Warenhuizen waarschuwen voor phishing: open geen waardebonnen via WhatsApp

anp
Warenhuisketens Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour waarschuwen hun klanten voor een vorm van phishing via een bericht dat ze krijgen op de applicatie WhatsApp, zogezegd in naam van het warenhuis. In het bericht wordt de ontvanger gevraagd deel te nemen aan een enquête om zo kans te maken op een waardebon. Wie doorklikt op de link, speelt eigenlijk gegevens door aan onbekenden.

Eddy Willems van G Data legt uit hoe de cybercriminelen tegenwoordig te werk gaan. "Je krijgt een berichtje met een link naar een zogenaamde waardebon. Als je daar op klikt, ga je naar een site die er erg professioneel uitziet en lijkt op de officiële website van de warenhuizen. Daar moet je je gegevens invullen om de bon te ontvangen. Als je dat doet, ben je een vogel voor de kat voor criminelen. Tegelijkertijd wordt een app of malware geïnstalleerd zonder dat je het beseft. Die stuurt de malafide WhatsAppberichtjes naar jouw contacten door. Vroeger probeerden criminelen via mail aan je gegevens te komen, maar nu schakelen ze WhatsApp in." 

Deze nieuwe werkwijze maakt nog meer slachtoffers dan e-mails, omdat het bericht er niet veel anders uitziet dan wat je van vrienden krijgt. Daardoor gaan veel mensen er sneller op in.

Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour

Delhaize krijgt sinds het begin van de week enkele honderden vragen van ongeruste klanten, zegt woordvoerder Roel Dekelver. Delhaize deed intussen al een melding aan de Federal Computer Crime Unit van de federale politie, tegen de organisatie die de naam van de winkelketen misbruikt, aldus nog Dekelver.

Bij Lidl bleef het aantal klachten of vragen van klanten beperkt. Het gaat om een tiental vragen op de klantendienst, aldus woordvoerster Isabelle Colbrandt. Daar hebben ze sinds gisteren meldingen over de WhatsApp-berichten in Nederland en sinds gisteravond in België. "We gaan deze zaak zeker onderzoeken", aldus de woordvoerster.

Ook Albert Heijn waarschuwt de klanten om niet op de link in het bericht te klikken. Zulke wedstrijden zal de warenhuisketen ook nooit via WhatsApp of sms voeren, maar via de officiële kanalen, zegt woordvoerster Sally Herygers.

Vandaag kreeg ook Carrefour al een drietal meldingen over de phishing. "Het blijft voorlopig beperkt", aldus woordvoerster Vera Vermeeren.

Bij Colruyt zijn er tot op heden nog geen meldingen. "We houden het wel nauwlettend in het oog", stelt woordvoerster Hanne Poppe.

Waar criminelen die gegevens van slachtoffers voor gebruiken, is nog niet duidelijk. Mogelijk verkopen de de criminelen de gegevens door aan aanbieders van reclame.

We gaan deze zaak zeker onderzoeken

Woordvoerster Lidl



17 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Werner Vanhorenbeeck

    Het probleem zit vooral in het feit dat veel mensen voor alles dezelfde combinatie van e-mailadres/gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken. Daar is het deze cybercriminelen vaak om te doen. In combinatie met nog andere persoonlijke gegevens is het eenvoudig om toegang te krijgen tot je mailbox (waar dan weer veel meer informatie te vinden is). Maar in het slechste geval ook tot je paypal-, iTunes- en andere accounts waarmee aankopen kunnen worden gedaan.

  • philippe decock

    Al ontvangen van Carrefour, Delhaize en Aldi. Telkens afdruk daar binnengebracht om te tonen. Hoe alert ik ook ben ,ik was bijna getrapt in deze van Delhaize. Lijkt net echt.

  • Georges Vande Velde

    Bestaat reeds lang via mails. Als men de "afzender" bekijkt ziet men duidelijk dat hun adres niet een officieel adres is van het aanbod!

  • Hugo De Rijck

    Krijg deze ook via mail , maar goed kijken onderaan , de afzender is dikwijls "India of Filipijnen "

  • Jurgen Duthoo

    Heb dit ook ontvangen en uiteraard niet op geklikt.