Mag je vreemden uitnodigen? En andere antwoorden op LinkedIn-vragen

Thinkstock
Wanneer je het correct gebruikt, kan LinkedIn een ontzettend krachtig platform voor je professionele netwerk betekenen. Maar dan zijn er wel een paar regeltjes waar je je aan moet houden.

Het internet is een bodemloze put aan professionals waar je mee kan netwerken en LinkedIn kan daar een goede hulp in zijn. Maar zoals met alles in het leven geldt: als je het verkeerd gebruikt, kan het ook tegen je werken. Voor een positieve professionele reputatie met je online connecties, is het belangrijk om je aan bepaalde etiquetteregels te houden.

1. Onbekenden uitnodigen mag

Sommige mensen op LinkedIn weigeren een connectie met iemand die ze nog nooit persoonlijk hebben gezien. Maar op zich is er niks mis mee om iemand uit te nodigen die je nog niet hebt ontmoet. Maar je kan wel de kans verhogen dat je aanvaard wordt met een persoonlijke boodschap. In plaats van "Ellen wil je toevoegen aan haar persoonlijk netwerk op LinkedIn" is het beter om zelf een tekstje te schrijven. Leg bijvoorbeeld uit waarom je een verbinding wil maken. Met een minimum aan moeite kun je een groot verschil maken.

Extra tip: gebruik niet de optie 'Mensen die je mogelijk kent', want dan verstuurt LinkedIn uitnodigingen zonder dat je de kans krijgt de boodschap aan te passen.

2. Overdrijf niet

LinkedIn is wel een sociaal netwerk, maar het werkt anders dan platforms als Twitter en Facebook. Als je te veel artikels deelt, dan kunnen je connecties zich storen aan je updates. Social media-experts zijn het erover eens dat een keer per dag genoeg is op LinkedIn. Bij twijfel: less is more. Zo krijgen de artikels die je wél deelt een grotere impact.

3. Oprechtheid

Een groot voordeel is dat je met LinkedIn voormalige collega's kan 'endorsen'. Maar als je een referentie schrijft, zorg er dan wel voor dat die oprecht is. Raad mensen alleen aan voor vaardigheden die ze echt bezitten en geef alleen referenties voor wie dat echt verdient. Je moet je ook niet verplicht voelen om anderen een wederdienst te bewijzen, gewoon omdat ze jou een pluim hebben gegeven.

photo_news

4. De foto

Een professioneel ogende foto lijkt een voor de hand liggende tip, maar je ziet nog veel selfies op LinkedIn opduiken. Onthoud dat je foto het eerste is wat recruteerders en potentiële bazen te zien krijgen. De perfecte foto: een fris beeld waar je gezicht duidelijk opstaat. Zonder foto dan maar? Ook dat is een slecht idee, je gaat niet naar een netwerkevent met een zak over je hoofd, toch?

5. Stalking is verboden

Of het nu een baas is die een werknemer zoekt of een inspirerende topman, er is altijd wel iemand waar je erg graag een connectie mee wil maken. Als je geen antwoord krijgt, is het verleidelijk om je uitnodiging in te trekken en die drie dagen later opnieuw te verzenden. Maar ook zo maak je geen goede indruk. Eerst en vooral stuurt LinkedIn zelf een herinnering wanneer iemand niet reageert op een uitnodiging. De grens tussen volhardend en irritant is erg dun en die wil je niet overschrijden.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels