Gemeenschapsonderwijs raadt scholen aan geen examens te houden en "uitgestelde attesten" uit te delen

Getty Images
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) adviseert scholen om geen examens meer te organiseren. Veel leerlingen kunnen wellicht toch niet meer naar school. Dat betekent ook dat er geen B- of C-attesten worden uitgedeeld, is bevestigd aan VTM NIEUWS. Katholiek Onderwijs Vlaanderen laat de scholen zelf beslissen over examens.

“Nu examens organiseren voor leerstof die leerlingen grotendeels zelfstandig en in uitzonderlijke omstandigheden moeten verwerken, erg fair is dat niet”, vindt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Permanente evaluatie kan even effectief zijn als examens, maar is veel meer gericht op het ondersteunen van het leerproces. Dat is zeker in deze periode belangrijk.”

Leerlingen die in juni de leerdoelen halen en positief beoordeeld worden door de klassenraad krijgen het A-attest en kunnen over naar het volgende jaar. Wanneer de klassenraad twijfelt, krijgt de leerling in juni nog niet meteen een B- of C-attest. “We moeten ook op dit vlak fair zijn en deze leerlingen de kans geven om de zomervakantie te benutten om bij te werken”, zegt Verdyck. “Leerlingen verdienen een tweede kans.” 

Dat kan bijvoorbeeld door extra zomertaken te maken of door de zogenaamde zomerschool bij te wonen waar minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) het vaak over heeft. Maar het ziet er wel naar uit dat zowat iedereen gewoon over gaat.

Vrijheid

“Er is grondwettelijke vrijheid van onderwijs”, reageert Weyts trouwens op het voorstel van GO!. “Dat wil zeggen dat niet de minister en niet de koepel, maar de scholen zelf beslissen over evaluaties. Zij kennen hun leerlingen en de situatie het best.”

Tegelijk geeft de minister aan zelf een andere mening te hebben dan het GO!. “Ik denk persoonlijk dat een of andere vorm van evaluatie zinvol kan zijn. Enerzijds om leerlingen geboeid te houden. Als je nieuwe leerstof geeft en je zegt bij voorbaat dat er niet geëvalueerd wordt, dan dreigen leerlingen af te haken. Anderzijds ook om aan de hand van evaluatie eventuele leerachterstand te kunnen detecteren, zodat je er iets aan kan doen. Zonder evaluatie is dat al een heel stuk moeilijker.” 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Permanente evaluatie

Het OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, laat de scholen zelf beslissen over de evaluatie van leerlingen. Uit een rondvraag van het OVSG blijkt wel dat driekwart van de basisscholen van plan blijft de traditionele OVSG-toets aan het einde van het jaar af te nemen.

Het OVSG reageert daarmee op het advies dat het Gemeenschapsonderwijs geeft. Het OVSG wil naar eigen zeggen de afspraken volgen die tussen de verschillende onderwijspartners zijn gemaakt, namelijk maximaal inzetten op lesgeven en breed evalueren. “In het stedelijk en gemeentelijk onderwijs is de evaluatie een bevoegdheid van de school zelf”, zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van het OVSG.

“Onze secundaire scholen met vooral TSO- en BSO-richtingen werken altijd al veel met permanente evaluatie. De klassenraad delibereert op basis van de evaluaties van een heel schooljaar en neemt een goed gemotiveerde beslissing over een getuigschrift/attest voor een leerling”, aldus Delbaere.

In het basisonderwijs is het volgens Delbaere optioneel (en dus niet verplicht) om gevalideerde toetsen af te nemen op het einde van het zesde leerjaar. “We hebben onze basisscholen gevraagd of ze ook dit jaar de OVSG-toets willen afnemen en we merken dat 75 procent van de basisscholen dat wél wil doen”, aldus Delbaere. 

Autonomie klassenraad

Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen laat de scholen zelf beslissen. Voor de katholieke onderwijskoepel blijven examens een mogelijk instrument om te evalueren. “We vragen de scholen om de onderwijstijd te maximaliseren. Het is de keuze van de school om al dan niet examens te organiseren en we vertrouwen op de autonomie van de klassenraad om tot een grondig studieadvies te komen”, reageert directeur-generaal Lieven Boeve op het advies van het Gemeenschapsonderijs om geen examens te organiseren.

“Als de klassenraad oordeelt dat ze te weinig informatie heeft om een leerling te evalueren, kan er in augustus een bijkomende proef georganiseerd worden. Maar dat was voordien ook al het geval”, legt Boeve uit. De topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt de klassenraden wel “voorzichtig” te zijn bij twijfel over B- en C-attesten. “Daar vragen we om extra voorzichtig te zijn en een grote zorg aan de dag te leggen bij de motivering van de beslissing”. 

Demotiverend

OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme van zijn kant heeft kritiek op het advies van het GO! . “Leerlingen krijgen niet de kans objectief aan te tonen dat ze leerdoelen bereikt hebben. Erg demotiverend en vrije baan aan vooroordelen”, reageert hij op Twitter. 

Lees ook:

Scholen bereiden zich voor op heropening: “Misschien blijven er nu leerlingen zitten die normaal hun resultaten uit december nog hadden kunnen opkrikken” (+)




64 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Sandra Peeters

    Ter info voor sommige onderstaande. Goed in examens zijn betekend niet dat je slim bent, het bewijst enkel dat je goed vanbuiten kan blokken en heeft niets met je IQ van doen. Ik ken zo een aantal primussen die uiteindelijk nooit van hun vak hun beroep hebben gemaakt omdat eens in de praktijk ze grandioos door de mand vielen. Nog niet de basis bleken ze te begrijpen.

  • Jeaninne Bonduwe

    Waarom geen examen afnemen van wat ze hebben gezien? Ze hebben 2 maand gekregen om hun lessen te herhalen. Waarom neemt de minister hier geen duidelijk standpunt in en zegt dat er overal examen moeten worden afgenomen? Het zijn toch niet de scholen die hierover moeten oordelen? Wat is de meerwaarde anders van een minister? Van zodra het warm komt staat hij aan de zijlijn. Dat is blijkbaar een nieuwe manier om aan politiek te doen. Zo is dit niet moeilijk.

  • Dirk Van Den Bossche

    Weet niet wat er goed is aan het idee om iedereen zijn jaar over te laten doen. Vraag me af of deze die dit idee steunen vroeger zelf ook hun jaar eens zouden over gedaan hebben.Het is niet omdat het goed is voor de zwakkeren dat de sterkeren moeten worden tegen gehouden.

  • Sjonny Martero

    Dat moet men juist zeggen. Geen examens. Wie haalt het in zijn hoofd om dat te verspreiden. Motiveer de leerlingen nu maar een keer. R wacht de leerkrachten een helse opdracht. Weeral.

  • Frederik Janssens

    En hoe ga je leerlingen evalueren als ze geen leerstof gezien hebben, Weyts?