Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk

Het Belgische luchtruim is sinds 16u30 gesloten. Door de sluiting van het luchtruim boven België worden op de nationale luchthaven 210 passagiersvluchten geannuleerd die vrijdag tot 18 uur waren voorzien en zijn ongeveer 20.000 passagiers betrokken die morgen het vliegtuig zouden nemen.

Verwacht wordt dat honderden passagiers verplicht zullen zijn om de nacht op de luchthaven door te brengen. Om hun verblijf zo aangenaam mogelijk te maken worden rustzones ingericht met veldbedden en flesjes water uitgedeeld. De medische permanentie werd versterkt.

Neerdalende as van de actieve IJslandse Eyjafjallajokull-vulkaan zorgt voor grote hinder in het luchtverkeer. In heel Noord-Europa worden maatregelen getroffen. Duizenden vluchten zullen aan de grond moeten blijven. De vulkanische aswolk is gevaarlijk voor het luchtverkeer en zou tegen morgen boven Brussel kunnen hangen.

Kwart vluchten in Europa geannuleerd
Ongeveer een kwart van de vluchten in Europa blijft donderdag aan de grond als gevolg van de aswolk die over het continent trekt. Dat meldt de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol.

"Het is de eerste keer dat Europa met een dergelijk fenomeen wordt geconfronteerd", verzekert Brian Flynn van Eurocontrol. Nu al is zeker dat een kwart van alle vluchten wordt getroffen. Europa telt elke dag zo'n 28.000 vluchtbewegingen.

Het luchtruim is volledig afgesloten in België, Groot-Brittannië, Ierland, Nederland, Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. In Frankrijk werd besloten om een twintigtal luchthavens dicht te houden. Ten laatste om 23 uur sluiten de twee grote luchthavens in Parijs, Roissy en Orly. De Duitse luchtverkeersleiding sloot de luchthaven van Hamburg.

Eurocontrol gaat er momenteel van uit dat de hinder twee dagen zal aanhouden. Dat is echter sterk afhankelijk van wind en regen.

Uitbarsting mogelijk hele maand
IJsland vreest inmiddels dat de uitbarstingen nog een hele maand kunnen duren. Zo zou de chaos van vandaag zich de komende weken nog kunnen herhalen. Het KMI denkt dat het ergste morgenavond voorbij zal zijn, maar fijn stof zou ook in het weekend nog boven België kunnen hangen. Het is niet duidelijk of dit gevolgen zal hebben voor het luchtverkeer, maar er zijn wel geruchten dat de luchthaven misschien drie dagen dicht moet blijven.

Hoogst uitzonderlijk
Het sluiten van het Belgische luchtruim is in België hoogst uitzonderlijk. Een einddatum voor de maatregel is er nog niet. Het zou mogelijk nog minstens tot 22 uur duren. De luchthaven van Zaventem schrapte zelf al het luchtverkeer tot 18 uur morgenavond.

Dat zorgt voor chaos op de luchthaven waar het personeel haar best doet om de gestrande reizigers op te vangen. Ze vragen om begrip, aangezien dit een situatie is die niemand kon voorzien. Het risico om vliegtuigen toch de lucht in te sturen is te groot.

Brussels Airlines raadt al haar reizigers af om nog naar Brussels Airport te reizen. Reizigers kunnen hun vlucht herboeken of een terugbetaling bekomen. De luchtvaartautoriteiten zouden voorlopig uitgaan van een sluiting van het luchtruim tot 22.00 uur. Passagiers kunnen voor meer informatie terecht op het callcenter van Brussels Airlines 078 18 88 89.

Als gevolg van de problemen met de luchtverbinding met Londen is de Eurostar inmiddels volgeboekt. Voor vandaag en morgen zijn er geen ritten meer beschikbaar.

Niet gevaarlijk voor gezondheid
Als de wind niet draait, hangt de stofwolk morgenochtend boven Brussel. De vuile stoffen zullen dan wel al verdwenen zijn, waardoor we er niet veel van zullen merken. Wel zou morgen een donkerrode zonsopgang mogelijk zijn. Maar volgens berekeningen van het KMI is de kans klein dat we iets van het spektakel zullen zien.

De wolk is in principe niet gevaarlijk voor de gezondheid. Uiteindelijk zal het stof in de loop van het weekend naar beneden komen. Met de hulp van regen zal de lucht weer schoongespoeld worden.

De as van een vulkaan bestaat uit verpulverde rotsblokjes en glas en kan hierdoor grote schade toebrengen aan een vliegtuig indien het door dergelijke wolk vliegt. De as kan dan zelfs in de cabine gezogen worden waar door de passagiers gevaar lopen en de elektronica wordt beschadigd.

Incidenten
In het verleden hebben er al verschillende incidenten plaatsgevonden in het luchtverkeer ten gevolge van vulkaanuitbarstingen. In 1982 kwam een Boeing van British Airways in grote moeilijkheden tijdens de uitbarsting van een vulkaan in Indonesië. De as zorgde voor een storing in de motoren waardoor het vliegtuig 7.000 meter naar beneden viel alvorens de motoren opnieuw konden gestart worden. (belga/kve/gb/mvdb)

Bent u als Vlaming gestrand op een buitenlandse luchthaven door de aswolk? Onze collega's van de krant zijn op zoek naar uw verhaal: mail naar redactie@hln.be met vermelding van uw gsm-nummer.

AFP
AP
AP
AP
Bron: KMI
Bron: KMI
AP
AFP