Ga naar de mobiele website
^ Top

Zo maakte Kim van haar webshop een succes: "Fuck it, ik ga het gewoon doen zoals ik zelf wil"

Kim Maes
Zelfstandige worden in België is duur en de combinatie met een gezin en een sociaal leven is lastig. En hoewel het een vreselijk stereotype is, beslissen vooral vrouwen daardoor om het niet te doen (de verhouding is nog steeds maar 60-40). Toch zijn er jonge vrouwen die wél een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met zo'n straffe madam die de sprong aandurfde. Vandaag is make-upartieste Kim Maes (40) aan het woord, die op haar webshop Blos verzorgingsproducten, make-up, parfum en home items verkoopt.

Kim werkt al zestien jaar als make-upartieste en ze voelde al een tijdje een ongelooflijke honger om haar kennis te delen met meer mensen. "Door mijn jarenlange ervaring in deze sector heb ik heel wat geleerd over cosmetica. Wat werkt wel en - vooral - wat werkt niet. Zijn al de chemicaliën nodig en kan het niet allemaal een stuk natuurlijker? Doordat ik dagelijks modellen opmaak, heb ik natuurlijk hét ideale testpubliek voor nieuwe smeersels. Daarnaast beschouw ik ook mijn eigen huid als een barometer. Krijg ik onderhuidse ontstekingen van een crème, dan weet ik dat er iets inzit dat niet hoort," vertelt Kim.

Fuck it
Toen ze vorig jaar 39 werd, besloot ze om ook daadwerkelijk iets te ondernemen. Ze contacteerde alle merken die ze had gevonden op buitenlandse werkreizen en al een hele tijd zelf gebruikte om te gaan verkopen in haar eigen webshop. Al ging dat iets minder makkelijk dan gedacht. 12 van de 15 merken wilden niet enkel aan een webshop verkopen en dus zag Kim zich genoodzaakt om te kijken voor een fysieke winkel. Ze sloot een mondelinge overeenkomst voor een pand, overtuigde de merken deze keer wel moeiteloos en stond op het punt een winkel te openen. Tot ze na een reis naar Los Angeles realiseerde dat ze zich helemaal niet wou laten beperken door wat anderen van haar willen. "Ik ben al heel mijn leven zelfstandige en hang niet vast aan bepaalde uren, dat wou ik niet opgeven. Ook was ik niet klaar om mijn werk als visagiste volledig te laten vallen. Dus had ik zoiets van "fuck it, ik ga het gewoon doen zoals ik zelf wil". Omdat ik de merken al had gesproken en overtuigd was van mijn concept, stapten de meesten nu wel veel sneller mee in het online verhaal."

Astronomisch hoge prijzen
"Ik werk alleen samen met verantwoorde, hoogwaardige en unieke merken en die hebben helaas geen budgetten om mee te investeren in je bedrijf. Met mijn spaarcenten heb ik een eerste stock aangekocht, de webshop heb ik zelf gebouwd met behulp van online tutorials en de hulplijn van een grafisch bureau. Daardoor heb ik veel geld uitgespaard maar zit ik wel met beperkingen in het systeem. Naar de toekomst toe zal ik uiteindelijk dus toch iemand professioneel moeten inhuren. Alleen jammer van de astronomisch hoge prijzen die ze daarvoor vragen (lacht). In combinatie met 2 à 3 dagen per week als visagiste werken, kan ik er van leven. Al investeer ik momenteel nog al het geld dat ik met Blos verdien, terug opnieuw in de webshop. Ik probeer genoeg variatie te brengen en zorg er ook voor dat er regelmatig nieuwe merken in het aanbod zitten," vertelt Kim.

Instagram @blos_shop
Instagram @blos_shop

België loopt altijd achter
Of er eigenlijk wel een markt is voor een niche cosmeticashop zoals Blos? Daar antwoordt Kim volmondig "ja" op. "Het gaat nu al zoveel beter en sneller dan ik had durven hopen, dus ik ben er zeker van dat het zal werken. In België lopen we altijd een beetje achter. Wij kijken graag naar wat anderen doen - in het buitenland zijn er al veel meer voorbeelden - en dat triggert ons. We zijn voorzichtig, maar dat is daarom ook niet slecht. Ik verkoop producten voor de kritische consument en uit mijn ervaring in het vak weet ik dat er, zeker als het op huidverzorging aankomt, genoeg mensen zijn die meer willen dan een blauwe pot Nivea-crème. Daarnaast zorg ik er ook altijd voor dat het aanbod op Blos in prijs gevarieerd genoeg is, want ik vind het niet meer dan normaal dat niet iedereen 100 euro wil neertellen voor een gezichtscrème."

Balans werk en privé
"Gemiddeld werk ik zo'n 7 dagen op 7, maar dat heb je nu eenmaal als zelfstandige denk ik dan. Het helpt wel dat ik mijn werk voor Blos van thuis uit kan doen, zo spaar ik tenminste verplaatsingstijd uit waardoor ik meer tijd kan doorbrengen met mijn gezin. En ik probeer hen er ook in te betrekken. Dan vraag ik mijn kinderen op zondag mee pakjes in te pakken bijvoorbeeld en ga ik 's avonds naast mijn man in de zetel zitten met mijn laptop, zo heeft hij toch het gevoel dat ik erbij ben (lacht). Maar een makkelijke combinatie is het niet, dat moet ik toegeven. 2017 wordt dan ook hopelijk het jaar waarin een stukje meer balans kan vinden tussen werk en privé. Al zien mijn kinderen en man ook hoe gelukkig ik hier van word. Ik denk dan ook echt dat ik de wereld een klein beetje beter kan maken en dat is een fantastisch gevoel."

Toekomstplannen
"Ik zou graag de dertig beste merken (in mijn ogen) die wereldwijd verkrijgbaar zijn, verkopen op Blos. Al hoop ik dat ik dan nog altijd een persoonlijk briefje voor de klanten kan blijven schrijven. Verder hoop ik ook nog altijd af en toe opdrachten als make-upartieste te doen. De mensen die ik daarmee ontmoet zijn mijn meest kritische klant en ik daar haal ik enorm veel uit."

Meer info: www.blos-shop.com

Meer over



3 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Annemie Declerck

    Als niet Engelstaligen eens wisten hoe belachelijk 'f*** it' uit hun mond klinkt......Cringe, cringe

  • Henri Parmentier

    Respect veel succes

  • Annemie Declerck

    Alleen al haar uitspraak 'f*** it' zegt veel over haar niveau. Als ze eens wist hoe belachelijk dat klinkt vooral met een Vlaams accent...

Gesponsord

Meld een bug