Reis geannuleerd? Dan kan u uw geld terugvragen, maar het zal even duren voordat u het ontvangt

AFP
Reisbureaus kunnen reizen soms niet terugbetalen omdat het geld al doorgestort is naar de leveranciers. Reizigers moeten echter niet bang zijn dat ze hun geld niet gaan terugzien, zegt Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR), in VTM NIEUWS.

Voor reizen die geannuleerd werden voor 19 juni konden reisbureaus een tegoedbon uitgeven ter waarde van het volledig betaalde bedrag van de pakketreis. Die regeling werd ingeroepen om de impact op de reissector van de coronacrisis in te perken en om de belangen van de reiziger te vrijwaren. Voor reizen die na 19 juni geannuleerd worden, kunnen reizigers hun geld terugvragen of omboeken.

Veel reisbureaus komen daardoor in de problemen. Een terugbetaling is vaak moeilijk omdat het geld al doorgestort is naar de leveranciers, zoals luchtvaartmaatschappijen en hotels. Daarbij kunnen we nog maar reizen naar 6 procent van de reisbestemmingen wereldwijd, waardoor er veel annulaties zijn.

Hoelang het zal duren voor mensen hun geld terugzien, hangt af van de leveranciers, klinkt het bij VVR. Maar reizigers moeten niet bang zijn, ze krijgen hun geld sowieso terug. Als een reisbureau failliet zou gaan, komt de verzekering namelijk tussen. 

CEO Koen Van Den Bosch van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR).
VTM Nieuws CEO Koen Van Den Bosch van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR).

Lees ook: 

Is er al een reisverzekering die corona dekt? Kies ik beter een coronavoucher of een terugbetaling? De meest prangende reisvragen beantwoord (+)




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Pascal Lambert

    Vandaag annuleerde sunweb onze reis en ze bieden direct een voucher aan. Wij willen echter ons geld terug. Sunweb is echter niet te bereiken, niet telefonisch en niet via mail. Wat kunnen wij verder ondernemen?

  • Bertrand Janses

    Bert Janses: Onze reis was hier in Duitsland ook geannuleerd en wij kregen een e-mail van Condor dat we een voucher konden krijgen, en geen woord over de Europese regeling van de keuze voucher of terugbetaling. Hebben een bevriende advocaat een maning laten sturen en 3 weken later was het geld op onze rekening.

  • Benny De Keyzer

    Wat als je geen reisbureau gebruikt en zelf je vlucht en hotel boekt en je vlucht gaat niet door? Hoe krijg je dan je hotel kosten terug? De wet moet aangepast worden zodat daar een oplossing voor komt.

  • raymond van der craen

    Het reisbureau is verplicht je na een periode van twee maanden na de annulatie van de geboekte reis je een voucher of tegoedbon toe te zenden die je kunt gebruiken voor een nieuwe boeking binnen het jaar. Ondertussen heb ik van "Corendon Belgium" nog altijd geen tegoedbon ontvangen, triestig hoe de gewone man weer eens bestolen wordt.

  • Hans Mannaerts

    Ik zou al blij zijn als KLM na +2 maanden eindelijk mij mijn vouchers geeft.