Dit vijandige woordje gebruik je beter niet in je werkmail

Getty Images/iStockphoto
“Oké” of “OK”: het zijn woordjes die we dagdagelijks gebruiken om te tonen dat we ergens mee akkoord gaan. Maar als je ze in je digitale werkomgeving gebruikt zoals in chatprogramma’s als Slack, Google Chat of via e-mail, kom je blijkbaar onbewust negatief of agressief over.

Je besefte het misschien zelf nog niet, maar gewoon een “OK” of “Oké” sturen als antwoord kan erg vijandig ervaren worden in een schriftelijke communicatie. En ook als je baas je vakantieaanvraag via e-mail alleen met “OK” beantwoordt, kan het tweeletterwoord plots heel hard klinken. Reageert je collega op het chatprogramma van het werk alleen maar met een “oké” op je paragraaflange vraag, denk je misschien al snel dat je iets hebt fout gedaan of dat de afzender boos op je is. Maar waarom klinkt dat woordje meestal niet zo goed online?

Volgens Gretchen McCulloch, een taaldeskundige die zich specialiseert in digitale communicatie, komt het woordje op zich niet grof over, maar wel hoelang je antwoord precies is. “Hoe korter een antwoord, hoe vijandiger en agressiever het klinkt. Hoe langer het is, hoe beleefder. Door er bijvoorbeeld een simpele “Oké, geweldig” of “OK, klinkt goed” van te maken, kom je al een pak vriendelijker over. Het is een kleine extra inspanning, maar eentje die een groot verschil kan maken.”

McCulloch merkt ook op dat vooral mensen met een hogere functie alleen maar antwoorden met een simpele “OK”. “Werkgevers hoeven zich meestal geen zorgen te maken over hoe ze overkomen. Doorgaans zijn mensen in lagere posities dan ook beleefder tegen anderen die meer macht hebben dan zij zelf, en dat geldt ook online.”




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Francine Weckx

    We kunnen het ook grappig opnemen hé mensen. Als het antwoord langer moet zijn schrijven we gewoon Okeeeeeeee. Hahaha

  • stijn mertens

    Het hangt er toch vanaf in welke context je dit moet zien. Wij doen het zelf soms met onze klanten ook en de klanten bij ons. Gewoon effe een mailtje tussendoor als antwoord zonder poespas van aanspreking of signatuur. Is vaak minder frustrerend dan weer te moeten bellen en misschien de andere te storen tijdens zijn/haar werk. Mailtje met ok of done. Iedereen weet waar het over gaat en hup volgende. Met tegen de 100 mails per dag zijn dat zelfs de leuke mails om te verwerken.

  • Juliette Francois

    Een keurige en foutloze schrijfstijl is onontbeerlijk in een professionele omgeving, ongeacht de rang. Een directeur die zulke dingen aan zijn laars lapt, moet niet rekenen op respect. Ook al mag het niet luidop gezegd worden...

  • Guy Dupont

    @paul de mol. Te zien aan je commentaar dien jij nog veel te leren. Hopelijk geeft jouw bedrijf opleidingen.... je kunt anders steeds bij mij terecht!

  • Paul De Mol

    Wat een onzin. Woorden betekenen wat ze betekenen. En sommige mensen hebben wel meer te doen dan nog meer nutteloze woorden in te tikken. OK is OK.