"Soms was ik zo moe dat het precies aanvoelde alsof ik zweefde"

Virginie Morobé.
rv Virginie Morobé.
Hoewel zelfstandige worden vaak een mannenzaak is (de verhouding is nog steeds maar 60-40), zijn er toch steeds meer vrouwen die een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met een vrouw die de sprong aandurfde. Vandaag vertelt Virginie Morobé (40) over haar schoenenlabel Morobé dat ze een dik jaar geleden uit de grond stampte.

Twintig jaar geleden begon Virginie rechten te studeren in Brussel, een carrière in de modewereld stond dus allesbehalve in de sterren geschreven. "Ik was altijd al geïnteresseerd in mode en schoenen, maar ik had er nooit aan gedacht om er mijn werk van te maken. Tot ik tijdens mijn studie een maand vakantiewerk deed in een winkel van het Belgische schoenenmerk Frida. Ik had de smaak meteen te pakken, en wist dat ik hiermee verder wou gaan. Lang heb ik er dan ook niet over nagedacht toen ze vroegen om voltijds bij hen te komen werken. Alleen mijn ouders waren iets minder gelukkig toen ik hen vertelde dat ik mijn studies stop had gezet om in een schoenenwinkel te werken (lacht)."

Acht jaar voor Frida gewerkt
Acht jaar lang was Virginie verantwoordelijk voor de verkoop, maar ze hielp ook mee met de styling en design. Regelmatig mocht ze ook mee naar de fabrieken en studio's in Italië. Gaandeweg leerde ze zo de kneepjes van het vak. Toen Frida herself ziek werd, werd Virginie aangesteld om het ontwerpen over te nemen. Dat ging twaalf jaar goed, maar toch voelde ze het kriebelen om een eigen label op te richten, om iets te doen dat echt haar ding was. In 2012 zag het bekende schoenenmerk March 23 het levenslicht (tevens is dat ook Virginie's verjaardag).

"Ik werd al snel niet meer gelukkig van March 23"
"Het was een heel spannend avontuur, want alles was nieuw, en samen met mijn zakenpartner moesten we een nieuw label van de grond krijgen. Financieel was het voor mij gelukkig geen groot risico, want ik bleef mijn goedbetaalde job bij Frida gewoon verder doen ernaast. March 23 was een instant succes, maar toch voelde het al snel onjuist aan. Ik werd er niet meer gelukkig van. Na maanden twijfelen, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om me te laten uitkopen door mijn ex-partner, het ging echt niet meer, ik kon me niet langer voor de volle 100% geven", vertelt Virginie.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Morobé
Morobé

"Ik heb mezelf meerdere keren voorbij gelopen"
Ze besloot toen ook met Frida te stoppen, en echt even een halfjaar niks te doen. "Ik heb twintig jaar lang alles gegeven, en ik heb mezelf daarbij meerdere keren voorbijgelopen. Ik sliep amper, soms was ik zo moe dat het precies aanvoelde alsof ik zweefde. Mijn bloeddruk was veel te hoog, ik leefde echt in een rush. Hoe ik dat alles combineerde met de opvoeding van een dochter (nu tien), een relatie en een sociaal leven, dat begrijp ik nog altijd niet. Ik was jong en had energie te over, en als je niet luistert naar je eigen lichaam kun je ver gaan."

Een nieuw begin
Maar Virginie's verhaal was nog niet ten einde in de schoenenwereld, en dus begon ze vorig jaar met Morobé. "Dit is een veel persoonlijker project. Ik doe alles alleen, dus kan ik er ook echt mijn eigen ding meedoen. Maar de risico's draag ik dus ook alleen. Ik heb al het geld dat ik in het verleden verdiend heb, hierin geïnvesteerd. Voor het eerst heb ik financiële kopzorgen, mijn vangnet is helemaal weg. Maar dat weegt niet op tegen hoe graag ik het doe. Ik herken mezelf helemaal in de collecties, dit is echt waarvan ik de afgelopen twintig jaar gedroomd heb om het te mogen doen. Ik heb niet de makkelijkste weg gekozen, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad", aldus Virginie.

Meer info en verkooppunten van Morobé vind je op morobeshoes.com.