Ondernemer Dorien Camps: “Alles alleen willen doen is niet meer van deze tijd”

World Wide Women

Het wereldwijde web zit vol selfmade vrouwen: bloggers, vloggers, appontwikkelaars ... Deze week stellen we een reeks snelle vragen aan Dorien Camps, de oprichter van het magazine Bossy. 

1. Een nieuw magazine lanceren in een woelig medialandschap is een moedige zet. Wat waren de eerste reacties?

“Veel mensen verklaarden me gek. ‘Zou je dat wel doen? Print is dood’, zei iedereen kritisch. Maar ik geloof dat mensen bereid zijn om geld uit te geven aan magazines, zolang die een meerwaarde bieden. Als je bijvoorbeeld verhalen deelt die ondernemers effectief vooruithelpen.”

2. Heb je dat al kunnen bewijzen?

“Absoluut. Zes maanden na de lancering van ons eerste magazine ging het nog als zoete broodjes over de toonbank. Dat heb je niet bij een vluchtig tijdschrift, dat doorbladerd wordt en de dag erna bij het papier ligt. Intussen hebben we de tweede editie ook met succes uitgebracht.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Bram Laebens

3. Voor wie is Bossy bedoeld?

“We willen vooral ondernemende vrouwen aanspreken. Het maakt niet uit of ze een ‘nine-to-five’ hebben of een bedrijf uit de grond stampten.”

4. Wat wil je ermee bereiken?

“Sommigen durven de sprong naar een zelfstandig leven niet wagen omdat ze niet genoeg geïnformeerd zijn. Anderen springen wel, maar weten niet hoe diep de put is en dan komt de bodem heel hard aan. Het belangrijkste doel is dus informeren, op een serieuze maar géén saaie manier. Daarnaast is het jammer dat er nog altijd meer mannen zijn die de stap zetten. Dat komt omdat vrouwen niet altijd beseffen wat ze in hun mars hebben. Of ze verzinnen excuses: ze zijn verantwoordelijk voor hun gezin, dan kunnen ze hun vaste job met auto en tankkaart toch niet opzeggen? Dat is bullshit. Door vrouwelijke rolmodellen in de picture te zetten, willen we andere dames inspireren en aanzetten tot actie.”

5. Naar welke vrouwen kijk jij op?

“Iedereen die in het magazine verschijnt natuurlijk: jonge en oudere vrouwen, starters of dames die al jaren zelfstandig werken. En het team achter Bossy. Vooral Lara, een echte topvrouw die het design van het magazine op zich neemt.” 

De tekst gaat verder onder de foto.

Frankie and Fish

6. Op welke ondernemende karaktertrek ben je trots?

“Ik weet wat ik wil en ga ervoor. Dat werpt zijn vruchten af. Zo merk ik dat Bossy reacties losweekt. Dat is ontzettend fijn. Zelfs al ga ik in de toekomst op mijn bek, dan weet ik dat ik het tenminste geprobeerd heb en dingen teweeggebracht heb.”

7. Wat is je belangrijkste tip voor ondernemende vrouwen?

“Alles alleen willen doen is niet meer van deze tijd. Zoek daarom een drietal mensen die je vertrouwt en aan wie je altijd feedback kan vragen.”

8. Wat zijn de toekomstplannen?

“Ik hoop binnenkort vier magazines per jaar te maken. Misschien richt ik een coworkingspace op. Het belangrijkste doel blijft vrouwelijke ondernemers in de bloemetjes zetten en andere vrouwen inspireren.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Het magazine Bossy verschijnt twee keer per jaar.
Frankie and Fish Het magazine Bossy verschijnt twee keer per jaar.

Wie is ze?

• 31 jaar

• onderneemster en copywriter, woont in Gent

• richtte vorig jaar Bossy op, het eerste Belgische magazine voor ondernemende vrouwen.

• Bossy heeft meer dan 4.400 volgers op Instagram

Irmy Photography



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.