Honderden Belgische slachtoffers van fraude na huren van auto in Zuid-Europa

Goldcar rental office
BELGA Goldcar rental office
Het Europees centrum voor de consumenten kreeg deze zomer honderden klachten over frauduleuze praktijken bij autoverhuurbedrijven in Zuid-Europa. Vakantiegangers merken bij thuiskomst dat ten onrechte forse bedragen van hun kredietkaart gehaald worden voor zogezegde schade aan de huurauto. Of ze laten mensen twee keer een verzekering betalen. 

Alleen al dit jaar zijn er honderden Belgen getroffen. Het Europees centrum voor de consumenten waarschuwt dan ook voor verschillende wanpraktijken.

Vorige maand huurde VTM Nieuws-journalist Jeroen Van der Auwera een auto in Bilbao, in Spanje. Na 12 dagen brengt hij de auto terug naar de verhuurmaatschappij. Het moest snel gaan, want er moest een vliegtuig gehaald worden. Jeroen dacht dat alles in orde was, maar hij constateerde bij zijn thuiskomst dat er plots 423 euro van zijn bankrekening gehaald was. Jeroen belde het autoverhuurbedrijf. “Zij beweerden dat er schade was aan de wieldoppen en aan een raam, wat absoluut niet het geval was”, aldus onze collega. 

“We krijgen al jaar en dag massa’s klachten over autoverhuur in het buitenland, in Europa”, bevestigt Leen De Smedt van het Europees centrum voor de consumenten. “Vaak over de bijkomende verzekeringen en welles-nietes-betwistingen over de beweerde schade: was die schade er al of werd die veroorzaakt door de consument?”

Plots ging er 423 euro van de kredietkaart van Jeroen.
Screenshot Plots ging er 423 euro van de kredietkaart van Jeroen.

Jeroen belt vandaag opnieuw met de maatschappij. Vreemd genoeg beweert die nu dat de auto schade heeft op een andere plaats: “Aan de spiegel en aan de band, iets met de band, maar wát precies kan ik u niet zeggen”. 

Tips

Tips om dit te vermijden: 

1. Kijk goed wat je precies reserveert

2. Neem foto’s voor je vertrekt en wanneer je de auto terug brengt. 

3. Vraag een contract in een taal die je begrijpt. 

4. Teken nooit iets blind.

“Dat moet vaak blind. We zien inderdaad hoe langer hoe meer dat de consument, zoals bij het ontvangen van een postpakketje,  gewoon een zwart schermpje moet tekenen en dan weet je niet wat je ondertekent, wat bijna een blanco cheque is voor alle bijkomstige kosten die een verhuurder wil aanrekenen”, waarschuwt De Smedt.

Als je zelf gedupeerd bent, kan je klacht indienen bij de verhuurmaatschappij, maar ook bij het Europees centrum voor consumenten. Zij bemiddelen dan met de verhuurmaatschappij om je geld terug te krijgen.




72 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jozef vermeeren

    Hier op Tenerife huur je best met Cicar. Wil je echter risico nemen probeer dan Autoreisen, ook goed maar Cicar is een stukje duurder maar veel beter. En als je het niet kunt betalen kan ik je aanraden best naar de Ardennen te gaan, ook mooi overigens ;-)

  • Nicole Vogelaere

    Mijn allereerste job begin jaren 90 was voor een autoverhuurbedrijf. Toen liepen we met de huurder eerst samen rond de auto met een schadeformulier waar eventuele schade met een kruisje werd aangetekend. Huurder moest dit form. ook ondertekenen voor hij zijn sleutel kreeg. Maar zo iets simpels als gewoon pen en papier kan tegenwoordig al niet meer schijnbaar.

  • Johan Ghekiere

    Al meerdere jaren een auto gehuurd bij Gold car in verschillende Spaanse luchthavens, nooit een probleem gehad, ik neem ook altijd een all-risk verzekering kost iets meer maar je bent dan op je gemak. Als je het onderste uit de kant wil halen is dit altijd een risico bij alles is dit zo!!! Het zou inderdaad niet mogen maar zo zit jammer zo de wereld ik elkaar.

  • Bernd Vaes

    Huur enkel een auto bij een welbekende verhuurder met decennia lange ervaring. En neem telkens de „full cover“ erbij. Dan ben je veilig. Zonder „Full cover“ ben je de speelbal van de verhuurder. Op een week tijd kan die Full cover een 100 Euro of meer kosten, maar dat loont zich, waarbij jou geen enkele kosten voor fictieve of reële schade aangerekend kunnen worden, zelfs al ben je er wel verantwoordelijk voor.

  • Jos Vangenechten

    @Guido De Beukelaer... het is onmogelijk om een wagen te reserveren of te huren zonder kredietkaart... dit gebeurde met mijn ouders in Boedapest.. de wagen wordt niet meegegeven... zo slim zijn ze wel!