Time management voor dummies: zo haal je het meeste uit je werkdag

thinkstock
Op maandag moeten we altijd bijkomen van het weekend, dinsdag doen we de taakjes die we maandag lieten liggen, 's woendags zijn we vooral met de kinderen bezig, donderdag zijn we stiekem al bekaf en uiteindelijk hebben we op vrijdagavond weeral niets gedaan gekregen. Klinkt herkenbaar? Dan kunnen deze tips hopelijk helpen!

Verspil geen tijd aan onbelangrijke dingen

Maak op voorhand een gedetailleerd overzicht van je dag. Van je ontbijt tot 's avonds laat nog een wasje insteken: sla niets over. Op die manier zie je duidelijk waar je je tijd aan spendeert, en waar je eventueel wat zaken kan verschuiven. Maak ook een schatting van de tijd die je eraan spendeert (ja, ook het aantal uren dat je voor de buis zit of op sociale media scrolt) en tel de totale tijd op. Nu is het tijd om de activiteiten te elimineren waar je geen voldoening uithaalt of die niet bijdragen tot de doelen die je aan jezelf stelt. Herverdeel de gewonnen tijd vervolgens volgens jouw prioriteiten.

Belangrijke deadline? Halveer je lunchtijd

Natuurlijk is het belangrijk om 's middags de tijd te nemen om te ontspannen, maar je hebt ook geen uren nodig om die boterham naar binnen te werken. Merk je dat je overdag soms moeite hebt om je te concentreren of om je werk gedaan te krijgen? Halveer je lunchtijd dan. Dat hoeft niet iedere keer, maar als je het nodig hebt, kan het geruststellend werken om te weten dat je 's middags nog een halfuurtje extra hebt. Nog een voordeel: je collega's zijn dan allemaal aan het eten, dus er is niemand die voor afleiding kan zorgen.

Bespaar op sociale media

Tenzij sociale media deel uitmaakt van je job of zaak, hoef je er niet urenlang mee bezig te zijn. Facebook, Instagram en Twitter zijn dodelijk voor je productiviteit zonder dat ze echt iets bijdragen aan je dag. Heb je er niets te zoeken? Halveer dan de tijd dat je in Facebookland zit en gebruik die gewonnen minuten om aan iets belangrijkers te spenderen.

Wie pendelt, moet slim zijn

Breng jij een behoorlijk stuk van je dag door op de bus of de trein? Dan kan je alvast wat werken. Ga niet doelloos op je smartphone scrollen, maar beantwoord enkele mails, schrijf wat losse ideeën op of bereid die belangrijke vergadering voor. Zelfs al maak je maar gewoon je boodschappenlijstje voor 's avonds, alles waar je later op de dag tijd mee bespaart, is toegelaten.

Vraag hulp

Je staat er niet alleen voor. Of het nu je partner, je collega of één van je ouders is: je kan altijd hulp vragen. Laat hen weten wat je wil bereiken en welke moeilijkheden je ondervindt, en wedden dat ze hemel en aarde zullen verzetten om je te helpen?

Maak een to do-lijstje (en wees realistisch)

Soms is het moeilijk om het overzicht te bewaren, en dan kan een takenlijstje helpen. Lijst alles op volgens prioriteit, en begin er dan ook meteen aan. Neem het jezelf ook niet kwalijk als het eens niet lukt om je volledige checklist af te vinken, morgen is er altijd nog een dag. Wees wél realistisch, aan een to do-lijstje met 50 taken heeft niemand iets. Hou het het lijstje kort en focus je op wat er écht toe doet. Eén belangrijke taak voltooien werkt vaak motiverender dan tien onbenullige dingen.