COLUMN. Sara Leemans schrijft over 33-jarige single Hanne: “Ik post een citaatje op Instagram, zodat mijn crush weet dat ik gevat ben”
Deze week herdenkt de 33-jarige single Hanne, het alter ego van Sara Leemans, haar geliefde MSN-acccount. Herkenbaar voor elke millennial. “Je schermnaam was echt een hint naar je toenmalige crush, zodat die je zou aanspreken. Maar dat deed die uiteindelijk nooit.”
Sara Leemans, van het satirische Instagramaccount ‘Dansaertvlamingen’, schrijft elke week over het leven van de 33-jarige single Hanne. Een mix van muizenissen en gênante, maar vooral erg herkenbare situaties uit het echte leven.
Ik ben 33 en een kind van de MSN-generatie. Je kent het nog, je hoort allicht zelfs nog het geluidje als je een berichtje kreeg. Een berichtje van een klasgenootje, van je toenmalige crush of van een persoon die je helemaal niet kende, wiens mailadres je eens via via had gekregen. Elke avond na school zette ik me ‘online’, want zo zei je dat als je iemand wou spreken: ‘Kom eens online?’ Dan was het, tijdens de smalltalk met klasgenoten die je al de hele dag had gesproken, wachten of die jongen van de andere klas waar je een crush op had, online zou komen, om die niet te durven aanspreken.
Subtiele hints
Op MSN had je een ‘schermnaam’, een beetje de Facebook-status avant la lettre. Dat was niet zomaar je naam, oh neen, meestal was je schermnaam een zinnetje uit een emotioneel beladen nummer dat op dat moment populair was. Dat zinnetje was dan een niet zo subtiele hint naar hoe je je voelt, een cry-out zodat mensen je zouden vragen hoe het met je gaat. Of een hint naar je toenmalige crush, zodat die je zou aanspreken. Wat die nooit deed.
Net op het moment dat ik terugdenk aan MSN en wat voor vreemde microkosmos dat was, en hoe puberaal ik wel niet was met m’n citaatje uit een of ander nummer van Fiona Apple besefte ik dat ik als volwassen vrouw nog altijd éxact hetzelfde doe. Al is je MSN-schermnaam nu vervangen door Instagram. Meer bepaald door Instagram stories.
Als die ene date waar je al een week niets van hoorde na een semi- ongemakkelijk etentje in die hippe tent het waagt je story te bekijken, zie je dat als een teken dat er nog interesse is.
Een teken van interesse. Of toch niet?
Als iemand je story bekijkt, wil dat absoluut niets zeggen. Ik kijk ook naar de stories van influencers die me slecht laten voelen, van perfecte instamoms die me confronteren met het feit dat ik mezelf er nog niet presentabel kan laten uitzien, laat staan twee kleine rakkers van onder de vijf jaar, en van ex-collega’s. Dat wil allerminst zeggen dat ik ze zie zitten. Maar als die ene date waar je al een week niets van hoorde na een semi- ongemakkelijk etentje in die hippe tent (echt, ik bekom nog van die vier glazen wijn) het waagt je story te bekijken, zie je dat als een teken dat er nog interesse is.
Eens je crush je story gezien heeft, check je het later die avond nog eens, waarom? Om zeker te zijn? Alsof hij het ‘nog harder’ heeft bekeken?
En eens je weet dat hij kijkt, waag je je er weleens aan om iets te posten wat hem heel misschien het idee geeft je toch nog eens te sturen. Een foto waar je geweldig op staat, een citaatje waardoor hij zal doorhebben dat je gevat bent of weet wat een goeie arthousefilm is? En eens hij het gezien heeft, check je het later die avond nog eens, waarom? Om zeker te zijn? Alsof hij het ‘nog harder’ heeft bekeken? En zo werd ik op m’n 33ste even weer dat 15-jarige meisje.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tweakers
Gemiddelde Belg ontvangt 1.600 euro netto vakantiegeld: deze toptv's passen binnen dit budget
Honderdduizenden werknemers krijgen rond deze periode een deugddoende som aan vakantiegeld. Ben je niet zo’n vakantieganger en wil je liever investeren in een gloednieuwe tv voor thuis? Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers geeft zijn top 3 van toestellen mee die je met je vakantiegeld kan betalen. -
HLN Shop
Zeg niet te snel 'airco' tegen een aircooler: er zijn wel degelijk verschillen
Onze zomers worden steeds heter. De traditionele ventilator, die bij hoge temperaturen de warme lucht gewoon verspreidt, voldoet niet meer. Steeds meer mensen gaan daarom op zoek naar een aircooler of installeren airconditioning. Maar wat is nu het verschil tussen beide? Hoe bepaal je je keuze? En wat zijn de prijsverschillen? HLN Shop zoekt het uit. -
Livios
Kan je nu nog een airco laten plaatsen voor de zomer? Zo zit het met de wachttijden
Wie deze zomer niet wil puffen in een veel te warm huis, kan investeren in een airco of lucht-luchtwarmtepomp. Dat is een effectieve manier om de temperatuur binnenshuis het hele jaar door comfortabel te houden. In de zomer worden de kamers gekoeld en ontvochtigd en tijdens de winter doet de lucht-luchtwarmtepomp dienst als energiezuinige elektrische bijverwarming. Maar hoe zit het met de wachttijden voor die aircotoestellen? Ben je hopeloos te laat als je er nog eentje wil voor de zomer? Bouwsite Livios vroeg het aan Lieven Verstaen van Daikin. -
-
PREMIUM
Aarzelend worden Carmen (34) en voetballer Wesley (31) verliefd op elkaar: “Maar niemand nam initiatief”
-
12 trendtassen die je lentegarderobe een instant stijlupgrade geven
Is je kleerkast toe aan een lente-update? Met een hippe handtas geef je zelfs de meest eenvoudige outfit een makkelijke stijlboost. Een tas in maanvorm, met opvallende schakels, in een verrassend vierkant formaat of met een flinke portie blingbling? Deze handtassentrends sieren de catwalks en kan je zo kopiëren. -
Nood aan me-time? Zo creëer je thuis een ‘emotionele escaperoom’. “Wit is géén rustgevende kleur”
Als we de voorbije jaren één ding leerden, dan is het wel dat ons mentale welzijn extra aandacht verdient. En dat laat zich zelfs voelen in ons interieur. Pinterest noemt de emotional escape room één van dé woontrends van 2022. Drie experts leggen uit hoe je thuis zo’n ruimte kan inrichten waarin je volledig tot rust komt. -
PREMIUM
De menopauze als goudmijn: remedies voor vrouwen in de overgang zijn in opmars. Welke werken écht?
Lang moesten bedrijven niet weten van de menopauze: de overgang zat in een vergeten (lees: taboe-) hoekje. Maar samen met de bespreekbaarheid groeit ook het aantal producten die menopauzale klachten verlichten. Meer zelfs, de overgang blijkt een goudmijn te zijn. Van een verkoelende armband over menopauzeconsulenten tot een spuitje tegen vaginale droogte: dit is er zoal op de markt om je ongemakken te verminderen. “Eén enkel pilletje zal weinig soelaas bieden.”