Zaventem klaar voor beperkte heropening, ten vroegste zaterdag opnieuw vluchten

De luchthaven Brussels Airport is "operationeel klaar" voor een gedeeltelijke heropstart van de passagiersvluchten, maar er zullen ten vroegste zaterdagochtend weer reizigers kunnen vertrekken of landen. "De bevoegde instanties moeten nog een formele beslissing nemen over de heropstartdatum", meldt de luchthavenuitbater in een persbericht.

De brandweerdienst en het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) zetten gisterenavond het licht op groen voor het alternatieve check-insysteem dat Brussels Airport inrichtte in tijdelijke constructies. Dat gebeurde nadat het systeem dinsdag door 800 luchthavenmedewerkers was getest en geëvalueerd. 

Concreet zullen vertrekkende passagiers, na een veiligheidscontrole, via tijdelijke constructies naar de gelijkvloerse zone van Connector worden gebracht. Daar is een ruimte ingericht met tijdelijke incheckbalies waar ze zich kunnen aanmelden voor hun vlucht en ook hun bagage kunnen afzetten. Van daaruit gaat het via een diensttrap naar het bekende screeningplatform van de Connector, die ongeschonden uit de aanslagen kwam. Daar vindt de controle van personen en handbagage plaats en vanaf daar volgen passagiers het gewone traject naar Pier A.

Via die infrastructuur kunnen 800 vertrekkende passagiers per uur behandeld worden. Dat komt volgens de luchthaven overeen met 2,5 miljoen passagiers per jaar, "ongeveer 20 procent van de normale capaciteit van Brussels Airport".

De laatste stap voor de heropstart is een formele politieke goedkeuring

Brussels Airport

"Politieke goedkeuring"

Voor reizigers die op de luchthaven zullen landen, is er geen tijdelijke oplossing nodig. Zij kunnen hun bagage ophalen op de normale plaats en via de aankomsthal de luchthaven verlaten. "Deze zone was slechts licht beschadigd en is inmiddels al hersteld voor gebruik", klinkt het.

Brussels Airport is dus "technisch klaar", maar "de laatste stap voor de heropstart is een formele politieke goedkeuring", zegt de luchthaven. "In afwachting hiervan is beslist om al zeker tot en met morgen geen passagiersvluchten te organiseren."

In regeringskringen valt te horen dat de eventuele heropstart ter sprake zal komen tijdens een volgende bijeenkomst van de Veiligheidsraad. Het is echter nog niet duidelijk wanneer die zal plaatsvinden. "De beslissing gaat verder dan vaststellen of de luchthaven technisch klaar is; het moet ook veilig zijn", klinkt het.

EPA

Brussels Airlines

Welke luchtvaartmaatschappijen bij de gedeeltelijke heropstart zullen kunnen vliegen, met hoeveel toestellen en naar welke bestemmingen, zal het resultaat zijn van besprekingen tussen de maatschappijen en een onafhankelijke slotcoördinator. Maar het spreekt voor zich dat Brussels Airlines, dat de grootste speler is op de luchthaven van Zaventem, die positie ook weerspiegeld zal zien bij de toewijzing van vluchten, is te horen.

"De plannen zijn klaar", zegt Geert Sciot, de woordvoerder van Brussels Airlines. "Eens duidelijk is wanneer er opnieuw vluchten kunnen worden uitgevoerd, kunnen we in enkele uren operationeel zijn." Er is immers tijd nodig om passagiers te waarschuwen en bemanningen ter plaatse te krijgen. Europese vluchten zijn uiteraard makkelijker en sneller te organiseren dan intercontinentale. Er zal bij de heropstart ook onvoldoende capaciteit zijn op de luchthaven in Zaventem om alle Brussels Airlines-vluchten terug naar de thuisbasis te halen.

Een reeks maatschappijen - zoals Jetairfly, Thomas Cook en Ryanair - heeft al beslist minstens tot de tweede helft van volgende week op alternatieve luchthavens te blijven vliegen.

Op dinsdag 22 maart vonden twee bomaanslagen plaats in de vertrekhal van de luchthaven. Sindsdien worden alle passagiersvluchten afgeleid naar andere luchthavens.

photo_news