Zo gaat u binnenkort misschien op café of restaurant. Dit is hoe de sector een mogelijke heropstart ziet

Geen peper en zout op tafel, plastic bekers en ontsmette minibars op hotel kunnen oplossing bieden

Illustratiebeeld.
Photo News Illustratiebeeld.
De horecasector krijgt rake klappen door de coronacrisis. Cafés, restaurants en hotels zijn intussen al lange tijd gesloten. Wanneer er een volledige heropening komt, is nog even koffiedik kijken. Zeker is wel dat zo’n heropstart gepaard zal gaan met tal van voorzorgsmaatregelen. Horecavakblad Horeca Magazine stelde een whitepaper samen die vertelt welke maatregelen er kunnen genomen worden om de heropening veilig te laten verlopen.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Horeca Magazine ging naar onze buurlanden kijken, om te zien welke maatregelen daar genomen worden om de veiligheid op café of restaurant te garanderen. Natuurlijk is de anderhalve meter afstand tussen de klanten en het personeel de basisregel en moeten personeelsleden met ziektesymptomen thuis blijven. Maar de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, gaan veel verder dan dat.

Deuren open

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Bij aankomst moeten klanten de mogelijkheid hebben hun handen te ontsmetten. Bij mooi weer is het aangeraden de deur open te laten staan, zodat zo weinig mogelijk klinken aangeraakt worden. Is dat niet mogelijk, dan moeten klinken voldoende ontsmet worden. Lichamelijk contact is ook te vermijden. Dat wil zeggen dat je tijdens je restaurant- of cafébezoek geen handen schudden of omhelzingen zal moeten verwachten. Op restaurant zal je jas niet aangenomen worden door een personeelslid, maar zal je deze zelf moeten ophangen.

Restaurants werken liefst enkel op reservatie. De contactgegevens van één persoon per tafel kunnen bijgehouden worden om bij een eventuele besmetting de personen aan die tafel te traceren. Ook wordt er enkel aan tafel geserveerd. Aan de toog staan, walking dinners of buffetten zijn uit den boze. Tussen de tafels zal voldoende ruimte voorzien moeten zijn, zodat de anderhalve meter tussen klanten altijd bewaard blijft.

EPA

Tafels en stoelen moeten volgens Horeca Magazine na ieder bezoek ontsmet worden. Tafellakens, placemats en servetten zijn het liefst uit papier. Ook kartonnen of plastic bekers voor eenmalig gebruik kunnen overwogen worden. Op tafel zal je ook geen boterpotjes, zout- en pepervaatjes, olie en azijn, ketchupflesjes, broodmandjes of siervoorwerpen vinden. Alles wat hiervan wel op tafel kwam, moet na het vertrek van de gasten in de afvalcontainer. Een menu- en drankenkaart aanbieden die door de klanten in handen genomen wordt, is absoluut af te raden. Oplossingen zijn muurborden of apps. Het opdienend personeel draagt handschoenen. Het afruimen van de tafels gebeurt bij voorkeur door een ander personeelslid, dat alleen tot in de afwaskeuken komt.

Terras

Op een terras is het volgens Horeca Magazine makkelijker de anderhalve meter afstand tussen klanten te bewaren. Wel mogen klanten niet zomaar tussen de tafels doorlopen. Ook hier moeten stoelen en tafels ontsmet worden na ieder bezoek. Borden en bestek moeten ook afgesloten bewaard worden, zodat enkel het personeel dit kan aanraken.

REUTERS

Toiletten

Ook wie naar het toilet gaat, zal met allerlei zaken rekening moeten houden. Zo zullen cafés en restaurants volgens Horeca Magazine moeten bekijken of het openen van de deuren mogelijk is zonder de handen te gebruiken. Ze denken dan aan speciale klinken die met de elleboog te bedienen zijn. Datzelfde geldt ook voor de kranen aan de wastafels. Handdoeken zijn af te raden. Hiervoor kan papier of een handdroger gebruikt worden. Uiteraard worden wc’s voldoende ontsmet.

Keuken

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

In de keuken zullen de hygiëneregels nog strenger toegepast moeten worden. Personen die niet tot het keukenpersoneel behoren, zijn hier dan ook niet welkom. Daarnaast zal iedere kok uitsluitend met eigen materiaal werken en kan iedereen maar aan één gerecht tegelijkertijd werken. Het personeel draagt mondmaskers en haarnetjes of koksmutsen. Handdoeken en kokskleding moeten veelvuldig gewisseld worden.

EPA

Op hotel

Ook in hotels moeten natuurlijk maatregelen getroffen worden. Zo raadt Horeca Magazine aan deuren zo veel mogelijk open te laten staan. Ook hier zal personeel mondmaskers dragen en moet zo veel mogelijk digitaal en contactloos gebeuren. Op de receptiebalie zal geen welkomstsnoep te vinden zijn en kamersleutels of sleutelkaarten zullen vaak ontsmet moeten worden.

Verder is het ook aangeraden slechts één persoon toe te laten in een lift. Poetspersoneel zou steeds dezelfde verdieping of kamers moeten reinigen. Het is de bedoeling dat ze de kamers goed verluchten, alle knoppen en handgrepen goed ontsmetten en vuile en propere bedlinnen goed gescheiden houden. Individuele zeepjes en shampoos krijgen op dit moment de voorkeur. Ook zullen klanten geen minibar moeten verwachten, tenzij het hotelpersoneel de inhoud hiervan na het vertrek van iedere bezoeker ontsmet.

In de min of meer nabije toekomst zullen er nog crisissen opduiken.

Vakblad Horeca Magazine

Moeilijkheden

Deze maatregelen die Horeca Magazine verspreidde, zijn voorlopig voorstellen. Maar zeker is wel dat er vergaande maatregelen genomen moeten worden, en dat die enkele moeilijkheden voor de horeca-uitbaters met zich mee zullen brengen. De acties die de uitbaters moeten ondernemen om alles veilig te laten verlopen, zullen volgens het magazine hogere kosten en investeringen met zich meebrengen. Daarnaast zullen heel wat horecazaken ook extra personeelsleden moeten inschakelen om dit bol te werken. Ten slotte zullen horecazaken die tijdens de lockdown afhaalmaaltijden verkochten, dit volgens Horeca Magazine best blijven doen. In de min of meer nabije toekomst zullen er volgens het vakblad nog crisissen opduiken.

REUTERS

Heb jij nog een mondmasker nodig? Bekijk het aanbod op HLN Shop

Lees ook:

Elk hotel een dokter, geen buffet en afstand tussen ligbedden: zo wil Griekenland deze zomer openen voor toeristen

Zo snel verspreidt virus zich aan buffet in restaurant: na 30 minuten iedereen besmet




48 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Sven Vanlierde

    Dit is niet haalbaar al die maatregelen en dan moet je nog extra personeel aannemen om alles bol te werken en ge hebt wel minder klanten, dat is financieel absoluut niet haalbaar en organisatorisch ook niet.

  • Danny Van den Branden

    Mij nie gezien, als het niet meer normaal kan dan hoeft het niet meer.

  • David Tuyttens

    De therorie is heel mooi maar dit in de praktijk brengen voor gasten en horecapersoneel is maar de vraag hoe realistisch dit is. Persoonlijk denk ik dat take away de norm zal blijven voor deze zomer. Ze kunnen open met verminderde capaciteit en hebben de take away als optie.

  • Hendrik De Smedt

    Het zal een Westmalle worden op mijn eigen terras aan zee. Santé!

  • Pieter-Jan Gurickx

    Iedereen moet gewoon voldoende afstand houden, zelfs met mondmasker aan, want dit doet men nu niet! En iedereen moet vaak de handen wassen. Gebruik het gezond verstand. Al de rest van deze maatregelen is om de mensen te pesten.