Wie geen tickets bestelt via Brussels Airlines moet straks meer betalen

PHOTO_NEWS
De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa, moederbedrijf van Brussels Airlines, gaat vanaf 1 september een toeslag van 16 euro aanrekenen voor tickets die uitgeschreven worden via een Global Distribution System (GDS). Die 'distribution cost charge' zal niet van toepassing zijn op de tickets die aangekocht worden via de eigen reservatiekanalen.

Met een heroriëntatie van de commerciële strategie, wil de Lufthansa-groep de winstgevendheid optrekken. Een groter percentage van de inkomsten moet daarbij gegenereerd worden uit de vluchtoperaties zelf. De luchtvaartgroep maakt daarom werk van een nieuwe reservatiemethode.

De kosten die vandaag gepaard gaan met het gebruik van een GDS zijn disproportioneel hoog en zijn blijven toenemen, hekelt Lars Redeligx, chief commercial officer (CCO) van Brussels Airlines. "Die kosten kunnen wij niet meer absorberen. Vergeleken met andere service- en systeempartners verdienen de luchtvaartmaatschappijen zelf steeds minder, terwijl zij wel de uiteindelijke aanbieder zijn van de vluchten."

De Lufthansa-groep betaalt naar eigen zeggen jaarlijks een "driecijferig miljoenenbedrag" voor het gebruik van GDS, terwijl de diensten van dat systeem voornamelijk gebruikt worden door reisagentschappen.

Daarnaast is het GDS systeem onvoldoende mee geëvolueerd met de technologie, klinkt het, zodat het geen nauwkeurige weergave geeft van de verschillende producten die aangeboden worden. "Als ik via internet een hotelkamer wil boeken, neem ik ook geen genoegen met cijfers en codes, maar zie ik graag foto's en gegevens over het aanbod", zegt Redeligx. "Ook wij willen onze innovatie producten op een gepaste wijze kunnen aanbieden."

De toeslag vermijden kan door te boeken via de websites van de luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa-groep, via de callcenters of via de ticketing kantoren op de luchthavens. Reisagentschappen zullen de toeslag ook kunnen vermijden door te boeken via een speciaal voor hen ontwikkelde website.