Witte Huis vindt nieuwe manier om minder lastige vragen te krijgen

Woordvoerder Sean Spicer tijdens een briefing.
epa Woordvoerder Sean Spicer tijdens een briefing.
Het Witte Huis wil tijdens persbriefings meer journalisten van regionale media laten inbellen via Skype. Die media zouden vooral kwesties aankaarten die de regering graag in de verf wil zetten. Dat schrijft Knack op basis van een analyse van USA Today.

Sinds vijf maanden mogen tijdens de persbriefings van het Witte Huis één of twee journalisten van lokale Amerikaanse media inbellen via Skype en een vraag stellen aan woordvoerder Sean Spicer. Op die manier wil het communicatieteam van president Donald Trump naar eigen zeggen die kwesties behandelen die minder aan bod komen in de bubbel van de Amerikaanse hoofdstad.

Spicer noemt het initiatief, genaamd 'Skype Seats', een onverdeeld succes en wil het daarom uitbreiden tot vier vragen per persbriefing.

Vervelend

Uit analyse van de krant USA Today blijkt dat de Skype-vragen tot dusver voornamelijk kwesties betreffen die het Witte Huis zelf graag in de verf wil zetten: (illegale) immigratie, fiscale hervorming, koolindustrie en energie en ook nog infrastructuur.

Tezelfdertijd stellen doorgewinterde correspondenten vooral (vervelende) vragen over onder meer de bewering door Trump als zou hij afgeluisterd zijn door zijn voorganger Obama, de Rusland-affaire, de moeizame hervorming van de gezondheidszorg of controversiële tweets.