We dronken minder bier na aanslagen en Rode Duivels moeten daar iets aan doen

photo_news
"De aanslagen van 22 maart in Brussel hebben een behoorlijk grote impact gehad op de volumes in de horeca, en niet alleen in Brussel." Dat heeft de verantwoordelijke voor de afdeling West-Europa van bierbrouwer AB InBev, Jean-Jacques Velkeniers, vandaag gezegd. Evenementen werden in de nasleep immers afgelast en het toerisme nam af, bijvoorbeeld in Brussel, Brugge en Antwerpen, klonk het. Dankzij de Rode Duivels en het Europees Kampioenschap voetbal wil AB InBev dit jaar in België de volumes in de horeca evenwel stabiel houden.

De jongste weken voelt AB InBev dat dankzij het goede weer de horeca opnieuw aan het oppikken is, zei Velkeniers bij de voorstelling van de strategische doelstellingen voor dit jaar. Hij is hoopvol: de doelstelling is om de verliezen in de komende periode te recupereren.

Een becijferde impact van de aanslagen gaf Velkeniers niet. Maar het gaat om "behoorlijke grote, impactvolle cijfers". Al wil de bierbrouwer de mindere maand april niet volledig op de aanslagen afschuiven. Ook het koude weer speelde zeker een rol.

Krimpende biermarkt
Dankzij de Rode Duivels en het Europees Kampioenschap voetbal wil AB InBev dit jaar in België de volumes in de horeca stabiel houden. Ook de Belgische biermarkt kent al jaren een krimp, die zich forser doorzet in de horeca. Maar koning voetbal moet de verkoop van bier in de café's en andere drankgelegenheden dit jaar stabiel houden. Dat zei de nieuwe topman van AB InBev's bedrijfseenheid West-Europa, Jean-Jacques Velkeniers, donderdag bij de voorstelling van de strategie voor (de zomer van) 2016. Hij mikt op drie assen: naast het EK ook de horeca en de niet- en lichtalcoholhoudende bieren.

De Belgische biermarkt situeert zich voor 44 procent in de horeca en 56 procent in de retail, zeg maar de supermarkten. Bij AB InBev is dat 40 en 60 procent. Door in te zetten op de horeca, wil Velkeniers dat belang optrekken. "We moeten naar 44/56 gaan." Die horeca is ook belangrijk in ons land: in bijvoorbeeld Nederland zijn de cafés en restaurants maar goed voor 30 procent van de volumes, in Duitsland maar 20 procent.

Van stamcafé naar eetcafé
Volgens Velkeniers is er overigens een "evolutie van stamcafé naar eetcafé". "De horeca moet evolueren met zijn tijd, zoals de mode." Daarom zet de bierbrouwer ook in op nieuwe concepten, bijvoorbeeld rond design en inkleding van bars. Ook zijn er initiatieven om bier te promoten als drank bij de maaltijd (foodpairing). De brouwer heeft ook aandacht voor de opleiding van het personeel.

EK voetbal
Het EK voetbal moet dan weer de kers op de taart zijn. Jupiler is sinds 1988 sponsor van de nationale voetbalploeg. Het EK gaat dan ook gepaard met de nodige promotie. In totaal komen er 1,9 miljoen gadgets op de markt.

En zoals reeds aangekondigd trekt de brouwer wereldwijd de kaart van de niet- en licht-alcoholhoudende bieren. In België zijn die bieren maar goed voor 2,2 procent van het biervolume, terwijl dat in Duitsland bijvoorbeeld 10 procent is. De alcoholvrije en lichtalcoholische varianten van witbier Hoegaarden zijn in België reeds goed voor 39 procent van het volume Hoegaarden - er volgt binnenkort nog een nieuwe variant. Ook Jupiler Blue, de lichtere variant van Jupiler, krijgt er een gefruite variant bij. Jupiler Blue Lemon & Lime wordt volgende maand gelanceerd.

De volledige Belgische biermarkt kende in 2015 een krimp met 1,8 procent. Het marktaandeel van AB InBev bleef stabiel, luidde het zonder verdere commentaar.