“Als ik een minirok wil dragen, doe ik dat, punt.” Dit mode-icoon is 61 jaar oud en hyperpopulair
Misschien zegt haar naam je niks, maar ze is een van de meest gefotografeerde vrouwen ter wereld. Haar outfits halen miljoenen likes en verschijnen in alle globale media. En toch is mode-icoon Anna Dello Russo 61, ‘oud’ in haar branche. Nu deelt ze exclusief met ons haar geheim voor zo veel zelfvertrouwen op die leeftijd. “Ik heb dat ook moeten leren, met veel vallen en opstaan.”
David DevriendtLaatste update:26-05-23, 10:19
Wie Vogue zegt, denkt meteen aan Anna Wintour. Veel minder bekend voor het grote publiek maar even tot de verbeelding sprekend én een pak jovialer is haar voornaam-genoot Anna Dello Russo. Als ex-hoofdredactrice van Vogue Italia en Vogue Japan heeft ze bijna drie decennia lang mee het wereldwijde modebeeld bepaald.
Sinds de vroege jaren 2000, met de opkomst van de streetstylefotografie en het digitale tijdperk, doet ze dat ook in de hoedanigheid van streetstyle-ster. De bekende fotograaf Helmut Newton noemde haar ‘Fashion’s Maniac’. Een grote collab met H&M in 2014 bevestigde haar status als een van de invloedrijkste mode-iconen.
Denim met Swarovski-kristallen, ook gedragen door deze Belgische
Haar meest recente samenwerking is met het Californische Amerikaanse premiumdenimlabel 7 For All Mankind, die ze gisteren aan de wereld voorstelde. “Denim is voor mij een flashback naar mijn tienerjaren. Ik droeg dat constant”, zegt Dello Russo aan de telefoon, in haar typische zangerig en gebroken Engels.
“Denim is meestal functioneel en basic, maar ik wou er een fikse dosis glam aan toevoegen. De versieringen van Swarvoski-kristallen en sexy cut-outs maken er statementstukken van. Alles sluit heel nauw aan op het lichaam. Heel erg eighties.”
Voor de campagne koos ze het Britse supermodel Stella Maxwell. Ook de Belgische fotografe Marie Wynants, de vrouw van Bazart-frontman Mathieu Terryn, pronkte al met enkele stukken uit de collectie op haar Instagrampagina.
Van gigantische kersen op haar hoofd tot veren en versieringen
Denim is nochtans niet het eerste wat je met Dello Russo zou associëren. Ze is vooral een bekend mode-icoon geworden met haar excentrieke outfits. Denk aan overmaatse hoeden met zoveel mogelijk veren en versieringen, baljurken die een hele balzaal vullen en kleuren waarmee je haar al van op twee kilometer ziet afkomen.
Er zijn dagen dat ik me beter voel in basics, en andere dagen voel ik me beter in over the top stukken.
Anna Dello Russo
Een gigantische kers op haar hoofd of een pet met Mickey Mouse-oortjes? Voor Anna is het doodnormaal. “Ik hou van die paradoxen in het leven. Bij mij gaat het altijd om de vrijheid om te dragen wat je wil. Er zijn dagen dat ik me beter voel in basics, en andere dagen voel ik me beter in over the top stukken. Ik ben niet de meest stabiele persoon als het op mode aankomt. Ik ben extreem ontrouw. (lacht)”
Zelfvertrouwen is essentieel maar komt niet zomaar aanvliegen, weet Dello Russo
Dat denim ook dé publiekslieveling is, spreekt haar aan. Ze mag zich dan wel in elitaire modekringen begeven, ze houdt ervan dat jeans inclusief is, voor alle maten en alle leeftijden. Ooit beroerde Jani Kazaltzis de gemoederen met zijn uitspraak dat vrouwen ouder dan veertig best geen korte jeansshort meer dragen.
Anna trekt zich er geen bal van aan. Zelf laat ze regelmatig haar benen in volle glorie zien en ook in haar collectie voor 7 For All Mankind zitten er een minirok van denim, hotpants en een heel korte jurk met sexy uitsnijdingen.
“Elke vrouw houdt natuurlijk rekening met haar lichaam, onzekerheden en persoonlijkheid, maar mijn filosofie is die van complete vrijheid. Mode moet ageless zijn. Ik draag de kleren die ik wil en laat me door niemand iets anders voorschrijven. Als ik een korte rok wil dragen, doe ik dat, punt. Ik voel me daar nog zelfzeker genoeg voor. De dag dat ik dat niet meer ben, dan basta. Dan stop ik daarmee. Het draait allemaal om zelfzekerheid.”
Werk aan je zelfvertrouwen. Het is net als yoga, dat moet je ook oefenen
Anna Dello Russo
Dat is ook wat ze wil bereiken met de denimstukken uit haar collab. “Dat vrouwen zich confident kunnen voelen. Een tip die ik alle vrouwen kan meegeven: werk aan je zelfvertrouwen. Dat is echt het allerbelangrijkste. Ik heb dat ook moeten leren, met vallen en opstaan. Het is net als yoga, dat moet je ook oefenen. Het komt niet zomaar aanvliegen. Maar eens je het onder de knie hebt, is het een verrijking voor de rest van je leven.”
Zo werd Anna streetstyle-pionier: “Ik smulde ervan”
Nochtans was dat lang wel de standaard in de mode: het was een gesloten wereld waar hele groepen werden buitengesloten of niet meetelden. “Maar toen ik begon, in de late jaren tachtig, spraken avant-garde ontwerpers zoals Jean Paul Gaultier en Helmut Lang al over genderloze collecties, en staken ze mannen in rokken en hoge hakken. Alle tekens waren destijds al daar. Goddank wordt de modewereld stilaan meer een weerspiegeling van de maatschappij.”
Deze inhoud bevat cookies van social media of andere externe platformen. Omdat je deze cookies uitgeschakeld hebt blijft deze inhoud verborgen. Aanvaard cookies van sociale media om de inhoud alsnog weer te geven.
Als vrouw van oudere leeftijd, die weliswaar kwistig beroep doet op de beste cosmetische behandelingen en niet bang is van wat botox af en toe, staat Anna nu nog altijd haar mannetje tussen al het jong geweld. Dello Russo was een van de allereerste streetstyle-iconen die met haar persoonlijke en exuberante stijl tot de verbeelding sprak van miljoenen vrouwen.
“Ik herinner me nog de eerste kiekjes die fotografen als Tommy Ton en The Sartorialist namen. Dat sloeg in als een bom. Niemand in de modewereld begreep er iets van. Waarom nemen ze in godsnaam foto’s van mensen rond de catwalk en niet van de modellen erop? Maar ik smulde ervan en genoot met volle teugen. Niet veel later is dat hele streetstylegebeuren ontploft en is het nu vaak toonaangevender dan wat je op de catwalks ziet.”
Van 5.000 schoenen in haar kleerkast naar “selecteren, selecteren, selecteren”
Anna is een verademing in een milieu waarin alles snel zo arrogant en snobistisch kan lijken. Ze flirt met de fotografen, zoekt met hen mee naar de beste angle en luistert gedwee naar hun commando’s. Allemaal met een kamerbrede glimlach en zonder kapsones. “Voor mij komt dat heel natuurlijk. Mode is iets dat je moet delen. Toen het voor mij de eerste keer was dat ik zelf voor een camera stond, zag ik het als een hele eer, niet als een straf.”
Mode houdt Anna naar eigen zeggen jeugdig: via TikTok communiceert ze zelfs met de jonge generatie. “Sociale media is de taal van de nieuwe generatie, en mode draait vooral rond de jonge generatie. Zij zijn de toekomst. TikTok is niet mijn eerste liefde en het is verre van vanzelfsprekend voor mij, maar ik maak er graag deel van uit om de toekomst te begrijpen en om ook zelf de conversatie mee te sturen.”
Al doet ze dat tegenwoordig met een iets minimalistischere kleerkast. Je moet weten: als überfashionista en een van ’s werelds invloedrijkste mode-opiniemakers bezat Anna ooit meer dan vijfduizend paar schoenen. In 2018 maakte ze tabula rasa in haar kleerkast en verkocht ze haar hele collectie voor het goede doel. “Nu koop ik veel minder en veel bewuster. Mijn mantra nu is selecteren, selecteren, selecteren. In plaats van drie jurken voor een shoot, heb ik er nu maar één.”
De Anna Dello Russo x 7 For All Mankind-collectie is nu te koop in de boetiek van 7For All Mankind in Antwerpen en Knokke. Prijzen liggen tussen 250 en 600 euro. 7forallmankind.com