"Wij willen de Belgische wijnmarkt door elkaar schudden"

Our Daily Bottle
Vanavond nog snel een flesje wijn in de supermarkt scoren om dan minutenlang heen en weer te draaien in de wijnafdeling. Twijfelend. Rood of wit? Sec of fruitig? HelloFresh, Spotify en co. helpen ons al langer bij die keuzestress en dat is wat Our Daily Bottle ook wil doen. De wijnstart-up wil het imago van de stoffige wijnclub afborstelen en lanceert een online platform dat u maandelijks wijn opstuurt. "Wij denken dat wijn the next big thing kan worden", zegt oprichter Valeer Verlinden.

"Wij willen de Belgische wijnmarkt door elkaar schudden", zegt Valeer Verlinden (24), oprichter van Our Daily Bottle. Na zijn rechtenstudies stapte hij samen met Isabeau Sas (29) in een wijnavontuur. Samen volgden ze een MBA wijnmanagment in Bordeaux om vervolgens elk hun eigen weg te volgen in het buitenland.

Met hun ervaring en kennis willen ze nu België veroveren met duurzame wijnen in een abonnementsformule. "We inspireren ons natuurlijk op de succesformules die zichzelf bewijzen in het buitenland zoals Hello Fresh", legt Verlinden uit. De start-up ziet een kans om dat gat op te vullen in de wijnmarkt. Zo willen ze zich bovendien ook meteen onderscheiden door te focussen op duurzame wijnen. 

Our Daily Bottle wil het sociale aspect van de wijnclub vertalen naar de sociale media om daar met de abonnees de interactie aan te knopen. "We willen af van het traditionele imago van een wijnclub", benadrukt Verlinden. De start-up wil het gesprek aangaan via Twitter, Instagram en een blog. Daarnaast komen er ook evenementen waar de leden naartoe kunnen komen. 

Verlinden en Sas selecteren elke maand twee flessen wijn voor abonnees. Voor 24,99 euro krijg je een box met twee simpele wijnen en voor tien euro meer krijg je twee complexe wijnen. "We vullen de box ook aan met achtergrondinformatie over de wijn en een foodmatch", zegt de oprichter.

We willen af van het traditionele imago van een wijnclub

Valeer Verlinden
kos

Mainstream

De supermarkten zijn natuurlijk de rechtstreekse concurrent voor Our Daily Bottle. Maar de start-up klopt zich op de borst: "Onze wijnen zijn kwaliteitsvoller dan de industriële wijnen uit de supermarkt". 

Na de gin-tonichype, die maar blijft aanslepen in ons land, hopen Verlinden en Sas dat kwalitatieve wijn ook aanslaat bij jongeren. "We geloven dat duurzame wijn net als een fles Hendrick's gin mainstream kan worden."  

De wijn-app Vivino is ook zo'n speler die consumenten meer inkijk willen geven in een fles wijn terwijl ze in de supermarkt staan. "Vivino is natuurlijk heel invloedrijk aan het worden", geeft Verlinden toe. "Maar de app geeft eerder een indicatie en is niet altijd even accuraat." 

We geloven dat duurzame wijnen net als een fles Hendrick's gin mainstream kan worden

Valeer Verlinden
kos
Work in progress #lastsupper #comingsoon #wineclub #brussel #antwerpen #gent #belgium