Vliegverkeer had al eerder last van vulkanen

UNKNOWN
De afgelopen twintig jaar zijn er in de luchtvaart circa tachtig incidenten door vulkanische as geweest. Volgens deskundigen is daardoor in totaal voor honderden miljoenen euro's schade ontstaan.

De fijne as van vulkanen kan zeer gevaarlijk zijn voor de luchtvaart. De as kan de motoren van vliegtuigen beschadigen, de moderne apparatuur van de toestellen aantasten en de piloten het zicht benemen.

Een overzicht van de opvallendste incidenten in de luchtvaart door as uit vulkanen:

Juni 1982: Een toestel van British Airways, op weg van Londen naar Auckland in Nieuw-Zeeland, vliegt op 11.000 meter hoogte in een wolk van as, die is uitgespuwd door de Indonesische vulkaan Galunggang. Alle vier motoren van het toestel vallen uit. Het vliegtuig valt omlaag en pas op 4100 meter hoogte krijgt de bemanning de motoren weer aan de praat. Het toestel maakt daarna een noodlanding in de Indonesische hoofdstad Jakarta. Niemand raakt gewond.

December 1989: Een vliegtuig van KLM, onderweg van Schiphol naar Tokio, vliegt bij Alaska door een wolk van de vulkaan Mount Redoubt. Het stof verstopt de vier motoren, die ineens uitvallen. De bemanning slaagt erin de motoren te herstarten. Het toestel landt veilig in Anchorage in Alaska. Het repareren van de motoren kost circa 60 miljoen euro.

Juni 1991: De vulkaan Pinatubo in de Filipijnen breekt uit. Het is de grootste eruptie in enkele tientallen jaren tijd. De as van de Pinatubo veroorzaakt schade aan circa twintig vliegtuigen. Het merendeel van die toestellen vliegt volgens het Amerikaanse geologische instituut USGS op meer dan 1000 kilometer afstand van de vulkaan.

April 2010: Een aswolk die ontstaat door de eruptie van een vulkaan in de gletsjer Eyjafjallajökull in IJsland ontregelt het vliegverkeer in het noorden en westen van Europa.