300 outfits en een baljurk van 393 meter: een blik achter de schermen bij ‘Cruella’ met kostuumontwerpster Jenny Beavan
Vanaf vandaag is Cruella, de film van Disneys bekendste schurk met een voorliefde voor onschuldige hondjes, te zien op Disney+. De recensies zijn overwegend lovend. Met een extra dikke pluim voor de acteerprestaties en de prachtige kostuums. Dat laatste is het werk en absolute huzarenstukje van de Britse kostuumontwerpster en tweevoudige Oscarwinnares Jenny Beavan (71). NINA zoomde met haar over de nu al iconische looks. “Punk zette zich af tegen het establishment, en dat is ook wat Cruella doet.”
Voor Beavan, die nochtans van geen kleintje vervaard is en al tien Oscarnominaties op haar conto heeft, is ‘Cruella’ het grootste wat ze ooit gedaan heeft. Alleen al voor het personage van Cruella, deze keer indrukwekkend neergezet door A-lister Emma Stone, creëerde ze 47 looks, waaronder een baljurk van maar liefst 393 meter organza die in een scène zelfs een hele auto bedekt. Het straffe is dat ze de bijna driehonderd outfits voor de hele cast ontwierp in een belachelijk korte periode: 10 weken, plus 6 extra weken toen Emma Stone herstelde van een schouderblessure.
(Lees verder onder de foto.)
“Het moest plots snel gaan”, vertelt ze. “Er was last-minute een gat vrijgekomen in de agenda van Emma Stone. Ik kreeg een sms’sje van de regisseur of ik vrij was. Ik denk dat iedereen anders wijselijk al bedankt had. (lacht) Maar ik hou wel van een uitdaging. Ik moest het ook niet in mijn eentje rooien. Ik leidde een team van vijf designers, stoffenaankopers, patroonmakers … Een enorme operatie. Zo zijn op de jurk met de lange sleep alle vijfduizend blaadjes met de hand gemaakt. Het gaf heel veel studenten heel veel werk en het vergde een belachelijk grote kamer om hem te kunnen neerleggen. Om heel eerlijk te zijn, had ik wel nooit in mijn leven gedacht dat ik zou meewerken aan Cruella. Mode is namelijk niet mijn ding. Maar ik ben een verhalenverteller, en ook deze film zie ik in de eerste plaats als een story.”
We hebben voor de kostuums even geprobeerd om over the top seventies te gaan, maar dat werkte helemaal niet.
“Het gaat over twee rivalen”, vervolgt Jenny Beavan. “The Baroness, de modediva die haar houdbaarheidsdatum overschreden heeft, en Cruella als haar tegenpool. Zij is de rebel, het kind met de moeilijke jeugd maar met een passie voor mode. De film speelt zich af in het Londen van de jaren zeventig. Ik wist dat ik het mode-element aankon, want ik heb die periode zelf meegemaakt in Londen. Tijdens het creatieproces werd ik constant teruggekapatulteerd naar toen ik een jonge vrouw was, nog in de theaterwereld werkte en niet veel geld had. Alleen is die tijd definitief voorbij, ook in de mode. We hebben voor de kostuums even geprobeerd om over the top seventies te gaan, maar dat werkte helemaal niet. We moesten het een paar tikken verzachten.”
(Lees verder onder de foto.)
Punk is alive
Haar inspiratie voor de outfits van Cruella vond ze bij notoire rebelse Britse designers zoals Alexander McQueen, punklegende Vivienne Westwood en John Galliano. “Punk zette zich af tegen het establishment, en dat is ook wat Cruella doet. Het kleurenpalet dat haar typeert, is krachtig met rood, zwart en wit. The Baroness daarentegen, ís de gevestigde orde en blijft in de status quo. Voor haar zag ik vooral sculpturale stukken, heel Dior-geïnspireerd en zeker ook Cristóbal Balenciaga. Ik gaf haar ook veel etnische chunky juwelen. Je herkent in haar zeker ook de stijl van de glamourdiva’s uit het oude Hollywood, zoals Joan Crawford en Elizabeth Taylor. Emma Thompson, die The Baroness op een grandioze manier vertolkt, is zeker niet groot, maar in de kostuums ziet ze er statuesk uit. Het is fascinerend om te zien hoe een kledingstuk een persoon kan transformeren.”
(Lees verder onder de foto.)
Met Emma Stone had Jenny Beavan nog nooit samengewerkt, maar Emma Thompson is een oude bekende. Ze kennen elkaar al van in 1983, toen ze allebei vooral werkten voor Merchant Ivory, een Brits filmlabel dat zich specialiseerde in historische kostuumdrama’s. Met Emma deed ze ‘The Remains of the Day’ en ‘Howard’s End’. Voor die laatste film won Jenny ook een Oscar.
Ik ben een onverbeterlijke mensenwatcher. Vooral op de metro ben ik dodelijk.
Een tweede zou pas volgen in 2016, voor Mad Max: Fury Road. Van een historisch kostuumdrama naar een apocalyptisch epos. Dat zijn nogal twee verschillende werelden. Hoe maakt zij die klik? “Dat is net mijn job. Elke film is anders, maar of het nu Cruella is of Mad Max – er komt trouwens een vervolg –, het verhaal is er altijd. Die afwisseling maakt het fun.”
(Lees verder onder de foto.)
Spieden op de metro
Al die projecten – er staan er momenteel drie op stapel – houden haar ook jong en fris. Net de zeventig voorbij denkt Beavan bijlange nog niet aan stoppen. “Zolang ze me vragen, doe ik verder. Mijn inspiratie droogt ook nooit op. De straten zijn een goudmijn. Ik ben een onverbeterlijke mensenwatcher. Vooral op de metro ben ik dodelijk. Dan doe ik alsof ik op mijn gsm zit te tokkelen, maar eigenlijk ben ik iedereen aan het keuren. Heel vaak zie ik outfits waarvan ik denk: als ik dat in een film zou gebruiken, gelooft geen kat me.”
Cruella is nu te zien op Disney+ en vanaf 9 juni in de bioscoop.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een kind dat vecht tegen kanker krijgt zijn medicatie niet altijd terugbetaald. “We legden 30.000 euro neer”
Zo’n kwart van de kinderen met kanker heeft geen recht op de terugbetaling van hun medicatie. Officieel werd het alleen maar goedgekeurd voor volwassenen, in de praktijk wordt het wel aan hen voorgeschreven. Ouders van patiëntjes moeten soms duizenden euro’s voor medicatie ophoesten, zo ook Delphine Heenen die 30.000 euro neertelde. De stichting KickCancer stelt dit probleem aan de kaak. “Ik ken een gezin dat 90.000 euro betaalde voor één geneesmiddel. Het is een drama.” -
PREMIUM
Neem de popcorn er alvast bij: lawine van blockbusters gaat cinemazalen overspoelen
Gedaan met eindeloos scrollen door Netflix, want vanaf 9 juni gaan de Vlaamse bioscopen eindelijk weer open. Filmfanaten hebben er lang genoeg op moeten wachten, maar worden gelukkig meteen getrakteerd op een imposante reeks blockbusters. Sommigen zijn splinternieuw, anderen liggen al een tijdje op ons te wachten in het archief. Pak je popcorn er alvast bij: dit zijn de must sees voor het komende filmseizoen. -
Cruella de Vil is hét stijlicoon bij de kapper. “Het geeft een soort van eigenheid”
‘Split hair dye’ is hot. Bij deze kleurtechniek heb je een middenscheiding in je haar en verf je beide kanten van je coupe in een andere kleur. Cruella de Vil, de slechterik in Disneyfilm 101 Dalmatiërs, toonde al in 1961 hoe het moet. Maar tegenwoordig wordt het steeds meer gevraagd bij de kapper. Dat merken ze ook bij kapsalon The Pony Club in Antwerpen. “Door corona durven mensen meer uit hun comfortzone te stappen”, zegt zaakvoerster Hiske Van den Wouwer. -
-
Een fit leven en lichaam? Deze 10 gewoontes hanteren mensen die in topvorm zijn
Of het nu een collega is, een buur of familielid: we kennen allemaal iemand die altijd in topvorm is. Ze slaan geen work-out over, laten zich niet vangen door ongezonde snacks en blaken voortdurend van energie. Hun geheim om gemotiveerd te blijven? Deze 10 gezonde gewoontes, die makkelijker vol te houden zijn dan je zou denken. “Als je consequent bent, worden die tien minuten stretchen in de ochtend even vanzelfsprekend als je kop koffie.” -
Als vrouw maak je best de eerste 10 jaar van je carrière promotie. “Daarna neemt je kans erop af”
Vrouwen die dromen van leidinggevende functies, halen die promotie best in de eerste tien jaar van hun loopbaan binnen, blijkt uit recent onderzoek. Want daarna nemen hun kansen af. Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, legt uit waarom vrouwen op carrièrevlak moeten sprinten, terwijl mannen hun tijd kunnen nemen. -
Showbizz9
“Niet iedereen kan porno-acteur worden”: wij spraken met pornoproducente Elise Van Vlaanderen
Hoe gaat het met de OnlyFans-modellen uit de documentaire ‘OnlyFans: De Naakte Vlaamse Waarheid’, een halfjaar nadat de reeks op Streamz verscheen? Dat wou Showbits wel eens weten en dus spraken we opnieuw af met pornoproducente Elise Van Vlaanderen. -
Tweakers
De allerbeste camera’s voor je vakantiefoto’s schuilen in deze smartphones
Ben je nog voor je vakantie op zoek naar een nieuwe smartphone? Hecht je veel belang aan de kwaliteit van de bijhorende camera, om zo onvergetelijke vakantiekiekjes en festivalfoto’s te kunnen maken? Smartphonespecialist Donovan Kerssenberg van technologiesite Tweakers trakteert je op zijn top drie smartphones-met-de-zotste-camera’s van het moment én geeft ook enkele minder dure alternatieven mee.