingen op Instagram. Ze kreeg honderden anonieme reacties: we verzamelden de opvallendste en trekken er met Uwe een paar belangrijke lessen uit over ons seksleven. “Mijn kinesist mag me eens ergens anders masseren.” -
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens over een pauze nemen in je relatie. “Deze koppels overleven het”
Stevige dip in de relatie? Een pauze nemen lijkt de helft van de koppels weer dichter bij elkaar te brengen. Goedele Liekens merkt wel dat je vier afspraken echt moet maken wil je de time-out overleven, schrijft ze deze week in haar column. Ze waarschuwt ook koppels die in een moeilijke periode afstand willen nemen van elkaar. “Ik snap waarom men zegt: don’t do it.” -
-
Van glijmiddel tot snoepjes voor je vagina: steeds meer celebs verkopen producten voor je intieme hygiëne
Move over, Lactacyd. Tegenwoordig bestaan er véél meer producten die beloven om je vagina in topconditie te houden. Gwyneth Paltrow is een van de bekendste voortrekkers, maar intussen zijn er steeds meer beroemdheden die zich op de markt van intieme hygiëne werpen. Van zangeres Christina Aguilera die wil dat we glijmiddel omarmen tot de vaginasnoepjes van Kourtney Kardashian: een overzicht. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
Gouden Formule 19
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
PREMIUM
EROTISCH VERHAAL. De tache de beaute van Alice maakt Emma wild: “‘Niet stoppen’, fluisterde ze”