40% van de Vlamingen is ontevreden over work-life balance, dit kan je zelf doen

Foto door Brooke Cagle via Unsplash
Zo’n 40% van de werkende Vlamingen voelt een onevenwicht in de befaamde work-life balance. Dat blijkt uit een studie in opdracht van scale-up Hallelujah bij 1.000 Vlamingen. Wij geven enkele tips om werk en privé beter met elkaar te combineren.

Work-life balance lijkt wel hét modewoord van de laatste jaren. We streven massaal naar een goede balans tussen werk en privé, maar lang niet iedereen lijkt daar naar eigen zeggen in te slagen. Dat blijkt nu ook uit de resultaten van het onderzoek van Hallelujah, een scale-up die bedrijven helpt om ‘happiness’ op de werkvloer te creëren. 

De studie werd uitgevoerd in samenwerking met iVox en arbeidspsychologe dr. Karolien Hendrikx, voormalig onderzoekster bij onder meer de universiteit van Hasselt en Hogeschool PXL. Eén van de belangrijkste conclusies is dat maar liefst 40% van de beroepsactieve Vlamingen een negatieve score geeft op haar of zijn work-life balance. Ook slechts 1 op de 6 (16%) medewerkers voelt zich heel gelukkig op het werk en wie aan flexwerk mag doen scoort een pak beter op het vlak van geluk in vergelijking met mensen met vaste werktijden (4,11 op 5 t.o.v. 3,67 op 5). 

Volgens zakentijdschrift Forbes betekent een goede work-life balance voor iedereen iets anders, maar komt het grofweg op hetzelfde neer: jobs waarbij werknemers niet in hoeven te leveren op het gebied van relaties, gezondheid en algemeen geluk. Lijkt een logische aanname, maar dat is het zeker niet: eind 2017 zaten er maar liefst 28.000 Belgen thuis met een burn-out. Wat een stijging van 39% betekent in 5 jaar tijd.

Uit verschillende onderzoeken bleek al dat een goede mix tussen werk en privéleven zou resulteren in gelukkigere werknemers en betere prestaties op het werk. Medewerkers met een lach op het gezicht zouden meer tevreden zijn over hun job en ook meer gemotiveerd zijn. Uit een studie in opdracht van vacature.com uit 2017 bij 2.000 Vlamingen bleek nog dat een goede balans tussen job en leven vinden de belangrijkste drijfveer is om op zoek te gaan naar een andere job voor werknemers in Vlaanderen. Voor zowel werknemer als werkgever is het dus belangrijk om deze cijfers niet in de wind te slaan, maar er ook daadwerkelijk iets aan te doen.

Wat kan je zelf doen? Een aantal tips:

- Plan me-time in

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar regelmatig een moment voor jezelf inplannen kan wel degelijk wonderen doen. Daarvoor hoef je geen uur in bad te weken met een gezichtsmasker op, het is gewoon belangrijk dat je even helemaal alleen bent en door niets of niemand gestoord wordt om zo je hoofd tot rust te laten komen. Probeer elke dag zo’n moment in te plannen, of in ieder geval zo vaak mogelijk. Dat hoeft trouwens niet lang te duren, zolang je het maar regelmatig even doet. 

- Leer nee zeggen

Als je op alles ja zegt, zit ook je vrije tijd voor je het weet helemaal propvol gepland. Dan beginnen ook leuke dingen zoals op café gaan met vrienden aan te voelen als een verplichting en ben je dus verkeerd bezig. Nee zeggen, vindt niemand leuk maar is wel belangrijk voor je eigen mentale gezondheid. Dat geldt ook op het werk trouwens. Je kunt niet alles doen. Soms zal je moeten aangeven dat je die ene opdracht er echt niet meer bijkrijgt. 

- Laat je werk achter op het werk

Het is heel verleidelijk om na de werkuren je mails te blijven checken of ze zelfs nog te beantwoorden. De druk om altijd bereikbaar te zijn is soms groot, met alle gevolgen van dien. Sommige landen, zoals Frankrijk, hebben zelfs al wetten ingediend om dat tegen te gaan. Volgens specialisten is het fenomeen dan ook één van de belangrijkste oorzaken van stress en burn-outs. Probeer het dus in te perken zoveel je kan. 

- Leer effectiever te werken, niet meer

Door de constante stroom aan notificaties, mails en andere prikkels zijn we steeds meer en sneller afgeleid tijdens de werkuren. Vaak is overwerken de enige oplossing om het werk dan alsnog af te krijgen. Volgens experts kan je al een groot verschil maken door je dag op te delen in tijdsblokken. Plan een uur in om mails te beantwoorden en plan daarna een uur in waarin je je mailbox niet opent bijvoorbeeld. Scrol even door Instagram of Facebook in je pauze, maar probeer je telefoon daarna weg te stoppen. 

- Sporten

Ben jij ook iemand die haast elke avond ‘morgen ga ik écht opnieuw sporten’ tegen zichzelf zegt? Het is toch de moeite waard om die sportschoenen aan te trekken. Sporten houdt je niet alleen in vorm, ook je mentale gezondheid krijgt een positieve boost. Geregeld jezelf in het zweet werken kan ervoor zorgen dat je productiever en aandachtiger bent door de dag heen, je krijg er energie van en het zorgt voor rust in je hoofd. 

- Praat erover met je werkgever

Er is niets mis mee om aan je werkgever te laten weten dat je het allemaal niet meer bol gewerkt krijgt. Misschien kan een dag van thuis werken bijvoorbeeld soelaas bieden of zijn er bepaalde verantwoordelijkheden die je kan delegeren. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Femke Hermans

    Eh, gewoon u 8u doen en naar huis gaan? Niet slijmen bij de baas en het op lopen zetten eens de eerste sec na 8uren. Je kiest er soms zelf voor!

  • Alain Heirman

    Als het over werken gaat, waarom dan mensen voorstellen met een computerke?