Tien coole reistrends

Steeds vaker boeken families of groepjes vrienden hun reizen samen.
Steeds vaker boeken families of groepjes vrienden hun reizen samen.
Dit jaar trekken we niet alleen bewuster op vakantie, het is het jaar van de comeback van Duitsland, digitale reissnufjes, culinaire doevakanties, pop-uphotels en culturele rondtrips met je gezin. Maar noteer ook Kaapstad, de Grand Canyon en Gambia als hippe bestemmingen.

Reizen met een geweten
Je wil de wijde wereld zien en dus ook minder traditionele vakantielanden bezoeken, maar je wil jezelf ervan verzekeren dat je geen waardevolle euro's of dollars spendeert in landen die het niet al te nauw nemen met de mensenrechten of het milieu? Dan ben je niet de enige. Steeds meer actieve reizigers hebben tegenwoordig ook een geweten in hun rugzak zitten en proberen alleen bestemmingen aan te doen die respect voor de medemens en de natuur hoog in het vaandel dragen. De non-profitorganisatie Ethical Traveler houdt nauwgezet bij welke ontwikkelingslanden in aanmerking komen om bovenaan het verlanglijstje van de ethische reiziger te prijken. De organisatie houdt daarvoor rekening met drie categorieën: bescherming van het milieu, sociale welvaart en mensenrechten. Toppers voor 2013: Barbados, Kaapverdië, Costa Rica (foto), Ghana, Letland, Litouwen, Mauritius, Palau, Samoa en Uruguay.

Meer info: Ethical Traveler

Digitaal ontwennen
Steeds meer hotels bieden technologievrije pakketten aan zodat je op vakantie even terug kan keren naar die goeie ouwe tijd zonder iPod, smartphone en de continue stroom aan informatie waarmee ze je bombarderen. Zo heeft Hotel Monaco in Chicago een Tranquility Suite: voor je ze betreedt, moet je al je elektronische toestellen inleveren en in de plaats van tv en telefoon moet je het doen met een prachtig interieur, jacuzzi en zalig bed. Een overnachting kost helaas wel 400 euro.

Dichter bij huis, in The Westin Dublin in Ierland, kan je vanaf 175 euro het Digital Detox-pakket bestellen. Je ruilt je smartphone en laptop in voor een overlevingskit met een bordspel, wandelkaart en andere leuke attenties die je aandacht van het scherm afleiden. Nog uitgebreider kan het met The Digital Detox, een vierdaagse retraite in de Californische natuur zonder baas, internet, gsm, klok of werk. In ruil krijg je een eco-joert (een grote tent), warmwaterbronnen, twee uur yoga en meditatie per dag, organische maaltijden en sapjes, wandeltochten door het natuurreservaat, kunst- en schrijfworkshops en vooral: rust. Dit alles vanaf 400 euro (exclusief vlucht). Het is nog even wachten op een alternatief in eigen land, maar er is uiteraard niks mis met een wellnessweekend dicht bij huis.

Meer info: The Digital Detox - Monaco Chicago - The Westin Dublin

Laatste kans: de Noordpool
Als we de voorspellingen mogen geloven en de opwarming van de aarde niet snel op wonderbaarlijke wijze omgekeerd wordt, is de Noordpool al binnen enkele jaren helemaal ijsvrij in de zomer. Wie wil kunnen zeggen dat hij nog op de Noordpool rondgelopen heeft, moet er dus snel bij zijn. Het meest noordelijke punt van onze planeet zit dan ook al jaren in de lift als reisbestemming. Er geraken, kost je een aardige duit (tussen 15.000 en 25.000 euro per persoon) voor wie er een uitgebreide reis van wil maken.

De Russische atoomijsbrekers Yamal en 50 Years of Victory van de Murmansk Shipping Company varen je in twee weken tijd in alle comfort (de schepen zijn voorzien van ingerichte kamers en suites en de Yamal beschikt zelfs over een verwarmd binnenzwembad) tot aan de voordeur van de kerstman en terug. Maar het kan ook sneller en tegen een fractie van de prijs: verscheidene reisorganisaties bieden trips van een week aan per vliegtuig of helikopter naar Barneo, een drijvend Russisch onderzoeksstation dat jaarlijks, in april, in de buurt van de Noordpool ligt. Van hieruit kan je dan meestal op ski's heen en terug naar het meest noordelijke punt op aarde. Te boeken bij gespecialiseerde reisorganisaties.

Meer info: Asteria Expeditions - North Pole Voyages - Victory Cruises - Ice Trek - Voyage Concepts

Kies je vliegpartner
Luchtvaartmaatschappijen bieden al geruime tijd de optie om zelf je zitje te selecteren in het vliegtuig. Dankzij sociale media kan je ook steeds vaker kiezen naast wíe je zit. Iets wat op lange vluchten niet altijd een overbodige luxe is, want je zit toch liever naast iemand die op zijn minst enkele interesses deelt?

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM experimenteerde vorig jaar al op enkele vluchten met zijn Meet & Seat-programma, waarbij reizigers hun Facebook- of LinkedIn-profiel koppelen aan hun vlucht. De andere passagiers krijgen jouw profiel en zitplaats te zien en kunnen ervoor kiezen om naast jou - of iemand anders - plaats te nemen. Het pas opgerichte Israëlische bedrijf SeatID probeert nog volop luchtvaartmaatschappijen te overtuigen om in hun programma te stappen, zodat reizigers elkaars Facebook-profielen kunnen zien en bepalen naast wie ze terechtkomen. Het Oekraïense AeroSvit is de eerste maatschappij die het systeem zal gebruiken en als we SeatID mogen geloven, komen er weldra nog meer bij.

Meer informatie: SeatID - KLM

Met vrienden of familie
Van korte citytrips tot verre zomervakanties, steeds vaker boeken families of groepjes vrienden hun reizen samen. Bij vrienden was dat vroeger vooral voorbehouden voor wintersportvakanties, nu kan het het hele jaar door. Vooral het fenomeen 'girls only' of 'guys only' is onder invloed van Amerikaanse series en films in trek bij prille dertigers. Mannen gaan een weekendje voetbal kijken in Engeland terwijl de vrouwen gaan shoppen of wellnessen in Parijs. Maar ook voor lange vakanties beslissen vrienden steeds vaker om samen op reis te gaan in plaats van alleen met het gezin. Het is niet alleen leuk om in groep te reizen, vaak is het ook financieel voordelig. Die huurauto moet je toch betalen, maar het is goedkoper als je de prijs door vier kan delen. Ook met (groot)ouders, neven en nichten op vakantie gaan - of het nu een lang weekend in een chalet in de Ardennen is, of een week onder de Turkse zon - wint aan populariteit. Qualitytime spenderen met vrienden en familie is anno 2013 helemaal in.

Meer info: Corendon - TUI - Neckermann - Sunjets - Sunweb en alle andere algemene reisorganisaties.

Medisch toerisme naar Aziatische landen
Meer dan honderd jaar geleden trokken mensen al naar Spa voor de heilzame bronnen, vandaag gaan heel wat Belgen een weekje of twee naar Turkije of een andere zonbestemming om aan hun lichaam te laten sleutelen. Naast een gebruinde huid nemen ze vaak ook gelaserde ogen, strakkere billen of grotere borsten mee naar huis. Kleine behandelingen die niet terugbetaald worden door het ziekenfonds zijn immers vaak goedkoper in het buitenland, de wachtlijsten zijn er kort en de risico's vrij beperkt.

De jongste jaren is er een opvallende groei van medisch toerisme in Azië. Landen als Zuid-Korea, India, Thailand, Maleisië en Singapore hebben zich gespecialiseerd in het behandelen van westerse toeristen met een efficiëntie waar we in het westen van kunnen dromen. In Zuid-Korea heeft men zelfs informatiecentra (onder meer op de luchthaven van Seoel) waar toeristen zich laten inlichten over de beste medische centra en plastische chirurgen. Voor je halsoverkop op het vliegtuig springt, word je wel aangeraden om goed te overleggen met je verzekeraar of ziekenfonds en je bewust te zijn van mogelijke risico's die een behandeling in het buitenland met zich meebrengt.

Meer info: Visit Korea

Exotische riviercruises
Cruises zijn al een tijdje in, maar het aanbod wordt almaar exotischer. Vooral riviercruises in warme oorden zijn aan een stevige opmars bezig. De Rijn, de Donau en de Nijl hebben uiteraard niets van hun charme verloren, maar wat dacht je van de Zambezi in Botswana, de Mekong in Zuidoost-Azië (foto) of de Amazone in Brazilië? Het klinkt een pak avontuurlijker en je kan achteraf veel straffere verhalen vertellen.

Nieuwe rederijen lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Boeken via een van de grote reisorganisaties in België is (nog) niet altijd mogelijk, online boeken kan natuurlijk wel - al is dat altijd een beetje blind vertrouwen hebben. Gelukkig bestaan er websites als Tripadvisor en Cruisecritic die je op weg helpen. Goedkoop zijn riviercruises overigens niet. Er is niet alleen de prijs van de boottocht zelf, je moet eerst ook nog ter plaatse geraken.

Meer info: Cruise Travel - Footprints - Tripadvisor - Cruise Critic

Set-jetting
Films hebben steeds vaker een gigantische impact op ons reisgedrag. In Nieuw-Zeeland maken ze zich na jaren van The Lord of The Rings-toerisme nu al op voor een nieuw hoogseizoen naar aanleiding van The Hobbit(foto). In India verwachten ze dan weer een waar Life of Pi-effect. Set-jetting heet het fenomeen, en steeds meer steden spelen in op de vraag van de filmkijkende reiziger die zijn citytrip met plezier onderbreekt voor een kijkje achter de schermen of een bezoek aan bekende locaties uit zijn favoriete films. Zo kan je in Las Vegas al enige tijd je eigen vrijgezellenfeestje laten organiseren gebaseerd op de komedie The Hangover. In Londen kunnen fans van Harry Potter, James Bond en andere Britse filmiconen aan geleide wandelingen en bustours deelnemen. Maar ook dichter bij huis is set-jetting een trend. De Zaak Alzheimer en Loft lokten heel wat toeristen naar Antwerpen, wat de filmcel van de stad en de dienst Toerisme ertoe aanzette om wandelbrochures te maken voor de films Zot van A en Smoorverliefd. En in Limburg kan je per Vespa de Rundskop-route afleggen. Dus als je na het zien van The Broken Circle Breakdown zin gekregen hebt om Gent te gaan verkennen, ben je niet de enige.

Meer info: Poms - Antwerpen - Bachelor Vegas - Brit Movie Tours

Glamping
De wereld zien is niet meer genoeg. Een vakantie moet tegenwoordig een authentieke ervaring worden die ons meer in contact brengt met de natuur en, als het even kan, misschien ook nieuwe inzichten oplevert. Ons dagelijks comfort willen we er echter niet voor opgeven. Glamping - 'glamour camping' - is dan dé vakantievorm. Je kampeert te midden van de natuur, maar beschikt wel over alle luxe. Een stevige tent met bedden, toilet, warm water, koelkast en wifi, een berghut met airco, keuken, tv en jacuzzi of een compleet bemeubeld hobbithol onder de grond? Het is allemaal mogelijk! En het beste van al: je vindt luxecampings over de hele wereld, van Alaska tot Zweden. De tarieven zijn even gevarieerd, van 30 euro per nacht voor een luxetent in de Ardennen tot 68 euro in een tipi in Wales (foto) en 400 euro per nacht in een eco-pod met uitzicht over de Zwitserse Alpen.

Meer info: Glamping Hub - Glampings - L'Escargot - Kolarbyn

Nachtje Armani
Voor wie houdt van snelle sportwagens of luxemerken in het algemeen, zijn er mooie tijden aangebroken in de reissector. Door de economische crisis hebben heel wat topmerken zware klappen gekregen, met als gevolg dat ze hun geld in veiligere sectoren zijn gaan investeren. Zo is zowat elke grote naam in het luxewereldje de voorbije twee jaar in het hotelwezen gestapt, met als gevolg dat je over de hele wereld in luxehotels kan verblijven van Armani (Dubai - foto boven - en Milaan), Missoni (van Brazilië tot Koeweit), Bulgari (van Milaan tot Tokio), Versace (Dubai en Australië - foto onder) en andere dure merknamen, in al even dure steden.

Opvallend is dat de laatste tijd ook heel wat automerken hun naam aan hotels verbinden. Tonino Lamborghini, de zoon van wijlen de Italiaanse sportwagenfabrikant, heeft al enkele van de 40 geplande vijfsterrenhotels neergepoot in China. Aston Martin is al sinds 2011 bezig met het inrichten van villa's, hotels, appartementen en sportclubs, en Hero Motors, de grootste motorenfabrikant van India, gaat in samenwerking met Marriott een hotel openen in de stad Gurgaon. Dat ook andere merken zullen volgen, staat zo goed als vast. De prijzen voor een overnachting zijn helaas navenant.

Meer info: Armani Hotels - Hotel Missoni - Bulgari Hotels - Palazzo Versace - Tonino Lamborghini Hotel




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.