Uitrusting tunnelinhammen bepaald door ontwerpers

AP
Een Europese richtlijn uit 2004 bepaalt dat tunnels over inhammen moeten beschikken, in functie van een aantal criteria, maar de uitrusting van die zones wordt overgelaten aan de beoordeling van de tunnelontwerpers. Dat heeft Sofico, de Waalse maatschappij voor bijkomende infrastructuurinvesteringen, vandaag uitgelegd.

De tunnels op de Europese E-snelwegen moeten over dergelijke inhammen beschikken zodra ze aan een aantal criteria voldoen: de tunnel moet langer dan 1.500 meter zijn, mag geen rijstrook voor een noodstop hebben en meer dan 2.000 voertuigen per dag per rijrichting slikken. De noodnissen mogen dan niet verder van elkaar liggen dan 1.000 meter.
 
De verdere uitrusting ligt dan in handen van architecten en tunnelontwerpers, zegt Sofico-woordvoerder Fabien Namur. Muren in een hoek van 45 graden bieden volgens Namur verschillende voordelen. "Zo wordt verhinderd dat een voertuig zich bij een botsing tegen de muur ter pletter rijdt, zoals het geval was bij het dramatische ongeval dinsdagavond. Ook maken dergelijke muren het makkelijker om zich opnieuw op de rijweg te begeven."