Het met verf bekladde standbeeld van koning Leopold II, die in zijn Congo-Vrijstaat een schrikbewind voerde, in de tuin van het Afrikamuseum in Tervuren. De eindtermen geschiedenis zullen in de toekomst ook basiskennis over het kolonialisme bevatten.
Volledig scherm
PREMIUM
Het met verf bekladde standbeeld van koning Leopold II, die in zijn Congo-Vrijstaat een schrikbewind voerde, in de tuin van het Afrikamuseum in Tervuren. De eindtermen geschiedenis zullen in de toekomst ook basiskennis over het kolonialisme bevatten. © EPA

Zwarte bladzijde van kolonialisme komt in eindtermen: “We moeten gevoelig verleden durven aankaarten om heden beter te begrijpen”

In de toekomst zullen Vlaamse leerlingen de schoolbanken pas verlaten wanneer ze op zijn minst een basiskennis van de koloniale geschiedenis op zak hebben. Naast kolonialisme komen ook imperialisme en dekolonisatie in de eindtermen geschiedenis van de derde graad secundair onderwijs. Leerlingen moeten begrijpen hoe verleden en heden in elkaar haken en hoe het kolonialisme van toen verband houdt met de sociale ongelijkheid van nu. “We moeten gevoelige onderwerpen durven aankaarten, zoniet blijven het etterbuilen die vroeg of laat barsten”, oordeelt professor geschiedenisdidactiek Karel Van Nieuwenhuyse (KULeuven).

  1. Van The New York Times tot Al Jazeera: weggehaald standbeeld Leopold II is wereldnieuws

    Van The New York Times tot Al Jazeera: weggehaald standbeeld Leopold II is wereld­nieuws

    Het nieuws dat het standbeeld van Leopold II uit het dorp van Ekeren dinsdag is weggehaald voor restauratie, gaat de hele wereld rond. Onder meer The Guardian, BBC World en Al Jazeera berichten erover. De gerenommeerde Amerikaanse krant The New York Times beschrijft het als een ‘opvallend moment voor een land dat op momenten geworsteld heeft met de afrekening van één van de meest verachtelijke periode uit de geschiedenis van het Europees kolonialisme’.