Exclusief voor abonnees

Het hobbelige pad naar succes van Hélène Fransen van het boekentassenlabel Jeune Premier: “Je wordt alleen maar beter door fouten te maken”

Stefanie Faveere, nina.be
Hélène Fransen (40) van het belgische boekentassenlabel Jeune Premier: ‘Beter worden zonder fouten maken is onmogelijk, er loopt altijd wel iets mis. Stressvrij is het dus niet.’

In 2012 ging mijn oudste zoon Ralph naar de kleuterklas en ik vond geen mooie, praktische boekentas. Dus heb ik snel een model getekend en laten maken, want ik runde met mijn zus Marie een accessoirelabel. Die eerste dag kwamen vier mama’s en de directrice me bij de schoolpoort vragen waar ik die boekentas gevonden had. Toen ik dat aan mijn man vertelde, zei hij prompt: maak vier modellen en commercialiseer die. Dat jaar verkochten we via een agent 80 stuks, het jaar daarna doorkruiste ik België en kwamen we aan 1.000 verkochte boekentassen.

Ik was fenomenaal content. Vandaag zitten we al aan 120.000 stuks, zijn we de prêt-à-porter van de 
boekentassen en is België al lang niet meer onze belangrijkste afzetmarkt. China, Taiwan, Rusland, Oekraïne, Kazachstan, daar doen we het ontzettend goed. De luxe-industrie draait er op volle toeren.  België heeft twee Chanelwinkels, Sjanghai zestig. Het was een zeer intens parcours; we zijn van huis-tuin-en-keukenspielerei naar een echt bedrijf geëvolueerd, en op onze lauweren rusten is er nog altijd niet bij. Mijn man zegt me dat ik een geboren straatvechter ben. Misschien overdrijf ik in het perfectioneren van het imago en onze producten, maar de markt heeft altijd gelijk. Als er net voor de productie nog een zijvakje voor een waterflesje op de tassen moet, om die recente hittegolven te counteren, dan krijg je de volledige productie op je dak en dreigementen van alle kanten. Maar toch moet het en zal het, een seizoen wachten is een eeuwigheid. De verkoop doe ik nog altijd zelf.
Zo kom ik veel te weten en leer ik bij. Je moet voortdurend verbeteren en waakzaam blijven. Stilstaan is achteruitgaan.” www.jeunepremier.be

Mijn pijnlijkste moment

“Jaar twee, we hebben 2.500 tassen verkocht en op 1 september staat mijn telefoon roodgloeiend. Blijkt dat het atelier in Marokko in plaats van het goede slot met een waardeloze kopie gewerkt had. Na schooltijd hing er gewoon geen slot meer aan. We hebben alle boekentassen opgehaald, een pop-upatelier geïnstalleerd en elk exemplaar hersteld. Ik schaamde me dood en heb weken niet geslapen.”

Mijn grootste redding

“Jaar drie, we verkopen 10.000 tassen en die moeten in juni in de winkel liggen. In mei blijken er amper 500 tassen klaar. Iets wat het atelier verzwegen had. We gingen in allerijl naar Casablanca, waar we, compleet in paniek, een nieuw, groter atelier zochten. Gelukkig vonden we er Hamid. Hij heeft ons van de ondergang gered, samen met zijn tweehonderd naaisters. Het geeft me nog altijd kippenvel.”

Mijn beste move

“Op de beurs Kind + Jugend in Duitsland passeren er in september 2017 net voor sluitingstijd twee kokette Chinese dames die verklaren dat ze gek zijn op ons merk en ons willen verdelen in China. We lachen het wat weg, maar omdat ze zo sympathiek zijn, ontmoeten we ze een week later in Brussel. We werken vandaag nog altijd met hen samen. Ze zijn net zo gepassioneerd door Jeune Premier als wij en presenteren onze boekentassen als juweeltjes.” 

Mijn grootste inzicht

“Een probleem is maar zo groot als de oplossing die je biedt. Je wordt alleen maar beter door fouten te maken. Het komt er dus op aan om goed en snel te reageren. Ik neem altijd mijn telefoon op en zoek meteen oplossingen. Miserie is snel vergeten als je échte service biedt.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.