Waarom een piloot passagiers niet altijd zal waarschuwen voor een crash

Thinkstock
Tijdens het veiligheidspraatje krijg je van het cabinepersoneel te horen dat je in het geval van een crash je hoofd tussen je benen moet steken en je armen boven je hoofd moet houden. Maar hoe weet je wanneer je dat moet doen? Piloten klappen nu uit de biecht en zeggen dat ze niet altijd de tijd hebben om de passagiers te waarschuwen voor een crash.

Een gebruiker van het forum Quora stelde een vraag die door het hoofd van heel wat bange reizigers spookt: "Als een piloot zeker is dat het toestel gaat crashen, worden de passagiers dan geïnformeerd?" Heel wat professionele piloten, ervaren reizigers en gelukkige overlevenden hebben op de vraag geantwoord. Bijna elk van hen beaamde dat je in geval van een crash waarschijnlijk te horen zal krijgen dat je je armen boven je hoofd moet houden om je te beschermen. Maar soms - als er te weinig tijd is of de piloot paniek wil vermijden - zegt de bemanning niks aan de passagiers.

Crash in San Diego
De zwarte doos van het toestel van Pacific Southwest Airlines 182 dat in 1978 in San Diego crashte heeft aangetoond dat de piloot slechts enkele seconden voor de crash de passagies kon waarschuwen. Het toestel botste in de lucht met een klein Cessna-toestel. Alle 135 mensen aan boord kwamen hierbij om, ook 7 mensen op de grond overleefden het niet.

Bij deze crash werd helemaal niks gezegd
Robert Petrin overleefde een helikoptercrash in Afghanistan: "Het was een warme dag en we vertrokken met 21 passagiers en brandstof voor een vlucht van een drietal uur. Ik was in slaap gevallen, maar werd plots wakker omdat ik voelde dat het toestel heen en weer schudde en dat we aan het zakken waren. We vlogen erg laag en plots maakte de helikopter een scherpe bocht naar links, waar we haast de grond raakten. We raakten het gras met een grote smak. Er werd geen woord gezegd voor de crash gezegd. Er werd zelfs niet gegild." 

Geen tijd
Volgens piloot Alan Clement hangt alles van de tijd af. "Als de werkdruk in de cockpit te hoog is, of er is te weinig tijd, dan zal een piloot niks zeggen. Dan krijgen de passagiers geen melding dat ze hun armen over hun hoofd moeten houden."

Het understatement van de eeuw
De gebruiker Tom Farrier haalt een bekend stukje luchtvaartgeschiedenis aan als antwoord op de vraag. Op 24 juni 1982 vloog piloot Eric Moody met een toestel van British Airways in een wolk met vulkanisch as op 180 kilometer van Jakarta. Hierdoor vielen de vier motoren uit. Toen maakte Moody via het intercomsysteem een heus understatement: "Dames en heren, dit is uw kapitein. We hebben een klein probleem. Alle vier motoren zijn gestopt. We doen ons best om ze weer aan de gang te krijgen. Ik hoop dat jullie je niet te veel zorgen maken." Vervolgens werkten de motoren weer voor even, maar eentje begaf het al snel weer. Toch kon Moody de daling inzetten richting de luchthaven Halim Perdanakusuma in Jakarta en maakte hij een geslaagde noodlanding.

Thinkstock