"IQ van tiener kan nog 20 punten stijgen door plagen en spelen"

Neuropsycholoog ontraadselt het brein van de adolescent

Hoogleraar en neuropsycholoog Jelle Jolles
Hollandse Hoogte Hoogleraar en neuropsycholoog Jelle Jolles
Is je tiener een mysterie dat je met de handen in het haar achterlaat? Niet getreurd, neuropsycholoog Jelle Jolles schreef er het boek 'Het Tienerbrein' over. Rondhangen, spijbelen, uitdagend gekleed gaan... Wie begrijpt waarom tieners iets (niet) doen en gepast reageert, bespaart zich als ouder heel wat stress.

'Lege kluis' in volle ontwikkeling

"Baby's worden geboren met een hart, longen en alles erop en eraan. Ouders gaan er daarom weleens van uit dat ook hun hersenen af zijn. Ik noem kinderhersenen vaak 'lege kluisjes', omdat ze nog niet functioneel actief zijn. Het is aan ons om ze vol te stoppen met kennis en ervaringen. Om die reden is opvoeden tijdens de puberteit nóg zo belangrijk: je kunt hen nog heel wat meegeven.

Uit onderzoek blijkt dat het IQ van tieners in een paar jaar tijd nog twintig punten kan stijgen door fysieke spelletjes, oefenen, plagen, uitdagen en 'echt' spelen. Van een kaartspel leren ze veel meer dan van een computer- of tabletgame, dat maar een klein deel van de hersenen en enkele neuropsychologische vaardigheden stimuleert. De reacties van tegenstanders in de gaten houden, leren wanneer iemand valsspeelt... Al die prikkels zijn belangrijk voor de hersenontwikkeling."

Alleen geïnteresseerd in leeftijdgenoten

"De hersenen van tieners 'liken' alleen informatie die ze belangrijk vinden, over leeftijdgenoten en iets oudere voorbeeldfiguren. Op MRI-scans zie je letterlijk dat een deel van hun hersenen oplicht bij het kijken naar leeftijdgenoten en wat zij doen. En ja, diezelfde hersengebieden blijven donker - dus zijn niet of minder actief - bij het kijken naar ouderen of leraars. Je vraagt je misschien af wat je dochter drie uur lang met haar vriendinnen op de stoep staat te doen, maar ze leert er veel van: 'Wat doet die?', 'Waar staat zij in de groep?', 'Wat zegt ze?', 'Wil ik dat ook?'... Als ouder moet je aanvaarden dat jongeren elkaar het interessantst vinden."

"Wil je met hen praten, vraag dan niet hoe het was op school, maar stel open vragen over thema's die hen boeien en waar ze veel over weten. Trends en muziek bijvoorbeeld. Zeg bijvoorbeeld: 'Mirthe, ik vind dat je zo'n mooie legging aanhebt. Is dat ook iets voor mij, denk je?' Of: 'Tof kapsel. Dat lijkt me ook wel wat.' Je kunt elkaar plagen en toch interesse tonen. Het belangrijkste is dat je de juiste toon vindt en geen oordeel velt. Je taak is om je tiener te leren denken en redeneren, iets wat leeftijdgenoten moeilijk kunnen. Hun denkwereld is rijk, maar hun gedachten verwoorden lukt nog niet zo goed."

Wat met groepsdruk, (snellere) beschadiging door roesmiddelen, het belang van slaap en humor? Lees het volledige artikel in onze Pluszone, exclusief voor abonnees. Proef nu 4 weken voor maar 1 euro.

HLN



10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Anonymous

    Als ik die filmpjes zie die hier soms verschijnen of op youtube heb ik de indruk dat het IQ van de jeugd 20 punten gezakt is. Maar als je het wil laten stijgen stel ik voor om geen wiet meer te paffen.

  • Anonymous

    De App is blijkbaar verandert opdat iedereen de krant zou kopen .

  • Evelien Ouvrein

    Vroeger hadden we een interressant boekje "Klasse voor ouders" met zulke tips. Kinderen kregen het mee via school. Maar het is afgeschaft door besparingen bij overheid. Was nogthans nuttig!

  • stijn rogiers

    Mirthe gebruiken als naam betekent al dat hij conservatief katholiek groen opvoedt. En moet je echt gestudeerd hebben om zulke algemeen geweten logische zaken te verkondigen. Vaak zelf nie hrlemaal normaal die psychiaters en psychotherapeuten

  • Daniel Corstjens

    Ja,de nieuwe is traag en mijn nicknaam komt er niet meer op!