"Durven ondernemen als vrouw is één ding, maar jezelf durven zijn is pas écht feminisme"

Yousra Seddiki
Onze Girlboss reeks is terug van weggeweest na een zomerstop! Hoewel zelfstandige worden vaak een mannenzaak is (de verhouding is nog steeds zo'n 60-40), zijn er toch steeds meer vrouwen die een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met een vrouw die de sprong aandurfde. Vandaag is Jessica De Block (24) van Antwerp Avenue aan het woord, die telefoonhoesjes tot ware techcandy omdoopt.

Anderhalf jaar geleden stampte Jessica haar bedrijfje Antwerp Avenue uit de grond terwijl haar ouders met grote ogen toekeken. "Als dat maar goed komt..." Ondertussen werkte ze samen met cosmeticabedrijf Maybelline en werd Antwerp Avenue vermeld in Cosmopolitan USA, Seventeen en Allure. "Mensen beseffen vaak niet hoe serieus ik dit neem. Maar als ze de lat op de grond leggen, is het natuurlijk erg makkelijk om hun positief te verrassen! (lacht)"

Van olieverf tot techcandy
Antwerp Avenue werd in sneltempo een vast waarde in de Belgische telefoonhoesjes-industrie, maar tot voor kort lieten haar ontwerpen veel aan de digitale verbeelding over. "Ik maakte vroeger olieverfschilderijen en het resultaat deelde ik met mijn vrienden op Facebook. Op een van die schilderijen zijn mijn vrienden per toeval beginnen bieden. Uiteindelijk ging het schilderij naar de hoogste bieder die een beanie als extraatje in de aanbieding had. Uiteraard was ik meteen verkocht! (lacht) Toch vond ik het jammer dat de andere bieders met lege handen naar huis gingen en ontstond het idee om mijn werk te printen op telefoonhoesjes. Dat is tenslotte iets wat mensen altijd met zich meedragen en straalt veel uit over iemands persoonlijkheid. Antwerp Avenue was geboren."

Mannetje staan
Het idee dan toch, want een business uit de grond stampen vergt tijd én geld. "Geen haar op het hoofd van mijn ouders dat toen zou geïnvesteerd hebben in het idee. En dus werd Antwerp Avenue opgericht met de verdiensten van mijn studentenjob, dat was zo'n € 4.500. Het feit dat mijn ouders het geld niet in mijn handen hebben toegestopt, leerde mij als ondernemer mijn mannetje te staan. Je bent dan ook pas écht secuur met je geld wanneer het je eigen zuurverdiende centen zijn. Het leerde mij weloverwogen keuzes maken."

De opstart van Antwerp Avenue gebeurde volgens de Lean Startup-methode van Eric Ries, een methodiek die startende ondernemers adviseert minimaal te investeren in hun zaak, en dan enkel in wat écht noodzakelijk is. "In mijn geval was dat bijvoorbeeld een webshop, maar dan geen van honderden euro's die ik door iemand liet maken, wél een Shopify van 30 euro per maand. Daarnaast moest ook de productie gestart worden en een lookbook worden gemaakt, allemaal met die schamele € 4.500. Door lean te denken en niet alles uit handen te geven, bleef er uiteindelijk nog een goede € 3.000 over, dat werd onze buffer."

Het artikel gaat verder onder de foto.

Felicia van Ham Photography
Jessica De Block

Roze dagen
Antwerp Avenue maakte een vliegende start en de buffer bleef tot hiertoe onaangetast. De inkomsten van Antwerp Avenue zijn op zijn zachts uitgedrukt rooskleurig. "Ik heb vanaf dag één het geluk gehad iedere maand rond te komen. Maar ik weet dat dat als zelfstandige niet vanzelfsprekend is. De ene maand doe je een goede deal en staat er een mooi bedrag op je rekening, de volgende maand verkoop je amper iets. Als ondernemer smijt je soms ook geld in de vuilbak, hoe lean je ook denkt. Zo maakte ik ooit de foute keuze om over te stappen naar een andere producent en een grotere oplage dan gewoonlijk te bestellen.

Ik kreeg de print niet aan de straatstenen kwijt, met als gevolg dat de volledige collectie in de vuilbak belandde, ook al had ik er bijna al mijn geld in geïnvesteerd. Als oplossing liet ik mijn klanten hun aankopen pre-orderen, met die opbrengsten werd een nieuwe productie in gang gezet. Wonder boven wonder werd dat, op de shockproofcollectie na, mijn bestverkochte collectie ooit. Die diepe val maakte dat ik als creatieve ondernemer alles uit de kast haalde, mijn optimistische mindset was de sleutel tot succes. Maar geloof me dus als ik zeg dat ik ook mijn tegenslagen heb gehad. Desondanks heeft Antwerp Avenue nooit een maand in het rood gestaan."

Girlboss in hart en nieren
Naast Antwerp Avenue heeft Jessica ook de krachten gebundeld met Joachim Badejoh, zaakvoerder van Ori Omi, samen geven ze social media advies aan bedrijven die nood hebben aan een online strategie. "Veel mensen van buitenaf denken dat ik gewoon een leuke designer ben en een frivool rooskleurig leven leid. Maar in realiteit ben ik 99% business woman en slechts 1% dat frivole roze meisje. Door met Antwerp Avenue te experimenteren heb ik inmiddels genoeg know-how uitgebouwd om verschillende soorten zaken tot een succesverhaal te leiden. Dat is wat ik mezelf in de toekomst zie doen: een business vrouw die andere bedrijven naar de top helpt, alsook zelf nog bedrijven uit de grond stampt. Maar momenteel ligt mijn focus voornamelijk bij mijn eigen kind (lacht)."

Who runs the world? Girls!
Dat Antwerp Avenue het uithangbord zou worden voor de ondernemende vrouw had girlboss Jessica niet verwacht. Toch werd haar ondernemersverhaal een inspiratiebron voor menig (jong) vrouwelijk ondernemersgeweld. "Een zaak opstarten wordt sowieso niet echt aangemoedigd bij de jeugd, laat staan als optie beschouwd, maar ook als volwassen vrouw is de weerstand voelbaar. Ik hoop dat het feministische karakter van Antwerp Avenue vrouwen ervan overtuigt dat ze niet meer aan de klassieke normen moeten voldoen en het hen aanmoedigt om waardig te zijn en hun mannetje te staan. Durven ondernemen als vrouw is één ding, maar ervoor durven kiezen om volledig jezelf te zijn, dàt is pas feminisme."

Meer info: www.antwerpavenue.com.

rv



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eida Lam

    Veel success madame.

  • Marc Gerard

    Schitterend