10 tips om ook op feestjes gezond te eten

thinkstock
Dan heb je in een bui van goede voornemens die loopschoenen weer van onder het stof gehaald en de bokes met choco ingeruild voor havermout, is er plots weer een of ander feestje waar je écht naartoe moet. Denk: chips, hapjes, alcohol, kortom: duizenden calorieën. Maar wanhoop niet, want met deze tips behoud je én je sociaal leven, én je strakke lijn.

1. Ga niet met een lege maag
Natuurlijk mag je honger hebben, het is logisch dat je wat te eten krijgt wanneer je aankomt. Maar om nu uitgehongerd naar het evenement te gaan, dat is om problemen vragen. Als we honger hebben nemen we immers niet meteen de beste beslissingen als het op eten aankomt. Eet iets kleins zoals een appel vooraleer je vertrekt.

2. Eten met de ogen
Maak een ommetje en kijk eens wat er allemaal te eten valt vooraleer je het eerste het beste vastgrijpt dat jouw richting uit komt. Probeer ook om op voorhand te beslissen wat je gaat eten en hoe veel. Niets zo erg als iets zien waar je ontzettend veel zin in hebt, om vervolgens tot de conclusie te komen dat je bord al boordevol ligt.

3. Kies voor speciale dingen
Verspil geen calorieën aan voedsel dat je zelf makkelijk in huis kan halen, zoals dips, chips of frietjes. Zet je calorie-jokers in voor unieke gerechten.

4. Eet minstens 2 groentensoorten
Als er rauwkost voorhanden is, schep je maar beter wat op je bord. Zo hoef je je aan het einde van de avond niet al te schuldig te voelen. Of beter nog: eet wat groenten voor je aan de rest begint.

5. Wees strategisch als het op alcohol aankomt
Probeer drankjes die frisdrank bevatten te vermijden en hou steeds in het achterhoofd hoe veel je wil drinken. Hou het liefst bij wijn of bubbels, maar als die cocktails er echt té verleidelijk uitzien, ga dan voor eentje waar tonic in zit.

6. Drink een glas water bij aankomst
Veel water drinken houdt je gehydrateerd én geeft je een verzadigd gevoel, waardoor je minder zal snacken. Drink dus zeker een glas water wanneer je aankomt, alsook tussen ieder alcoholisch drankje.

7. Focus je op de mensen, niet op het eten
Breid je netwerk uit, praat met mensen, geniet van de muziek, de ambiance en het gezelschap.

8. Hou afstand van het eten
Stel je strategisch op en ga wat verder weg van het voedsel. Wanneer er eten (of drank) in de buurt is, ga je immers automatisch meer consumeren.

9. Fruit als dessert
Probeer die overheerlijke chocoladetaart te negeren en kies voor fruit als dessert. Kan je echt niet weerstaan aan dat dessertbuffet? Ga dan voor een maximum van drie kleine stukjes. Kies bewust, geniet van elke hap, maar ga niet terug voor een tweede portie. Als je echt nog zin hebt in iets extra's, neem dan een kopje koffie of thee.

10. Eet voldoende
Zorgt dat je voldoende eet zodat je niet thuis komt en weer in de koelkast grabbelt.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels